Autostrada Ploiești-Brașov: Consitrans-ul lui Hanganu nu mai are bani pentru studiul de fezabilitate

Publicat: 18 mart. 2024, 11:32, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Autostrada Ploiești-Brașov: Consitrans-ul lui Hanganu nu mai are bani pentru studiul de fezabilitate

CNAIR a prelungit cu 500 de zile, până la 15 ianuarie 2025 termenul pentru studiul de fezabilitate pentru autostrada Ploiești-Brașov.

Proiectantul Autostrăzii Ploiești-Brașov, Consitrans, compania lui Eduard Hanganu, a anunțat că nu poate suporta costurile suplimentare din teren pentru efectuarea studiului de fezabilitate. Recent, CNAIR a prelungit cu 500 de zile, până la 15 ianuarie 2025 termenul pentru studiul de fezabilitate

Petre Ene, directorul general adjunct al Consitrans, a explicat la B1 TV că presiunea financiară și reevaluarea soluțiilor tehnice sunt motivele extinderii termenului. Întrucât costurile au crescut semnificativ, de la 5 miliarde de euro la aproximativ 10 miliarde de euro, iar Ministerul Transporturilor nu dispune de acești bani, situația este cu atât mai alarmantă.

„Avem un contract în derulare, dar nu mai putem face față costurilor actuale. Prețurile pentru materiale și combustibili au crescut considerabil, iar niciunul dintre subcontractorii noștri nu mai lucrează la tarifele din 2020”, a declarat Ene.

Întârzierile sunt accentuate și de condițiile meteorologice nefavorabile, care au împiedicat accesul în zona montană pentru studiile geotehnice. Cu toate acestea, Consitrans face eforturi pentru finalizarea contractului, dar este nevoie urgent de soluții pentru a face față noilor realități financiare.

Consitrans a fost introdusă în 2022 pe „lista rușinii” a constructorilor și proiectanților care au abandonat lucrările pentru care au fost deja plătiți. Cu toate acestea, în ciuda reputației sale, Consitrans SRL a obținut în ultimii ani 45 de contracte în valoare totală de 320 de milioane de lei, fără TVA.

Despre autostrada Ploiești-Brașov, Ovidiu Barbier, un fost director adjunct al CNAIR, a arătat că, în prezent, proiectul este mai degrabă unul de agrement decât de necesitate. Chiar dacă există cifre de trafic care susțin construcția, Comisia Europeană nu finanțează acest proiect.

În ciuda acestei perspective, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură (API), Ionuț Ciurea, subliniază importanța unei legături decente între București și Brașov, atât pentru accesul la stațiunile montane, cât și pentru traficul de tranzit către alte orașe importante din țară. Indiferent de piedicile financiare, necesitatea unor proiecte de infrastructură majoră rămâne critică pentru dezvoltarea României în ansamblul său.