Problemă generalizată pe șantierele de autostrăzi ale patriei: nimeni nu vrea să lucreze pe salarii de 1.000 de euro

Publicat: 04 feb. 2024, 12:15, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Problemă generalizată pe șantierele de autostrăzi ale patriei: nimeni nu vrea să lucreze pe salarii de 1.000 de euro

Sătenii preferă să primească ajutoare de stat de 2.000 de lei decât să muncească la autostrăzi, pe 4.500-5.000 de lei.

Constructorii de autostrăzi din România au o mare problemă: lipsa forței de muncă, care devine tot mai acută. Pe loturile cele mai dificile ale autostrăzii, Tigveni-Cornetu și Cornetu-Boița, antreprenorii se luptă să găsească localnici dispuși să muncească. Situația este la fel de tensionată și în ceea ce privește firmele lui Dorinel Umbrărescu, care gestionează tronsoane de autostradă ce totalizează peste 400 de kilometri. Aceste dau constant anunţuri de angajare. Şi în presă, şi pe reţelele sociale. Semn că forţa de muncă pe autostrăzi nu prisoseşte, scrie Argeșul Online.

Pe lotul Tigveni-Cornetu, lung de 37,4 kilometri, lucrările sunt efectuate de concernul italian WeBuild (Astaldi), în timp ce pe lotul Cornetu-Boița, cu o lungime de 31,33 de kilometri și considerat unul dintre cele mai dificile, lucrările sunt coordonate de compania turcă Mapa Cengiz. Ambele companii își concentrează eforturile pe recrutarea de forță de muncă locală, însă întâmpină dificultăți semnificative.

Salariile oferite sunt atractive, însă nu suficient de tentante pentru localnici. Constructorii oferă salarii cuprinse între 4.500 și 5.000 de lei net pentru muncitorii necalificați, în timp ce cei calificați pot câștiga și mai mult. Un fierar-betonist, buldozerist sau excavatorist poate câștiga minimum 8.000 de lei pe lună.

Pe lângă salarii competitive, constructorii de autostrăzi oferă și alte beneficii, precum ore suplimentare plătite avantajos, cazare gratuită și tichete de masă. Cu toate acestea, mulți localnici preferă să beneficieze de ajutoare sociale și de alocațiile pentru copii, alegând să nu se angajeze pe șantierele de autostrăzi.

„Suntem în căutare de forță de muncă. Din februarie vom reîncepe angajările. Din păcate, forța de muncă în România încă este o problemă. Angajăm forțe calificate, cât și necalificate. Am apelat și la soluții de avarie, aducem și din alte țări și vom pregăti ansambluri de cazare”, a declarat Adrian Bodoc, manager de proiect la WeBuild, într-un clip video postat de CNAIR.

„… te bagă la lopată. La banii pe care îi dau ăștia (WeBuild – n.r.) îți rupi sănătatea și ajungi la spitale”, a reprodus publicaţia Râmnicu-Vâlcea Week discuţia cu un sătean din Argeş.

„E puțin pentru câtă muncă e… Să mai crească salariul și mă mai gândesc”, zicea un altul.

Primarii din zonele afectate confirmă situația dificilă de pe autostrăzi, recunoscând că există o nevoie acută de muncitori, dar că localnicii nu sunt interesați din cauza salariilor considerate mici. În aceste condiții, singura soluție viabilă pentru constructori pare să fie aducerea de muncitori străini din țări precum India, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka sau Nepal, unde salariile oferite sunt considerate atractive.