Cum să ne ferim de ofertele false de Black Friday

Publicat: 02 nov. 2021, 10:28, de Otilia Caloian, în Business , ? cititori
Cum să ne ferim de ofertele false de Black Friday
Ghid de cumpărături pentru Black Friday

Vineri, 12 noiembrie, foarte multe magazine vor organiza deja celebrul Black Friday. Foarte mulți dintre noi ne înghesuim să facem cumpărături la prețuri mult reduse. Dar oare chiar toate produsele sunt vândute la mega-ofertă? Iată cum ne putem feri de vicleniile magazinelor, care, nu de puține ori, nu fac deloc discount-uri excepționale în această perioadă.

Conform tradiției americane, Black Friday se organizează în ziua de după a patra joi a lunii noiembrie (Ziua Recunoștinței), adică pe 26 noiembrie 2021. Magazinele din România au copiat rețeta americană și, de mai bine de zece ani, organizează, an de an, Black Friday, când vând produse la prețuri reduse. Anul acesta, în România, Black Friday va avea loc vineri, 12 noiembrie, dar sunt magazine care vor avea și ediția a doua, în aceaași zi ca americani. De asemenea, alte magazine organiează Black Friday pe toată perioada lunii noiembrie.

Dar oare chiar toate ofertele sunt chiar atât de avantajoase? Ei bine, nu. Paul Anghel, directorul Direcţiei Generale Control şi Supraveghere Piaţă din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), ne învață, printr-o postare făcută pe pagina sa de Facebook, cum să cumpărăm deștept de Black Friday.

Acesta explică regulile după care sunt fixate reducerile de preţuri şi le recomandă românilor interesaţi de ofertele de Black Friday să verifice pe site-urile care compară preţuri tarifele, pentru a se asigura că beneficiază de cea mai bună ofertă. Oficialul ANPC precizează şi care sunt condiţiile în care o persoană care a făcut cumpărături online poate returna produsele.

„Vă recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs. În cazul în care consideraţi că drepturile v-au fost încălcate vă recomandăm să semnalaţi orice abatere şi vă asigurăm că ANPC le va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus”, ne informează oficialul ANPC.

În ceea ce priveşte cumpărăturile online, Paul Anghel le recomandă cumpărătorilor să verifice dacă preţul include şi costul de livrare, afirmând că magazinul online este obligat să informeze corect şi complet consumatorii. „Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului. Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţă contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului”, a conchis oficialul ANPC.

Anul trecut, Emag, cel mai mare retailer online din România, a înregistrat, în doar o jumătate de oră de la startul Black Friday, vânzări de 124 milioane de lei.

Otilia Caloian și-a început cariera jurnalistică la începutul anilor 2.000. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Facultatea de Finanțe-Bănci. Este specializată în jurnalismul economic și de ... vezi toate articolele