BNR: Companiile au folosit două noi surse de finanțare în perioada pandemiei

Principalele surse de finanţare utilizate de companii în perioada iunie 2019-mai 2020 au fost profitulşi vânzarea activelor, creditele bancare fiind alternativa mai puţin utilizată comparativ cu anii anteriori, arată un studiu BNR.

Potrivit datelor Băncii Naționale, doar un sfert dintre firmele românești au utilizat finanţări de la bănci şi IFN-uri, în ultimele 12 luni, iar dintre acestea, doar pentru 18% a fost aprobată întreaga sumă solicitată.

Potrivit sondajului, peste 60% din IMM-uri şi 45% din corporaţii apelează în primul rând la reinvestirea profitului sau vânzarea unor active, în timp ce obşinerea unor credite de la acţionari sau majorările de capital sunt varianta preferată de aproape o treime din IMM-uri şi 20% din companiile mari. Creditele bancare pentru investiţii sunt folosite de circa 5% din IMM şi aproape 15% din corporaţii.

Astfel, IMM-urile se finanţează în special prin reinvestirea profitului, vânzarea de active şi credite de la acţionari sau majorări de capital, iar corporaţiile folosesc cu precădere credite comerciale, descoperit de cont bancar sau linii de credit, respectiv leasing financiar sau factoring.

A crescut cererea de finanțare

În cazul companiilor mari, se observă o scădere a proporţiei celor care nu au încercat să contracteze împrumuturi de la bănci sau IFN, de la 50% la 44%, ceea ce indică o creştere a cererii de finanţare. Datele sondajului arată că rata de succes a corporaţiilor în a accesa un credit este, totuși, în creştere faţă de sondajul anterior, cu 5 puncte procentuale: 49% dintre acestea au primit creditul pentru care au aplicat, faţă de 44% înregistrat anterior.

Pe de altă parte, companiile din România folosesc încă într-o foarte mica măsură fondurile europene, circa 92% declarând că nu au experienţă cu astfel de finanţări în dezvoltarea activităţii firmei în ultimele 12 luni. Deşi nivelul este mai redus în cazul corporaţiilor comparativ cu IMM, şi în acest caz proporţia firmelor mari care nu accesează fonduri europene este importantă (81%).

În ceea ce priveşte impactul pandemiei, un sfert din companii spun că cifra de afaceri le-a scăzut cu peste 75% în ultimele 12 luni, în timp ce 22% dintre acestea nu au fost afectate deloc de scăderea vânzărilor.Spre deosebire de IMM, care au fost afectate în cea mai mare proporţie de scăderea vânzărilor cu peste 75%, majoritatea corporaţiilor au înregistrat reduceri ale afacerilor mai mici de 25%.

Cele mai puţin afectate au fost firmele din agricultură şi construcţii&imobiliare, în timp ce la polul opus se află cele din sectoarele servicii şi utilităţi, mai ales cele din domeniul hotelăriei și restarantelor (horeca).

Pentru a reduce impactul negative al pandemiei, cele mai folosite măsuri au fost reducerea parţială a activităţii, suspendarea activităţii sau trimiterea în şomaj tehnic a unei părţi din personal sau a tuturor salariaţilor.

Astfel, corporaţiile au apelat într-o proporţie semnificativă la instituirea regimului de telemuncă pentru o parte din salariaţi sau a tuturor salariaţilor (52% dintre acestea), în timp ce în cazul IMM, doar 8% au avut disponibilitatea sau infrastructura necesară pentru a recurge la această soluţie. Trimiterea salariaţilor în şomaj tehnic a fost o opţiune pentru jumătate dintre corporaţiile incluse în sondajul BNR, în cazul IMM-uri, doar 21% au luat această măsură.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...

Ultimele articole