Boom-ul electric s-a transformat într-un coșmar: producătorii chinezi de mașini, prinși într-o „baie de sânge” a prețurilor

Publicat: 29 sept. 2025, 16:12, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
Boom-ul electric s-a transformat într-un coșmar: producătorii chinezi de mașini, prinși într-o „baie de sânge” a prețurilor
APIA: În România au fost înmatriculate numai 1.685 de autoturisme noi din China, în primele 10 luni din 2024

Industria auto din China, cândva prezentată drept viitorul mobilității electrice, traversează o perioadă de turbulențe fără precedent. Povestea lui Li Hongxing, un specialist în marketing auto care a pierdut 40 de milioane de yuani după ce startup-ul Ji Yue s-a prăbușit, ilustrează brutalitatea luptei pentru supraviețuire.

Ascensiunea explozivă și prăbușirea fulgerătoare

Fondată în 2021 ca societate mixtă între gigantul internetului Baidu și producătorul Geely, Ji Yue părea să aibă toate atuurile pentru succes: capital, parteneri puternici și o piață aflată în expansiune. În mai puțin de un an, compania s-a prăbușit, victimă concurenței acerbe. „Pentru o firmă susținută de doi acționari uriași, să dispară brusc a fost șocant”, a mărturisit Li.

Prăbușirea Ji Yue nu este o excepție, ci un simptom al unei industrii în care sute de mărci au dispărut în câțiva ani, în timp ce alte câteva încearcă să reziste, relatează CNN.

Războaiele prețurilor golesc buzunarele giganților

Guvernul chinez a alimentat boom-ul electric prin subvenții masive, făcând din țară lider global la producția și vânzarea de vehicule electrice. Însă succesul s-a transformat rapid într-o supracapacitate periculoasă.

Exporturile au atins aproape 6 milioane de vehicule anul trecut, depășind orice altă țară, dar în interiorul Chinei piața a devenit un câmp de luptă. Marii producători, precum BYD, Chery sau Geely, presează furnizorii să vândă sub cost și extind termenele de plată cu luni de zile. „Este o concurență dezordonată care erodează profiturile și calitatea”, avertizează experții.

Profiturile au scăzut dramatic: marja medie a industriei auto chineze a coborât la 4,3% în 2024, față de aproape 8% în 2017. Rata de utilizare a fabricilor abia mai atinge 50%.

Cerc vicios pentru furnizori și lucrători

Pentru a rămâne pe piață, furnizorii sunt forțați să reducă prețurile și costurile până la limită. În unele cazuri, reducerile depășesc 40%, ceea ce înseamnă salarii mai mici pentru angajați și calitate sacrificată.

„Dacă nu poți tăia din altă parte, reduci salariile, angajezi temporari și forțezi ore suplimentare”, a declarat un furnizor din Wuhan, care a scăzut lefurile cu 30% doar pentru a supraviețui. În paralel, întârzierile la plată îi obligă să suporte riscurile financiare ale marilor companii.

Consecința este o spirală descendentă: costuri reduse, calitate mai slabă și inovație sacrificată. „Furnizorii nu au de ales. Dacă refuză, alții sunt gata să preia locul”, a spus Carl Cheng, manager la un producător de vehicule electrice.

Beijingul încearcă să stopeze „involuția”

Conștient de efectele negative, guvernul chinez a lansat o campanie împotriva așa-numitei „involuții” – concurența excesivă și autodistructivă. Liderul Xi Jinping a cerut în mod public oprirea războaielor haotice ale prețurilor.

Printre măsurile implementate: reguli privind plata furnizorilor în maximum 60 de zile, reducerea subvențiilor locale și avertismente oficiale împotriva reducerilor agresive. Însă în realitate, mulți producători continuă să folosească bilete la ordin și să amâne plățile.

„Nu există soluții rapide. Simplul fapt de a elimina supracapacitatea ar însemna pierderi uriașe de locuri de muncă și ar afecta creșterea economică”, avertizează economiștii. Industria auto chineză are peste 4,8 milioane de angajați, iar orice colaps masiv ar pune în pericol stabilitatea socială – pilon al regimului comunist.

Runda eliminatorie: doar câțiva vor supraviețui

Pe piață au mai rămas peste 150 de mărci chineze și peste 50 de producători de vehicule electrice. Experții consideră însă că „runde eliminatorii” vor continua, iar numărul lor se va reduce drastic.

„Aceasta este doar începutul. Probabil că în cinci ani vor mai rămâne doar cinci producători mari”, a declarat He Xiaopeng, CEO-ul Xpeng.

În timp ce Beijingul încearcă să domolească furtuna, realitatea este că războaiele prețurilor continuă să macine industria. „Când vine vorba de prețuri, nu putem vorbi de o oprire prin simple măsuri administrative. Producătorii se concentrează pe supraviețuire”, spune Shen Hong, cercetător economic.