Sindicatul Național al Auditorilor Publici Externi din România (SNAPER), sindicat afiliat la Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA), parte a CARTEL ALFA, dorește să atragă public atenția asupra faptului că președintele Curții de Conturi a României, Mihai Busuioc, după ce a fost SOMAT de către SNAPER, prin intermediul Inspectoratului Teritorial de Muncă, să respecte legea dialogului social și să negocieze contractul colectiv de muncă, ABUZEAZĂ din nou de poziția pe care o deține, hărțuind liderii și membrii de Sindicat ai SNAPER.
Liderii de sindicat ai SNAPER i-au reproșat președintelui Curții de Conturi, de mai multe ori faptul că acesta abuzează de poziția pe care o deține, prin încălcarea unor acte normative, după cum urmează:
Este vorba de indemnizația de hrană și decontarea contravalorii ochelarilor de vedere, cuvenite salariaților Curții de Conturi, în conformitate cu prevederile art. 18 din Legea cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și a 1. DIRECTIVEI CONSILIULUI din 29 mai 1990, privind condițiile minime de securitate și sănătate pentru lucrul la monitor [a cincea directivă individuală în sensul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 87/391/CEE] (JURNALUL OFICIAL AL COMUNITĂȚILOR EUROPENE L 156/14/21.06.1990), art. 9, Legii nr. 319 din 14 iulie 2006, a securității și sănătății în muncă (M.O. nr. 646 din 26 iulie 2006), art. 5, H.G. nr. 1.028 din 9 august 2006, privind cerințele minime de securitate și sănătate în munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare (M.O. nr. 710 din 18 august 2006), art. 4, Hotărârea din data de 22 decembrie 2022, a Curții de Justiție Europene având ca obiect o cerere de decizie preliminară formulată în temeiul articolului 267 TFUE de Curtea de Apel Cluj (România), prin decizia din 12 aprilie 2021, primită de Curte la 24 iunie 2021, în procedura TJ împotriva Inspectoratului General pentru Imigrări deși SNAPER a somat în repetate rânduri conducerea instituției pentru a intra în legalitate.
Din acest motiv, atât SNAPER, cât și alți salariați ai Curții de Conturi, individual sau în mod colectiv au deschis mai multe procese în instanță pentru recuperarea indemnizației de hrană pe ultimii 3 ani.
Sindicaliștii susțin că onorariul plătit avocaților, în cazul acestor procese va fi suportat de către Curtea de Conturi, de la bugetul de stat, în condițiile în care în mod normal, acesta reprezintă un prejudiciu adus bugetului de stat de către președintele Busuioc, în calitate de ordonator de credite și de persoană vinovată.
”De altfel, nu întâmplător și pe repede înainte, cu mare grabă și doar urmare a sesizărilor SNAPER (în fața opiniei publice prin comunicate și a ITM București), s-a decis plata îndemnizației de hrană începând de luna trecută ceea ce echivalează, implicit, cu recunoașterea abuzului comis prin refuzul plății acestuia timp de mai bine de trei ani și a manierei complet autocrate în care domnul Busuioc Mihai a învățat și înțelege să conducă o instituție cum este Curtea de Conturi a României, la 34 de ani de la evenimentele din 1989”, susțin reprezentanții sindicaltului.
Deși președintele CCR a fost somat în repetate rânduri de către conducerea SNAPER să accepte negocierea contractului colectiv de muncă, acesta a REFUZAT, fără motiv, iar prin aceasta au fost încălcate prevederile art. 97 alin (1) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, susțin cei de la SNAPER.
”Menționăm faptul că, în conformitate cu prevederile art. 175 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 367/2022, ”neîndeplinirea de către angajator a obligației de negociere colectivă prevăzută de Art. 97 alin. (1), constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei. Menționăm, de asemenea, că în conformitate cu art. 1, pct. 25 lit. a) și art. 126 lit. a) din Legea dialogului social, refuzul angajatorului de a începe negocierea colectivă poate determina declanșarea conflictului colectiv de muncă cu consecința perturbării activității instituției și serviciilor publice prestate”, spun sindicaliștii.
SNAPER a solicitat în repetate rânduri inițierea negocierii în vederea încheierii unui contract colectiv de muncă, începând cu anul 2022, ultima solicitare fiind prin adresa nr. 32251/20.04.2023, astfel că, doar ulterior sesizării ITM București, conducerea Curții de Conturi a inițiat procedura de începere a derulării consultărilor și negocierii contractului Colectiv de Muncă, respectiv în cursul lunii august, deși știa că această perioadă este destinată concediilor de odihnă, perioadă impusă ilegal de aceeași conducere în frunte cu dl. Busuioc Mihai.
Președintele Mihai Busuioc și-a băgat proprii consilieri personali în cadrul proiectului ”SAI pentru Cetățean”, finanțat din fonduri europene, deși aceștia nu au competența și nici expertiza necesară. Mai mult decât atât, nu a fost organizat un minim proces de selecție pentru a se da posibilitatea tuturor auditorilor publici externi de a beneficia de această oportunitate.
Prin aceasta, consilierii personali ai președintelui Busuioc beneficiază, în mod nemeritat și nelegal, de sporul de gestionare al fondurilor europene, iar surse din interiorul Curții de Conturi, apropiate de cabinetul președintelui afirmă că, prin aceasta, Busuioc împarte banii proveniți din proiectele europene cu consilierii săi.
Sumele sunt considerabile, după cum rezultă și din declarațiile de avere ale consilierilor săi personali, implicați în proiectul european mai sus menționat:
Față de aceste fapte ce i-au fost reproșate președintelui Busuioc de către conducerea SNAPER, acesta a găsit de cuviință ”să se răzbune” pe conducerea SNAPER, numind mai multe comisii de cercetare disciplinară pentru cercetarea disciplinară a președintelui SNAPER sau a unor membri, pentru fapte inventate sau închipuite de președintele Busuioc, după cum urmează:
1. Numirea unei comisii de cercetare disciplinară împotriva președintelui SNAPER (care a mai fost destituit abuziv din funcție în anul 2022, tot ca urmare a demersurilor acestuia de invitare la dialog social a conducerii CCR), întrucât acesta, în cadrul unei ședințe interne desfășurată online, și-a permis să-i amintească președintelui Busuioc că acesta încalcă legea refuzând atât dialogul social, cât și acordarea indemnizației de hrană salariaților Curții de Conturi.
2. Numirea unei ”Comisii de analiză” și invitarea președintelui SNAPER în vederea clarificării unor aspecte referitoare la publicarea unor materiale pe pagina de web a SNAPER, care aduc atingere ”prestigiului Curții de Conturi”;
3. Numirea unor comisii de cercetare disciplinară împotriva vicepreședintelui SNAPER;
Sindicaliștii spun că președintele Curții de Conturi abuzează de poziția pe care o deține încălcând prevederile legii dialogului social, astfel:
În ceea ce privește afirmația că postările publicate pe pagina de web a SNAPER aduc atingere prestigiului Curții de Conturi, sindicaliștii susțin că postările SNAPER reflectă imaginea fidelă a ceea ce se întâmplă în interiorul Curții de Conturi și au fost făcute în conformitate cu prevederile legii dialogului social și a statutului SNAPER, în următoarele condiții:
Sub nici o formă și în nici o împrejurare auditorii publici externi, membri ai SNAPER, prin activitatea, conduita și pozițiile exprimate nu au adus atingere prestigiului acestei instituții.
Sindicaliștii atrag atenția că președintele SNAPER a mai fost destituit abuziv din funcție de același președinte Busuioc, iar instanța, respectiv Tribunalul București a decis repunerea acestuia pe funcție, ceea ce îl plasează pe acesta într-o situație de ”recidivă”, demonstrând încă o dată, dacă mai era nevoie, că managementul domnului Busuioc Mihai, propriu unei culturi organizaționale știute doar de acesta, este limitativ și superficial, rezumat fiind la aplicarea abuzului și hărțuirii angajaților instituției.