Când vom avea, pe apă și nu pe hârtie, un port pescăresc la Marea Neagră?

Publicat: 28 mart. 2024, 10:40, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în ECONOMIE , ? cititori
Când vom avea, pe apă și nu pe hârtie, un port pescăresc la Marea Neagră?

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) ne anunță, din nou, că va amenaja un port pescăresc la Marea Neagră. De când s-a desființat flota de pescuit oceanic, România nu mai are așa ceva, deși pescarii o cer!

MADR, prin Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură, a lansat, zilele acestea, un anunț de selecție de ofertă pentru servicii de proiectare în vederea revizuirii și actualizării studiului de fezabilitate cu elemente de documentație de avizare a lucrărilor de intervenții ,,Facilități Pescărești pentru Portul Midia”. Valoarea contractului este de 262.500 de lei, fără TVA.

La ora actuală, navele de pescuit în Marea Neagră folosesc ca porturi de debarcare porturile Midia, Mangalia, Constanța și Sulina. Nici unul dintre aceste porturi nu are facilități specifice de debarcare, stocare și vânzare a produselor pescărești, sau de întreținere a navelor și asigurare cu apă, combustibil și gheață.

Portul Midia este un port multifuncțional, una dintre funcționalitățile acestuia fiind reprezentată de deservirea activităților pescărești.

În porturile Mangalia, Constanța și Sulina nu există facilități specifice pentru navele pescărești. În schimb, în Portul Midia facilitățile existente deserveau în trecut navele mari de pescuit oceanic. Astfel, instalațiile existente doar trebuie adaptate la capacitatea actuală a flotei de pescuit marin, care este constituită din nave de dimensiuni mici și medii.

Obiectivul general al proiectului constă în dezvoltarea infrastructurii specifice desfășurării activităților de pescuit la Marea Neagră. Astfel, prin dezvoltarea infrastructurii specifice desfășurării activităților de pescuit la Marea Neagră se urmărește asigurarea infrastructurii necesare acostării navelor, debarcării și stocării peștelui, administrarea și monitorizarea eficientă a capturilor de pește, prevenirea, descurajarea și eliminarea pescuitului legal, nedeclarat și nereglementat.

Terenul pe care urmează să se realizeze investiția este proprietatea publică a statului, are o suprafață de 10 ha și se află în administrarea ANPA.

Proiectul portului pescăresc la Midia Năvodari ete mult mai vechi. A fost inițiat în anul 2006, atunci când autoritățile publice centrale anunțau construirea primului port pescăresc la Marea Neagră, ridicat exclusiv din fonduri europene. Zece hectare de teren din portul Midia au fost transferate de la Ministerul Transporturilor la Agenția Națională de Pescuit și Acvacultură, chiar în acest scop. Se avea în vedere amenajarea de cheuri de acostare a navelor și ambarcațiunilor, achiziționarea unei macarale pentru încărcarea – descărcarea navelor, construirea unei hale pentru prelucrarea, sortarea, depozitarea, refrigerarea și, eventual, congelarea peștelui, și amenajarea facilităților pentru executarea micilor reparații la vase. Anii au trecut, iar proiectul portului pescăresc a rămas pe hârtie, aruncat printr-un sertar.