Cât costă lucrările de modernizare a liniei tramvaiului 5. Nicușor Dan promite că va moderniza toate căile de rulare din București

Publicat: 19 feb. 2024, 13:10, de Cezar Andrei, în Dezvăluiri , ? cititori
Cât costă lucrările de modernizare a liniei tramvaiului 5. Nicușor Dan promite că va moderniza toate căile de rulare din București
Cât costă lucrările de modernizare la linia tramvaiului 5

Luni, 19 februarie, au început lucrările de modernizare la linia de tramvai 5 din București, pe tronsonul Bulevardul Ștefan Cel Mare – Podul Băneasa. Timp de un an, călătorii care obișnuiesc să circule pe această rută vor putea merge cu un autobuz special pus la dispoziție de STB. Iată care este costul total al lucrărilor și ce spune primarul general Nicușor Dan despre mondernizarea celorlalte căi de rulare din Capitală.

Bucureștenii se pregătesc pentru o nouă provocare în ceea ce privește traficul. Una dintre cele mai importante linii de tramvai din Capitală, cea a tramvaiului 5, intră din nou în reabilitare, după ce în urmă cu câțiva ani a fost refăcut tronsonul Pod Băneasa – Aeroport Băneasa.

Ce alternativă au călătorii și pe unde circulă acum tramvaiul 5

Astfel, începând de luni, 19 februarie, toți călătorii care obișnuiau să circule cu tramvaiul 5 între Bulevardul Ștefan cel Mare și Podul Băneasa pot circula cu autouzul 605, pus la dispoziție de STB.

Noul traseu al tramvaiului 5 va funcționa între capătul de linie „Piața Sf. Gheorghe” și bucla „Bd. Lacul Tei”, pe traseul: terminal „Piața Sf. Gheorghe”, Str. Sfântul Gheorghe, Calea Moșilor, Str. Doctor Paleologu, Str. Armand Călinescu, Str. Vasile Lascăr, Str. Viitorul, Str. Lizeanu, Str. Maica Domnului, Bd. Lacul Tei, terminal „Bd. Lacul Tei”, cu întoarcere pe Bd. Lacul Tei, Str. Maica Domnului, Str. Lizeanu, Str. Viitorului, Str. Vasile Lascăr, Str. Armand Călinescu, Calea Moșilor, Str. Cavafii Vechi, Str. Băniei, Str. Sfântul Gheorghe, terminal „Piața Sf. Gheorghe”.

Acest proiect de infrastructură, lung de 4,2 kilometri, face parte dintr-un proiect mai amplu de modernizare a liniilor de tramvai din București, anunță primarul general Nicușor Dan, prezent la inaugurarea lucrărilor pentru tronsonul Ștefan Cel Mare – Pod Băneasa.

”Am avut o procedură de achiziție, sunt 11 loturi adjudecate. Pentru fiecare dintre ele am semnat contractul. Suntem spre finalul fazei de proiectare și în aprilie-mai vor începe lucrările și pentru celalalte.”, a declarat Nicușor Dan.

Cât costă și în cât timp se vor finaliza lucrările la linia tramvaiului 5

Edilul Capitalei susține că în aproximativ doi ani și jumătate toate liniile de tramvai problematice din București vor fi refăcute.

”Erau inițial 4, acum sunt 2 loturi din toate cele mai mici. Procedura de reofertare este deschisă. Pe 4 martie este termenul limită de depunere a ofertelor, deci, probabil, în vara asta o să avem atribuite contractele și după aceea, din nou, 6 luni poiectare, 12 luni execuție. Pentru lotul mai mare, cel cu Călărași-Basarabiei, 18 luni execuția. Deci, peste 2 ani și jumătate nu o să mai existe linii de tramvai nemodernizate în București.”, a precizat edilul.

Citește și: Noile troleibuze cumpărate de Nicușor Dan au defecțiuni majore înainte de lansare

Lucrările de modernizare pentru linia tramvaiului 5 vor dura aproximativ 12 luni și vor costa peste 35 de milioane de euro.

”Lucrarea costă 170 de milioane de lei cu tot cu TVA și este primul lot care începe din toate cele pe care o să le facem, astfel încât la sfârșit toate liniile de tramvai să fie modernizate în București.”, a completat primarul Bucureștiului.

Provocare pentru constructori: liniile de tramvai intrate în reabilitare se suprapun cu rețelele de utilități

Cu toate acestea, termenul de execuție ar putea fi mult mai mare, recunosc reprezentanții Primăriei Generale, întrucât sub traseele de șină care vor fi refăcute există rețele de utilități ce trebuie relocate.

”Provocarea maximă pe care o avem pe toate loturile de tramvai reprezintă partea de suprapunere cu rețelele de utilități. În cadrul etapelor de proiectare acest aspect a fost tratat astfel încât să fie găsite soluțiile optime pentru suprapuneri în tot ceea ce înseamnă parte de protejare, relocare și deviere a rețelelor de utilități. Cu siguranță o să apară situații neprevăzute în momentul în care încep lucrările, dar sunt optimist că vom găsi înțelegere împreună cu deținătorii de utilități, cu antreprenorul, consultantul pentru a putea remedia în cel mai scurt termen și a găsi o soluție rapidă pentru depășirea problemelor.”, a declarat Cătălin Aflat, directorul general al Direcției Generale de Investiții din cadrul PMB.

Un exemplu în acest sens este cel al tronsonului de pe Bulevardul Mărășești, unde termenul de execuție are toate șansele să fie devansat.

”Era un lot care avea prevăzută perioada de proiectare de 3 luni. Din păcate, pe toată lungimea lotului Mărășești, care are aproximativ 1 km, avem o suprapunere în lung cu Apa Nova. Avem un ovoid din 1900, care ar trebui înlocuit în totalitate. E o expertiză la momentul acesta în lucru, la sfârșitul lunii sperăm să avem soluțiile și să vedem care e soluția pentru protejare și relocare la acel lot.”, a precizat Cătălin Aflat.

Contractul pentru reabilitarea liniei de tramvai 5 a fost atribuit în noiembrie 2023 asocierii Mari Vila Com – Electromontaj – Luxten pentru suma de 130 de milioane de lei, potrivit datelor din SEAP. 

Primarul general Nicușor Dan a anunțat că, în viitor, tramvaiul 5 va circula până la centrul comercial Băneasa. Însă acest proiect se află abia la stadiul de studiu de fezabilitate.

În total, în București, există aproximativ 150 de kilometri de șine de tramvai duble, dintre care 50 trebuie refăcuți.