Câți bani plătesc supermarketurile din țară partenerilor locali
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/371335-grocery-store-wallpaper-photography-wallpaper.jpg)
Marile lanțuri de magazine din România anunță că au sute de parteneri locali. Mai mult decât atât: sunt interesate să extindă aceste afaceri. Tendința vine pe fondul interesului tot mai crescut al cumpărătorilor români.
Produsele care înregistrează printre cele mai mari acoperiri locale sunt fructele, legumele, carnea de pasăre, ouăle, lactatele și pâinea proaspătă, arată o analiză a Economedia. În cea mai mare parte acestea sunt furnizate de parteneri locali. Detergenții, produsele de curățenie și alte articole near-food, dar și hrana pentru animale sau conservele de pește se află la coada clasamentului din acest punct de vedere.
Florin Barbu: „70% din produsele procesate provin de la parteneri locali”
Opt din zece români aleg produsele și în funcție de dorința de a susține producătorii locali, iar 54,3% dintre ei susțin afirmația potrivit căreia produsele agricole românești sunt mai rare în marile magazine din cauza preferinței pentru cele străine, arată un sondaj recent.
„În lanţurile de magazine de retail, 70% dintre produsele procesate aflate la vânzare sunt româneşti”, a spus ministrul Agriculturii. Ministrul susține că informația ar fi confirmată de datele Consiliului Concurenței, dar și vizibilă cu ochiul liber la raft – unde predomină mai multe alimente de bază realizate în România.
Cu toate acestea, Florin Barbu a admis existența unor probleme de integrare în marile supermarketuri a micilor producători.
„Dacă discutăm pe industria mare de procesare, foarte mulți producători sunt în magazinele de retail. Dacă vorbim de producători locali și trebuie să-i integrăm în magazinele de retail, aici trebuie să discutăm de cantități”, a declarat ministrul.
Câți producători români aprovizionează marile lanțuri
Lidl a anunțat că, în momentul de față, are peste 500 de furnizori din România, dintre care 125 de peste 10 ani. „Dacă ne raportăm la categoria produselor alimentare, un procent de 36% din totalul furnizorilor sunt din România”, adaugă retailerul.
În cazul Kaufland, ponderea urcă la aproximativ 80% furnizori români din totalul partenerilor activi, între 2018 și 2022 remarcându-se o creștere de 7,4%, comunică Oana Lungu, Director Achiziții Kaufland România și Republica Moldova, pe baza unui studiu derulat în parteneriat cu KPMG.
„Lucrăm cu peste 1.450 de producători locali care ne furnizează produse proaspete. 93% din totalul furnizorilor sunt producători locali, iar 90% din vânzările mărcilor proprii sunt realizate împreună cu acești parteneri de încredere”, a transmis Radu Gherman, Buying Director Ultra-Fresh, Carrefour România.
Acesta menționează că există o serie de beneficii pe care le aduc alegerea produselor locale: asigurarea prospețimii datorate unui lanț de aprovizionare mai scurt, susținerea economiei locale prin sprijinirea fermierilor români, precum și impactul redus asupra mediului.
„Prin faptul că aceste produse sunt livrate direct de distribuitori, pe distanțe mai reduse, se reduc emisiile de dioxid de carbon generate de mijloacele de transport”, explică Gherman.
Câți bani merg de la supermarket la furnizorii români
Produse de la furnizorii români reprezintă 50% din valoarea totală a achizițiilor în cazul Lidl. Retailerul transmite că își propune creșterea valorii în anii următori.
„Cheltuielile cu furnizorii locali au depășit 2,83 miliarde de euro reprezentând aproximativ 80% din totalul achizițiilor de bunuri și servicii”, arată directoarea de achiziții Kaufland pe baza datelor recente aferente anului financiar 2023.
Astfel că „din totalul achizițiilor de bunuri și servicii, din fiecare leu cheltuit de clienți în magazinele noastre, 65 de bani merg direct către afaceri din România”, remarcă Oana Lungu.
În cazul Carrefour, produsele ultra-locale au o pondere între 3-10% din cifra de afaceri pentru categoria de legume-fructe, „în funcție de mărimea magazinului, potențialul de vânzare și existența producătorilor în zona magazinelor”, spune Radu Gherman.
„În prezent, din fiecare 10 lei fără TVA cheltuiți la casă, în medie, pe produsele marcă proprie, 8,6 lei sunt pentru produsele realizate cu producători locali”, adaugă Buying Director Ultra-Fresh, Carrefour România.