Un film-eveniment: „C’è ancora domani” bate Barbie la încasări! O radiografie a violenței domestice în Italia

Publicat: 25 apr. 2024, 09:29, de Radu Caranfil, în Cultură , ? cititori
Un film-eveniment:

Filmul „C’è ancora domani” a devenit un fenomen în Italia și dincolo de granițele sale, învingându-l la box office pe Barbie și provocând o meditație profundă asupra problemelor legate de siguranța femeilor în societatea italiană contemporană.

Regizat și interpretat de către Paola Cortellesi, filmul a captivat publicul italian prin povestea sa tulburătoare despre Delia, o femeie care suferă de abuz fizic și emoțional din partea soțului ei. Plasată în decorul sărac al Romei postbelice din 1946, povestea Deliei a rezonat puternic și profund în inimile și mințile italienilor, tocmai fiindcă subiectul violenței domestice este foarte actual.

Cu toate că filmul este plasat într-o perioadă istorică, tema sa centrală este una contemporană și presantă în societatea italiană de astăzi. Statisticile recente arată că în 2023 au fost ucise în Italia 120 de femei, iar peste 50% dintre aceste crime au fost comise de parteneri sau foști parteneri. Aceste date alarmante au provocat un val de proteste și revendicări pentru o mai mare protecție a femeilor, iar filmul lui Cortellesi a devenit un catalizator al acestei dezbateri.

În afară de cifra menționată în text referitoare la numărul de femei ucise în Italia în 2023 (120 femei), există și alte date semnificative:

  1. Procentul femeilor ucise de parteneri sau foști parteneri: peste 50%.
  2. Procentul femeilor ucise de proprii copii: un sfert din total (25%).
  3. Intervalul de timp în care are loc o crimă de acest tip în Italia: aproximativ la fiecare trei zile.
  4. Frecvența statistică a unor astfel de cazuri: o femeie ucisă la fiecare 72 de ore.

Aceste cifre evidențiază amploarea și gravitatea problemei violenței domestice în Italia și subliniază importanța abordării urgente a acestei probleme în societatea contemporană.

Cortellesi afirmă că intenția sa a fost să exploreze o mentalitate culturală care a persistat de-a lungul timpului și care, din păcate, a dus la tragedii precum femicidele. Prin filmul său, ea invită publicul să reflecteze asupra unor aspecte profunde ale societății italiene și să conștientizeze necesitatea unei educații mai bune în ceea ce privește relațiile interpersonale și respectul față de femei.

Cu toate că subiectul abordat este unul serios și tulburător, Cortellesi reușește să îmbine povestea sa cu o notă de umor ironic, fapt ce permite publicului să empatizeze mai ușor cu personajele și cu mesajul filmului.

Pe lângă succesul său financiar, „C’è ancora domani” a reușit să atragă un public divers, inclusiv bărbați, ceea ce demonstrează relevanța și impactul său social. Filmul devine astfel nu doar o operă cinematografică, ci și un instrument de conștientizare și schimbare în societatea italiană.

Într-o epocă în care problemele legate de egalitatea de gen și drepturile femeilor sunt tot mai actuale, „C’è ancora domani” reprezintă un punct de plecare în explorarea acestor teme sensibile și o invitație la dialog și acțiune pentru un viitor mai sigur și mai echitabil pentru toți membrii societății.