Cei 23 de ani ai motorului de căutare: Cum a trecut Google de la stadiul de experiment, la mai mult

Publicat: 27 sept. 2021, 06:00, de Eliza Popa, în ESENȚIAL , ? cititori
Cei 23 de ani ai motorului de căutare: Cum a trecut Google de la stadiul de experiment, la mai mult
Sundar Pichai Google News Showcase

Google, motorul de căutare care aproape că se identifică în prezent cu viețile noastre, împlinește 23 de ani! Google Inc. este o corporatie americana care detine cel mai folosit motor de cautare de pe internet. Compania a fost fondata de doi doctoranzi de la Universitatea Stanford: Larry Page si Sergey Brin.

Google are o baza de date formata din peste miliarde de situri si, zilnic, motorul de cautare este consultat de milioane de oameni din intreaga lume. Iată că acum se marchează 23 de ani i de când acest motor de căutare a trecut de la stadiul de experiment pe serverele Universității Stanford la a fi cel mai important portal pentru a găsi informații pe internet. De la un simplu site a fost creată o companie imensă, mai târziu denumită Alphabet. Aniversarea Google din 2021 vine peste un conglomerat de servicii și aplicații care au ajuns să definească internetul pentru o mulțime de utilizatori.

În 1998, Larry Page, unul dintre cofondatorii Google, a ajuns la Universitatea Stanford pentru studii doctorale. Acolo s-a întâlnit cu Serghei Brin și așa avea să înceapă o relație care le-a adus amândurora miliarde de dolari și a construit un imperiu digital.

Unul din cei doi

Realitatea e că doar unul a fost geniul din spatele motorului de căutare. „Deşi despre Google se vorbeşte drept o companie creată de doi magicieni ai computerelor: Serghei şi Larry, Larry şi Serghei, realitatea este că Google e creaţia lui Larry Page, ajutat de Serghei Brin“, scria Nicholas Carlson într-o biografie neoficială a directorului Google. Când compania a început să aibă succes, ei și-au trasat și funcțiile de conducere: Page a devenit director, Brin președinte.

Mai târziu, cel din urmă a devenit un fel de vizionar al companiei și a mizat pe proiecte pentru viitor. Succesul Google și geniul lui Page s-au văzut într-un produs care a definit căutările online: PageRank. 

Marcă înregistrată a Google

PageRank, acest algoritm de analiză a link-urilor de pe internet, este folosit de Google ca să știe ce importanță are fiecare element dintr-o mulțime de documente și fișiere accesibile online și interconectate prin link-uri. Astfel, cu cât un site are mai multe trimiteri spre el, cu atât este mai important şi este scos în faţă la căutări. Potrivit Playtech, dacă pagina A conţine un link către pagina B, atunci, implicit, A afirmă despre B că aceasta este importantă și B trebuie să fie mai bine cotată în indexare. Larry Page a dezvoltat algoritmul când era student. L-am implementat în Google și așa a ajuns să ia fața altor motoare de căutare, unele imense, cum ar fi Yahoo. PageRank e acum marcă înregistrată a Google, dar patentul aparţine Universităţii Stanford și iar Google plătește pentru o licenţă exclusivă de utilizare.

În schimbul acestei licenţe, Universitatea a primit 1,8 milioane de acţiuni ale lui Google, iar acestea au fost vândute în 2005 pentru 336 milioane de dolari. Ar mai fi multe de spus despre viitorul Google, dar acesta se mișcă atât de repede încă de pe acum, încât orice frază ar putea deveni într-o clipită veche!

Și, la final, știți de unde vine numele de Google? De la denumirea googol, adică cifra 1 urmată de 100 de zerouri.