Cel mai important proiect de infrastructură este în grafic. La „Golden Gate”-ul de la Brăila a fost montat tablierul căii de rulare

Publicat: 30 iun. 2022, 08:34, de Sorin Costea, în ECONOMIE , ? cititori
Cel mai important proiect de infrastructură este în grafic. La „Golden Gate”-ul de la Brăila a fost montat tablierul căii de rulare

Constructorii Podului suspendat peste Dunăre de la Brăila, un fel de „Golden Gate” românesc, spulberă toate predicțiile scepticilor cu privire la șansele de finalizare la termen a lucrărilor de infrastructură rutieră din România, pentru că, deși este cel mai ambițios proiect realizat în România după 1990 și presupune operațiuni tehnice cu mult mai complicate decât la o autostradă, lucrările sunt în grafic.

Podul proiectat și construit de companiile Astaldi SpA, din Italia și IHI Infrastucture Systems Co Ltd, din Japonia, va fi inaugurat în luna decembrie și respectarea termenului va surprinde pe picior greșit oficialii din Ministerul Transporturilor, care au întârziat atribuirea contractelor pentru construirea drumurilor expres interconectate de pod. Dar se lucrează în ritm alert, ziua și noaptea și la realizarea drumurilor de legătură.

Au fost montate toate cele 86 de segmente ale tablierului căii de rulare

Marți a fost încheiată cea mai complicată operațiune, montarea tuturor celor 86 de segmente ale tablierului metalic care formează calea de rulare a podului, urmând ca în zilele următoare să înceapă sudarea segmentelor metalice, după care va fi montată hidroizolaţia și va fi asfaltată calea de rulare pe toată lungimea podului.

„Am ridicat ultimul segment de tablier, al 86-lea element constructiv al acestui proiect. Încheiem o etapă extrem de importantă din acest proiect, după care va urma cea de sudură a tablierului. Momentan, tablierul este montat în sistem de prindere provizoiu, după care va urma partea de sudură, prevăzută să pornească la începutul lunii iulie. După ce vom finaliza procesul de realizare a geometriei finale, cu sudura efectivă, se va aplica hidroizolaţia pe partea de tablier, urmând apoi să asfaltăm toată lungimea podului, până la ancoraj”, a declarat inginerul Viorel Eşanu, reprezentantul antreprenorului.

Potrivit acestuia, probele de siguranţă vor începe după ce va fi instalat parapetul, va fi realizat marcajul şi vor fi montate sistemele de siguranţă şi de iluminat.

Se fac lucrări de maximă precizie. A fost corectată chiar și o abatere de 3 milimetri la un kilometru

Partea cea mai importantă a construirii podului este rigoarea cu care sunt executate lucrările, nefiind admisă nicio abatere de la proiect și de la normele tehnice.

Spre exemplu, în luna mai ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a vizitat șantierul podului și remarca faptul că la montarea segmentelor tablierului metalic este o ușoară întârziere. Oficial, atunci nu a fost dată nicio explicație pentru acea întârziere, dar potrivit unor surse lucrările au fost refăcute după ce montarea unora dintre segmente a fost verificată cu laserul și s-a observat că că la acele segmente era o abatere de 3 milimetri față de aliniamentul de 1.120 de metri a deschiderii centrale a podului.

Pentru mulți dintre constructorii de la noi o abatere de 3 milimetri la un kilometri este infimă, dar modul în care lucrează cei de la Astaldi și IHI Infrastucture Systems nu permite nici măcar astfel de erori.

Pe pod vor circula toate tipurile de autovehicole, dar pe ceață, viscol sau vânt puternic, podul se va închide

Potrivit directorului tehnic Dragoş Burlan, pe pod vor circula toate tipurile de autovehiculele, indiferent de tonaj, accesul spre pod urmând să se facă de pe centura Brăilei.

Însă vor fi și anumite restricții în perioadele de vreme rea, pentru că dată fiind înălțimea de 38 de metri deasupra Dunării la care se află calea de rulare, curenții de aer pot crea probleme. Traficul auto va fi condiţionat de vreme, podul fiind prevăzut cu sisteme automatizate de închidere a circulaţiei în situaţii de ceaţă, viscol şi vânt puternic.

„Podul este prevăzut cu posibilitatea tranzitării de către biciclişti şi de către pietoni. El, structural, va putea permite acest tip de tranzit. Dar, pentru că podul se află la o anumită înălţime, unde sunt curenţi de aer puternici, se recomandă și vom recomanda evitarea acestei tranzitări, pentru a nu pune în pericol viaţa bicicliştilor şi a pietonilor.

Podul are sisteme automatizate şi, în situaţia în care este ceaţă, viscol, vânt foarte puternic, podul se va închide automat, pentru a nu pune în pericol viaţa participanţilor la trafic. Podul are o înălţime de 38 de metri. Coroborat cu curenţii de pe Dunăre, cu ceaţa care este specifică zonei de Dunăre, cu condiţiile de iarnă se pot crea premisele unor situaţii riscante pentru cetăţeni. Tocmai de aceea, deşi podul permite tranzitul pietonal şi pe cel al bicicliştilor, acest tip de tranzit nu va fi permis în toate condiţiile”, a declarat Alin Serbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

Un pod de 2 km, suspendat la 38 de metri deasupra Dunării

Podul suspendat, va avea o lungime totală de 1.974 metri, o deschidere centrală de 1.120 metri și două deschideri laterale de 489 si 364 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 metri de la nivelul de inundații maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigație pe Dunăre. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării.

Lățimea totală a podului suspendat de la Brăila va fi de 31,7 metri. Carosabilul va avea lățimea de 22 metri şi va fi alcătuit din 4 benzi de circulaţie de câte 3,5 metri lățime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 metri lățime, două acostamente de 1,5 metri lățime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 metri. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având lățimi de câte 2,8 metri fiecare.