Oficiul pentru Achiziții Centralizate, o bombă cu ceas! Guvernul schimbă de urgent legislația

Publicat: 07 mart. 2024, 10:46, de Cristian Matache, în POLITICĂ , ? cititori
Oficiul pentru Achiziții Centralizate, o bombă cu ceas! Guvernul schimbă de urgent legislația

Legislația în vigoare privind funcționarea Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC) ar putea să ne coste financiar extrem de mult. De aceea, Guvernul modifică azi actul normativ.

Guvernul României va adopta azi o serie de modificări și completări ale Legii privind Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC), în efortul de a îmbunătăți procesul de achiziție a produselor medicale destinate Sistemului Național de Management al Urgențelor și Pregătirii de Asistență Medicală de Urgență în Situații de Purtător Contagios (SNAMUPAC).

Neadoptarea proiectului de act normativ ar putea avea consecințe financiare semnificative, mai ales în contextul programului România – Program pentru Rezultate în domeniul sănătății, susținut de Banca Mondială. Acest aspect este strâns legat de eliberarea tranșelor de finanțare alocate proiectului. Un exemplu în acest sens este realizarea indicatorului DLR 7.2, cu termenul limită la sfârșitul anului 2024. Pentru a atinge acest obiectiv, ONAC trebuie să organizeze proceduri de achiziții centralizate și să semneze acorduri-cadru cu furnizorii pentru cel puțin 60 de categorii de materiale și dispozitive medicale destinate spitalelor publice și serviciilor de asistență medicală de urgență, urmărind disponibilizarea sumei de 35.000.000 EUR.

Datorită complexității și specificului achizițiilor, precum și a limitărilor resurselor disponibile la nivelul ONAC, perioada estimată pentru organizarea și desfășurarea procedurilor de atribuire depășește 6 luni. În eventualitatea în care indicatorul DLR 7.2 nu va fi atins la termen, statul român ar suporta o cheltuială nejustificată, inclusiv costurile cu dobânzile, penalitățile și comisioanele generate de indisponibilizarea sumei de 35.000.000 EUR.

În lumina obligației statului de a proteja eficient și transparent interesul public, precum și dreptul cetățenilor de a beneficia de servicii medicale de calitate, este esențial ca proiectul de act normativ să fie adoptat cu celeritate. Întârzierile în adoptarea acestui proiect ar putea afecta actul medical și ar putea avea consecințe negative directe asupra populației beneficiare.

Având în vedere caracterul de urgență și importanța acestor aspecte pentru interesul general public, solicităm adoptarea proiectului de act normativ de către Guvernul României fără întârzieri suplimentare.

Principalele modificări ale legii

Printre principalele modificări se numără stabilirea clară a rolurilor, responsabilităților și obligațiilor entităților implicate în procesul de achiziție al produselor medicale destinate SNAMUPAC. Astfel, entitățile din cadrul SNAMUPAC, Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU), Ministerul Sănătății și ONAC vor fi implicate într-un mod mai coerent și transparent în procesul de achiziție.

De asemenea, se propune stabilirea unui regim juridic unitar pentru achiziția de produse medicale necesare pentru activitățile entităților din cadrul SNAMUPAC, inclusiv Unitățile de Primiri Urgențe/ Centrele de Primiri Urgențe (UPU/CPU), indiferent de subordonarea acestora.

Cu toate acestea, structurile din rețeaua autorităților centrale din domeniile apărării naționale și siguranței naționale sunt exceptate de la aplicabilitatea acestor modificări, având în vedere specificul activității lor conform Strategiei Naționale de Apărare a Țării și Concepției privind modernizarea sistemului medico-militar.

Un alt aspect important al modificărilor propuse vizează dreptul spitalelor care au în subordine sau coordonare UPU/CPU de a participa la achizițiile centralizate derulate de ONAC pentru necesitățile proprii. Acest lucru va contribui la eficientizarea cheltuielilor publice în domeniul sănătății și va asigura un acces mai facil la produsele medicale necesare.

În plus, se propune stabilirea unor obiective principale clare pentru ONAC, care să contribuie la raționalizarea și optimizarea proceselor de achiziție, creșterea transparenței și conformității cu legislația în domeniu, și implementarea politicilor naționale și europene referitoare la promovarea sustenabilității în achizițiile publice.

Aceste modificări și completări urmăresc să consolideze procesul de achiziție a produselor medicale, să asigure o gestionare mai eficientă a resurselor și să contribuie la îmbunătățirea calității serviciilor medicale oferite populației. Prin implementarea acestor măsuri, se urmărește un sistem de achiziții centralizate mai transparent, mai eficient și mai orientat către nevoile reale ale sistemului de sănătate din România.

Ce este ONAC

ONAC este unitate de achiziții centralizate conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2018, în subordinea Ministerului Finanțelor. Având în vedere cadrul legislativ în domeniul achizițiilor centralizate în România, sunt necesare modificări legislative pentru a încredința ONAC responsabilități în ceea ce privește organizarea procedurilor de achiziții centralizate pentru produse medicale în numele și pe seama entităților din cadrul SNAMUPAC. În plus, este necesară clarificarea obiective principale ale ONAC.

Pentru eficientizarea cheltuielilor publice în domeniul sănătății, spitalele care au în subordine/coordonare UPU/CPU, vor avea dreptul de a se înscrie în achizițiile centralizate derulate de ONAC și cu cantități de produse aferente necesităților proprii, în măsura în care consideră că specificațiile tehnice ale produselor necesare activității SNAMUPAC satisfac, de o manieră corespunzătoare, necesitățile în cauză. De asemenea, în cadrul Acordului de Servicii de Asistență Tehnică pentru Implementarea Proiectelor (Project Advisory Support Service Agreement – PASSA) pe care ONAC l-a derulat cu Banca Europeană de Investiții (BEI), s-a constatat în procesul de implementare a activităților faptul că ONAC nu își poate îndeplini obiectivele stabilite prin lege, având în vedere constrângerile care decurg, la acest moment, din numărul ridicat de utilizatori și de produse care se achiziționează în mod centralizat, precum și din obligația de a prelua întocmai cantitățile estimate de utilizatori în procesul de achiziție. Astfel, pentru a se introduce posibilitatea reală ca ONAC să elaboreze strategii de achiziție și să gestioneze baza de utilizatori pe care îi are, astfel încât să poată să își îndeplinească atribuțiile în condiții de eficiență și cu obținerea celui mai bun raport calitate-preț pentru utilizatorii săi, a fost elaborată de către BEI o propunere bazată pe practica existentă la nivelul unor unități de achiziție centralizată consacrate la nivel european (BBG din Austria și CONSIP din Italia).