Lista companiilor finanțate de Ministerul Economiei a stârnit indignarea AOAR, care atrage atenția asupra modului defectuos de gestionare a ajutoarelor de stat, efectul fiind pierderea încrederii în capacitatea ministerelor de a gestiona fonduri din bani publici.
Apelul de proiecte lansat de Ministerul Economiei a avut loc conform HG nr. 959/2022, fiind deschis la data de 16 decembrie 2022. Din cele 81 de proiecte depuse, 21 au obținut punctajul maxim de 100 de puncte. Pentru departajare, s-a avut în vedere numai criteriul de rentabilitate a cifrei de afaceri, fără ca acesta sa fie considerat în contextul analizei „viabilității investiției”, respectiv a capacității de absorbție și utilizare a ajutorului de stat de către firmele calificate.
AOAR semnalează o serie de situații ”derizorii”. care discreditează procesul de evaluare:
– Compania Non-Woven Global SRL are o rentabilitate a cifrei de afaceri de 90,29%! Firma va primi ajutor de stat pentru o „investiție viabilă” cuprinsă între 26,25 milioane de euro și 45 de milioane de euro
– 5 din cele 8 companii câștigătoare au o cifră de afaceri sub 500 000 ron, iar cifra de afaceri medie a tuturor câștigătorilor este de 1.108.582 ron (aprox 220.000 de euro). Fiecare dintre aceste companii urmează să primească ajutor de stat și să efectueze „investiții viabile” de câte 30.000.000 de euro fiecare (valoare medie)
– numărul total (cumulat) de angajați ai celor 8 companii câștigătoare este de 14, revenind la o medie de 1,75 angajați/companie câștigătoare
– rentabilitatea medie pentru cele 8 companii câștigătoare este de 67,2% (atingând si peste 90%, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Economiei), cu mult peste rentabilitatea firmelor cu activitate de producție (situată, în medie, între 5,2% si 17% conform tabelului anexat), menționează AOAR.
Consultarea unor astfel de tabele de către cei care au făcut departajarea celor 21 de firme ar fi reprezentat o condiție obligatorie și ar fi evitat eliminarea firmelor cu activități reale în industria prelucrătoare de către “firme de apartament”, arată asociația.
Reprezentanții AOAR susțin că aceste firme nu au experiența și resursele pentru realizarea unor investiții de amploare și nici capacitatea de absorbție și implementare de ajutoare de stat de până la de 200 de ori mai mari decât cifra lor de afaceri.
”Cel mai probabil, ele sunt folosite pentru mascarea unor interese economice ale altor entități care nu vor sa apară public și/sau care nu s-ar fi calificat și vor face în perioadele următoare schimbarea de acționariat (prin majorări de capital, împrumuturi convertibile făcute direct sau indirect etc). Altfel spus, ajutorul de stat devine tranzacționabil între agenții economici prin vehicule utilizate special pentru astfel de licitații”, precizează reprezentanții asociației.
Prin ignorarea analizei planului de afaceri și a ”viabilității investiției” de către cei care au făcut departajarea, se pun bazele unei “piețe secundare” pe care se vor tranzacționa firme utilizate în scopul câștigării licitațiilor pentru ajutorul de stat.
Ele fac o concurență neloială companiilor cu activitate efectivă în industria prelucrătoare și care au aplicat pentru aceste ajutoare de stat. Procedura de departajare a ajutoarelor de stat bazată strict pe rentabilitate, ruptă din contextul analizei viabilității, creează o situație fără precedent, defectuoasă, lipsită de transparență și de rațiune economică.
Gestionarea deficitară a ajutoarelor de stat va duce la pierderea încrederii în capacitatea ministerelor de a gestiona fonduri din bani publici”, au mai spus cei de la AOAR.