CNA a decis data la care începe campania electorală în audiovizual. Reguli pentru radio şi TV

Publicat: 04 apr. 2024, 16:38, de Viorela Pitulice, în POLITICĂ , ? cititori
CNA a decis data la care începe campania electorală în audiovizual. Reguli pentru radio şi TV

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis data la care va începe campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private pentru alegerile europarlamentare din iunie. Aceasta va debuta pe 10 mai, la ora 0,00, şi se va încheia în data de 8 iunie, la ora 7,00.

Miercuri, CNA a aprobat decizia privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.

„Campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, începe în data de 10 mai 2024, ora 0,00, şi se încheie în data de 8 iunie 2024, ora 7,00. (…) Partidele politice, alianţele politice şi alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri, precum şi candidaţii independenţi, denumiţi în continuare competitori electorali, au acces la serviciile de radio şi de televiziune, publice şi private, numai în emisiunile prevăzute de prezenta decizie”, se arată în documentul CNA.

CNA mai precizează că este obligatoriu pentru radiodifuzorii publici şi privaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, fiind respectate următoarele principii:

* echitate – competitorii electorali trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;

* echilibru – prezentarea competitorilor electorali proporţională cu importanţa evenimentelor electorale;

* imparţialitate – obligaţia radiodifuzorilor de a trata competitorii electorali obiectiv şi echidistant.

Ce trebuie să facă posturile de radio şi de televiziune private

CNA mai menționează și faptul că posturile de radio şi de televiziune private care vor să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale trebuie să comunice acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să anunțe Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electorală până cel mai târziu în data de 21 aprilie 2024.

Competitorii electorali se pot adresa în scris în intervalul 22 – 28 aprilie 2024 posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând timpi de antenă.

În perioada 30 aprilie 2024-7 mai 2024, posturile private de radio şi de televiziune vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor, precum şi tarifele unice pe unitatea de timp şi/sau pe emisiune pe care intenţionează să le practice. Tarifele unice precizate sunt stabilite prin negocieri cu reprezentanţii tuturor competitorilor electorali interesaţi şi vor fi făcute publice, arată decizia CNA.

Timpii de antenă oferiţi competitorilor electorali trebuie să respecte următoarea pondere:

* 4/5 din timpii de antenă se repartizează în mod egal partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au membri în Parlamentul European şi care participă la alegeri, dar și alianţelor politice sau electorale dintre acestea;

* 1/5 din timpii de antenă se repartizează în mod egal partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care nu au membri în Parlamentul European care participă la alegeri, precum şi candidaţilor independenţi.

Conform CNA, radiodifuzorii publici şi privaţi pot acorda acces competitorilor electorali numai prin:

* emisiuni de promovare electorală

* emisiuni de dezbatere electorală

* spoturi electorale

În cadrul emisiunilor informative se pot difuza ştiri privind activităţile de campanie ale competitorilor electorali, dar neapărat cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi de informare corectă a publicului.

În același timp, materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către candidați se difuzează doar în cadrul emisiunilor de promovare electorală.

Spoturile electorale nu pot avea o durată mai mare de 60 de secunde, iar durata totală a difuzării spoturilor electorale nu poate depăşi 6 minute dintr-un interval de o oră.

CNA mai arată că beneficiază de drept la replică persoanele ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevărate,