Consitrans-ul lui Hanganu a picat la proba SF de pe Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni

Publicat: 16 mart. 2024, 22:05, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Consitrans-ul lui Hanganu a picat la proba SF de pe Autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni

Proiectul Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni se confruntă cu obstacole semnificative în ceea ce privește finalizarea Studiului de Fezabilitate, conform anunțului făcut de către Centrul Național de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Într-un comunicat recent, CNAIR a evidențiat că prestatorul Consitrans S.A. a predat Studiul de Fezabilitate în data de 15.02.2024, însă acesta a fost respins ulterior, pe data de 05.03.2024, întrucât documentul a fost găsit incomplet și afectat de numeroase erori și lipsuri.

Termenul limită pentru predarea Studiului de Fezabilitate, stabilit inițial pentru data de 15.02.2024, nu a fost respectat, generând astfel penalități de întârziere. În prezent, se depun eforturi pentru remedierea problemelor identificate, iar Consitrans S.A. s-a angajat să transmită documentele lipsă până la finalul săptămânii curente.

Consitrans, companie patronată de Eduard Hanganu, a fost introdusă în 2022 pe „lista rușinii” a constructorilor și proiectanților care au abandonat lucrările pentru care au fost deja plătiți. Cu toate acestea, în ciuda reputației sale, Consitrans SRL a obținut în ultimii ani 45 de contracte în valoare totală de 320 de milioane de lei, fără TVA.

În paralel, procesul de identificare a proprietarilor din anumite zone, precum UAT Costești, Lețcani, Rediu, Popricani și Golăești, întâmpină dificultăți din cauza lipsei de informații disponibile.

Este important de menționat că evoluția proiectului și stadiul lucrărilor sunt actualizate lunar și publicate pe site-ul CNAIR, sub rubrica „situația proiectelor”, în vederea asigurării transparenței și comunicării eficiente cu privire la această importantă inițiativă de infrastructură rutieră.

Situația actuală a A8 (Autostrada Unirii) de la Târgu Mureș la Ungheni este următoarea:

Contractele pentru loturile finanțate prin PNRR au fost deja semnate.

Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km.)

Antreprenor: Nurol Insaat VE Ticaret A.S. (Turcia);

Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract:2,46 miliarde de lei, fără TVA.

Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km.)

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade

Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract:1,56 miliarde de lei, fără TVA.

În cadrul Studiului de Fezabilitate, Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin, km 22+000 – km 181+195, parte din Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, a fost împărțită în 6 sectoare distincte după cum urmează:

 – Lot 1b: Miercurea Nirajului – Sărățeni (km 22+000 – km 45+400)

 – Lot 1c: Sărățeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800)

 – Lot 1d: Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195)

 – Lot 2a: Ditrău – Grințieș (km 0+000 – km 37+900)

 – Lot 2b: Grințieș – Pipirig (km 37+900 – km 72+000)

 – Lot 2c: Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) (km 72+000 – km 89+000)

În conformitate cu prevederile Legii nr. 265/2008 art.10 alin (3) : “Auditul de siguranţă rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranţă rutieră şi se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripţiilor prevăzute în anexa nr. 2

a) studiul de fezabilitate/documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii;

b) proiect tehnic şi detalii de execuţie;

c) anterior recepţiei la terminarea lucrărilor la drumul public;

d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.”

Astfel, în vederea respectării prevederilor mai sus menționate, CNAIR a inițiat demersurile pentru realizarea Stadiului 1 de Audit de Siguranță Rutieră  (din cele 4 conform legislației în vigoare) aferent Studiului de Fezabilitate, pentru fiecare din cele 6 sectoare.

Auditul de Siguranță Rutieră pentru loturile 1b și 2c au fost finalizate, însă CNAIR analizând recomandările din cadrul raportului de audit întocmit pentru Lotul 1b a procedat în temeiul Legii 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – cu modificările și completările ulterioare, articolul 14, alineat 3, la contestarea unor măsuri ce ar avea implicații majore în derularea contractului de Proiectare și Execuție Lucrări.

Pentru Loturile 1c, Sărățeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800), 1d, Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195), 2a, Ditrău – Grințieș (km 0+000 – km 37+900), 2b, Grințieș – Pipirig (km 37+900 – km 72+000), CNAIR a înaintat în data de 26.02.2024 contractele semnate, către Autoritate Rutieră Română (ARR), acestea având ca durata de realizare 90 de zile de la data comunicării acestora.

Autoritatea Rutieră Română (ARR) a desemnat auditorii de siguranță rutieră în data de 04.03.2024, CNAIR transmițând toată documentația necesară realizării rapoartelor de Audit in data de 05.03.2024.

Rapoartele de Audit de Siguranță Rutieră se află în curs de elaborare, CNAIR asigurând în permanență comunicarea cu auditorii desemnați, pentru orice neclarități.

Realizarea Auditului de Siguranță Rutieră la etapa de Studiu de Fezabilitate are caracter obligatoriu conform legislației în vigoare.

De asemenea, promovarea unui Studiu de Fezabilitate pentru etapa de proiectare și execuție, fără finalizarea raportului de Audit de Siguranță Rutieră, poate genera, în funcție de măsurile auditorului, blocaje în implementarea contractului de proiectare și execuție, prin eventuale modificări de soluții tehnice, dar și costuri suplimentare care exced disponibilităților financiare prevăzute inițial.

Evitarea blocajelor în etapa de proiectare și execuție lucrări, se poate realiza numai prin respectarea logică a pașilor necesari a fi urmați, definiți de către legislația în vigoare.

Pentru celelalte loturi și secțiuni situația este următoarea:   

Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni 

În data de 12.12.2023 a fost transmis memoriul de prezentare spre a fi depus la Agenția pentru Protecția Mediului Iași. În cadrul documentației au fost identificate erori, ce au fost remediate, iar completările necesare au fost depuse de către CNAIR.

De asemenea, prestatorul a depus documentația necesară obținerii avizului de gospodărire a apelor, fiind emise observații în data de 16.02.2024. Prestatorul a transmis în data de 05.03.2024 completările solicitate, în prezent așteptându-se un punct de vedere din partea ABA Bârlad și ABA Siret.

Studiul de Fezabilitate, a fost predat în data de 15.02.2024 de către prestatorul CONSITRANS S.A.

În urma analizei s-a constatat faptul ca Studiul de Fezabilitate este incomplet și prezintă numeroase erori/lipsuri, fiind respins de către CNAIR în data de 05.03.2024.

Termenul de predare a Studiului de Fezabilitate, 15.02.2024, nu a fost astfel respectat și nu a fost decalat, drept urmare la acest moment se înregistrează penalități de întârziere.

În prezent, se află în curs de desfășurare etapa de identificare a proprietarilor, fiind întâmpinate probleme din cauza lipsei de informații în zonele UAT Costești, Lețcani, Rediu, Popricani și Golăești.

Prestatorul, CONSITRANS, și-a asumat în cadrul ședințelor de progres organizate de către CNAIR că va transmite documentele lipsă din cadrul Studiului de Fezabilitate, până la sfârșitul săptămânii.

Situația privind evoluția tuturor proiectelor este actualizată lunar și postată pe site-ul CNAIR, la rubrica „situația proiectelor”.

Totodată, CNAIR reiterează în mod public invitația adresată conducerii Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere (CNIR) de a face demersurile legale și procedurale pentru preluarea spre gestionare a proiectului A8 (Autostrada Unirii).