Contract cu dedicație la Șantierul Naval 2 Mai

Publicat: 05 dec. 2023, 15:00, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Contract cu dedicație la Șantierul Naval 2 Mai

Ministerul Economiei deține la malul mării o hală, numită pompos șantier naval, din care scoate un profit anual de câteva zeci de mii de lei. 

Șantierul Naval 2 Mai, companie care își desfășoară activitatea într-o hală la malul mării, cu 8 angajați, a semnat un contract de asistență juridică cu Tucă Zbârcea și Asociații în valoare de 50.000 de euro, cu posibilități multiple de a se majora ulterior (dubla sau tripla), ne relatează o sursă bine cunoscătoare a realităților din respectiva societate.

A fost dat cu dedicație, direct, pe ascuns, fără a se respectă nici cea mai mică procedură. Nu a fost înștiințat Ministerul Economiei (care este acționarul majoritar), nu s-a cerut acordul consiliului de administrație și AGA,  cum prevedea legea (încercând să se acopere 2 luni mai târziu printr-o rectificare de buget – 30 octombrie).

Contract juridic pentru a se apăra de Damen

Unitatea are nevoie de asistență juridică după ce Damen din Olanda a renunțat la administrarea șantierului naval Damen Shipiyard din Mangalia, din cauza comportamentului acționarului majoritar, Ministerul Economiei. Olandezii au anunțat că vor acționa statul în judecată.

De altfel, rolul pseudo-șantierului naval 2 Mai este de a fi parte din joint-ventures pe care statul român l-a realizat cu olandezii de la Damen, la Damen Shipyards, adevăratul șantier naval de la Mangalia. În aceste luni, situația de la acest șantier este una tensionată pentru că olandezii, care dețin 49% din acțiuni, nu vor să se mai ocupe de administrarea societății, invocând angajamente nerespectate de statul român, prezent în acționariat cu 51%, prin hala aceea numită S.C. Șantierul Naval 2 Mai S.A. Mangalia.

În hala respectivă sunt 8 angajați, care realizează venituri anuale de 1-2 milioane de lei, și reușesc profituri de câteva zeci de mii de lei. Singurul client al halei este șantierul naval Damen, care plătește sau nu la timp pentru cele două-trei țevi pe care le primește de la ”2 Mai”.

Directorul de la 2 Mai este Doru Jianu, un pensionar militar care are o declarație de avere foarte consistentă. Jianu a stat 16 ani la conducerea Șantierului Naval Mangalia (Militar), iar din 2022 a fost numit la Șantierul Naval 2 Mai SA. El deține mai multe case, terenuri, apartamente, sute de mii de lei în conturi, are afaceri în agricultură și încasează bani buni din chirii.

Un cititor al Puterea.ro atrage atenția că depozitul de fier vechi din zona Max Mangalia și terenul cu depozitul de lemne sunt tot ale lui. Totodată, tot fierul din șantier se duce prin firma lui.

În ultimile luni, societatea trece printr-o perioadă aparte, din cauza partenerului olandez Damen. Statul român, pe lângă faptul că nu face nimic în a preveni această rupere a parteneriatului și a stopa cererile de despăgubire ,înlesnește chiar acțiunile olandezilor. 

Face asta numind constant, din 2021 și până în prezent, la conducerea societății un candidat perfect pentru acest rol care să execute tot ce i se spune, și anume Doru Jianu. Conform presei, acesta a fost cercetat pentru abuz în serviciu, fals și delapidare.

Acesta este numit pentru perioade de câte 2 sau 4 luni, pentru a fi acoperit și a nu avea răspundere. Doru Jianu a fost director general timp de peste 16 ani la Șantierul Naval Mangalia, unde a reușit „performanța” de a aduna datorii de peste 20.000.000 de lei, ducând societatea în faliment, fiind salvată doar de intervenția Ministerului de Finanțe, care a șters datoriile societății în anul 2019.

Șantierul trece pe pierderi

Efectele contractului semnat cu casa de avocatură mai sus menționată au apărut rapid și, pentru a-și ascunde urmele, șantierul a solicitat la sfârșitul lunii octombrie rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli, buget ce va avea cu siguranță pierderi semnificative.

Cu această ocazie mai „punctează” o performanta în CV, si anume: pentru prima dată de la înființarea societății, în 1997, Șantierul Naval 2 Mai va avea pierderi.