Cum arată acum viaductul de la Boița. Secțiunea 2 a A1 Sibiu – Pitești, o parte în execuție, o alta în proiectare
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/lucrari-Boita3.jpg)
Asocierea turcă Mapa – Cengiz continuă lucrările la viaductul de la Boița, de pe secțiunea 2 a Autostrăzii (A1) Sibiu – Pitești. Oficialii de la Transporturi așteaptă însă o mobilizare mai bună din partea antreprenorului și spear să se înceapă cât mai repede execuția pe întreg tronsonul. Turcii lucrează la viaductul de 650 metri de la Boița, dar alte tronsoane ale secțiunii 2 sunt încă în faza de proiectare. După această etapă, constructorul ar trebui să demareze rapid cât mai multe fronturi de lucru, pentru ca autostrada dintre Boița și Cornetu (31,3 km) să fie gata la timp.
Cum arată acum viaductul de la Boița. La începutul lunii decembrie 2024, la viaductul de la Boița se ajunsese la jumătate cu lucrările la piloții forați și la 30% cu lucrările la radiere. La finele lunii ianuarie, potrivit declarațiilor inginerului Alexandru Bogdan, reprezentant al constructorilor, asocierea turcă Mapa – Cengiz se afla la un stadiu de 20% în zona viaductului Boița. De asemenea, se executau drumurile tehnologice necesare accesului către tunelul Robești și urma să se dea startul producției de grinzi în fabrica proprie a antreprenorului, aflată la Sibiu.
Care este stadiul actual al lucrărilor la viaductul de la Boița? Pe șantier s-a aflat, zilele trecute, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, pentru a verifica evoluția lucrărilor la secțiunea care conține viaductul de 650 metri, și nu numai.
Cum arată acum viaductul de la Boița. Ce lucrări s-au executat până în prezent
Potrivit oficialului de la Transporturi, stadiul lucrărilor la viaductul de la Boița este următorul:
- au fost forați, armați și turnați piloții pentru 9 din cele 12 infrastructuri;
- au fost realizate fundațiile pilelor și culeelor pentru 6 din cele 12 infrastructuri;
- se execută lucrări de realizare a elevațiilor pilelor, fiind finalizate pentru 2 infrastructuri;
- au început lucrările de realizare a riglelor;
- au început lucrările de realizare a drumurilor tehnologice și a platformelor de lucru pentru accesul la tunelurile Robești și Balota, dar și la următoarele 4 viaducte, de la începutul proiectului, sens Boița – Pitești.
De asemenea, se află în curs de finalizare etapa de proiectare, pentru care:
- documentația tehnică pentru obținerea Autorizației de Construire este finalizată și urmează a fi avizată pentru 2 tuneluri (Robesti și Balota) și 4 viaducte (viaductele 2, 3, 4, 5 dinspre Boița);
- studiul geotehnic pentru sectoarele 2, 3 și 4 este predate spre aprobare;
- proiectul la nivel PAC pentru sectorul 2 și 3 va fi predat, către beneficiar, în vederea avizării, în maximum 2 săptămâni;
- proiectul la nivel PAC pentru sectorul 4 va fi predat, către beneficiar, in vederea avizării, în maximum 40 de zile.
„Având în vedere importanța construcției acestui lot, respectiv finalizarea lui, este necesar să se încheie cât mai repede această etapă de proiectare și constructorul să înceapă, rapid, cât mai multe fronturi de lucru, în așa fel încât secțiunile 2 și 3 ale autostrăzii Sibiu – Pitesti să se finalizeze concomitent sau la o distanță, în timp, rezonabilă“, a precizat Irinel Ionel Scrioșteanu, pe Facebook.
Contractul aferent secțiunii 2 a A1 Sibiu – Pitești prevede construcția a:
- 31,33 km de autostradă
- 49 de poduri și viaducte
- 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m și 1590 m
- ️1 ecoduct în zona localității Lazaret, care avea 210 metri lungime, care va supratraversa râul Olt, calea ferată și DN7
Această secțiune prevede cele mai complexe lucrări, având în vedere dificultatea dată de zona montană în care se află traseul autostrăzii, fiind și prima trecere la nivel de autostradă peste Carpați.
Secțiunea 2 Boița – Cornetu (31,33 km)
Antreprenor: Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS;
Durată contract: 68 de luni (18 luni proiectare, 50 de luni execuție);
Valoarea contract: 4,250 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);
Termen deschidere: 2028.
Citește și: Start lucrări! Makyol și-a trimis utilajele pe un nou tronson de autostradă (VIDEO)