Cum putea fi evitată tragedia de la Crevedia și cât de vinovat este Raed Arafat?

Publicat: 11 sept. 2023, 09:30, de Ion Teleanu, în Dezvăluiri , ? cititori
Cum putea fi evitată tragedia de la Crevedia și cât de vinovat este Raed Arafat?

Un raport exploziv privind tragedia de la Crevedia-Dâmbovița, ajuns în atenția instituțiilor de forță ale statului, evidențiază haosul intervenției, dar mai ales amatorismul și proasta organizare a lui Raed Arafat, ceea ce a condus la cea mai mare tragedie din istoria pompierilor români.

Documentul exploziv al specialiștilor demască intervenția haotică a pompierilor la incediul de la Crevedia

Un document exploziv, întocmit de mai mulți specialiști din zona pompierilor și a intervențiilor la incendii de gaze și petrol, a ajuns la mai multe instituții ale statului care anchetează tragedia din 26 august 2023, de la stația GPL de la Crevedia-Dâmbovița. Observațiile și concluziile specialiștilor sunt de-a dreptul zguduitoare și evidențiază implicarea dezastruoasă în stingerea incendiului de la Crevedia a șefului IGSU, Raed Arafat. PUTEREA va prezenta cele mai importante constatări ale specialiștilor și cine sunt principalii vinovați de tragedia pompierilor care au intervenit la Crevedia.

„Un comandant, fie el de acţiune sau intervenţie, nu încearcă. Un comandant rezolvă concret ceva”

„Din păcate, evenimentul tragic de la Crevedia a pus încă o dată în lumină nepriceperea şi lipsa de profesionalism a celor aflaţi în funcţii de conducere, a celor chemaţi să îşi conducă oamenii în lupta cu focul. Toţi pompierii ştiu faptul că intervenţia în teren, grozăvia de acolo, este singurul judecător care te confirmă sau nu în această meserie, care te validează sau nu ca un adevărat profesionist. Conducătorii lor sunt validaţi în teren, sunt cei potriviţi să îi conducă? Din cele exprimate public de doctorul Raed Arafat reiese faptul că intervenţia s-a desfăşurat în condiţii normale, că s-a făcut treabă, că a respectat ce trebuia să se facă, că a încercat să minimalizeze impactul cât mai mult. Un comandant, fie el de acţiune sau intervenţie, nu încearcă. Un comandant rezolvă concret ceva”, se menționează în documentul specialiștilot privind intervenția de la Crevedia.

Ce nu spune domnul Raed Arafat sunt următoarele, iar intertitlurile aparțin redacției:

„Nimeni nu a condus efectiv intervenţia de la Crevedia”

• Nimeni nu a condus efectiv intervenţia, acţiunea la evenimentul din localitatea Crevedia, în seara din 26 august 2023. Dumnealui ne explică după lege, apoi mută responsabilitatea la colegii Hantăr şi Precup, că ar fi specialiştii pompieri (n.r. nici aceştia nu sunt ofiţeri arma pompieri, sunt proveniţi din alte categorii), insistă că era comandantul acţiunii de nuştiunde, apoi că nu a fost şi că cei doi colegi conduceau intervenţia, unul pe o parte, altul pe cealaltă parte, despărţiţi de un zid. În fapt, nimeni nu îşi asumă să fi condus toată intervenţia, căci evenimentul este unic, nu sunt două evenimente distincte. Dacă cineva ar fi condus intervenţia, atunci ar fi existat un ordin de intervenţie clar, care să fie transmis şi să fie obligatoriu forţelor de intervenţie. Mai mult, ar fi desemnat conducători pe sectoare de intervenţie şi alte nevoi operative şi ar fi raportat măsurile luate şefului ierrhic superior, cum e cazul şefului DSU, iar acesta din urmă ar fi preluat comanda intervenţiei. Niciun pompier nu va putea confirma, fără echivoc, cine a condus efectiv toată intervenţia şi nici doctorul Arafat nu îşi asumă acest aspect şi rolul de comandant.

„Raed Arafat nu poate explica cine a fost comandantul operaţiunilor de salvare”

• Nimeni nu a îndeplinit funcţia de comandant al operaţiunilor de salvare, ocupaţie obligatorie dacă se declară faptul că ISU Dâmboviţa a declanşat planul roşu pe raza teritoriului administrativ. Nici doctorul Arafat nu poate explica cine a fost comandantul operaţiunilor de salvare.

„Intervenția de la Crevedia ar fi trebuit să fie condusă de inspectorul şef al ISU Dâmboviţa”

• Doctorul Arafat ascunde faptul că, în baza unui plan de cooperare, intervenţia în urgenţa a 2- a, cum era situaţia în localitatea Crevedia, ar fi trebuit să fie condusă de inspectorul şef al ISU Dâmboviţa. Locotenentul colonel Florea Cristian (inspector şef ISU Dâmboviţa), fiind în afara garnizoanei, a fost înlocuit la comandă de prim adjunctul său, colonelul Hantăr Alfred, acesta din urmă fiind obligat legal să conducă acţiunea de intervenţie la explozia de la Crevedia. Forţele ISU Bucureşti-Ilfov au fost forţe de suport/sprijin în acest caz. Ca atare, prezenţa şi poziţia pe dispozitiv a colonelului Precup, împuternicit inspector şef la ISU Bucureşti, nu poate fi explicată organizatoric. Mai mult, nu cred că există forma legală de investire a acestuia în serviciu la acea oră, nefiind protejat juridic pentru fapte şi acte îndeplinite de dumnealui în afara zonei de competenţă Bucureşti-Ilfov.

„Nu există un ordin de evacuare a populaţiei”

• Nu există un ordin de evacuare a populaţiei ori explicaţia dacă planul de evacuare a fost pus în aplicare sau nu. Astfel, planează o serioasă îndoială asupra prevederii tuturor comitetelor, comisiilor şi centrelor, structuri greoaie şi deseori ineficiente. Unde a fost comitetul local pentru situaţii de urgenţă, unde s-a convocat şi ce a hotărât?

„Nu au existat comunicaţii radio între forţele participante la intervenția de la Crevedia”

• Nu au existat comunicaţii radio între forţele participante din unităţi diferite, ISU Dâmboviţa şi ISU Bucureşti Ilfov, acest aspect fiind neglijat a fi organizat şi reglementat. În teorie, da, ar fi trebuit să comunice sudul cu nordul, măcar coloneii între ei. În teren, în realitate, coloneii se căutau unul pe altul prin agenţi, subofiţeri trimişi în teren. Grupele operative erau dispersate, în grupuri mici, în zone diferite. S-au folosit foarte mult de telefoane mobile, suportul informational radio, accesibil tuturor pompierilor nefiind des utilizat.

„Nu a existat nici măcar un punct operativ de comandă”

• Nu au fost delimitate clar zonele de pericol, de siguranţă, de protecţie, precum şi sectoare de intervenţie cu diferite utilităţi. Timpul scurt şi degringolada creată, panica, teama, au fost factori obiectivi care au îngreunat vizibil acţiunea. Nu a existat nici măcar un punct operativ de comandă, un loc unde cei responsabili să se adune, să împărtăşescă informaţii, să primescă ordine pe care să le ducă la îndeplinire. Jurnalele de acţiune nu au fost completate în timpi reali, ci au fost alcătuite din informaţii amintite, fapt ce necesită clar o reconstrucţie a filmului întregii acţiuni.

„S-a creat degringoladă prin mutarea haotică a oamenilor din echipaje”

• Mulţi lucrători, în special paramedicii, asistenţii medicali şi medicii nu aveau echipament adecvat zonei de intervenţie.

• Pe dispozitive de intervenţie s-a creat degringoladă prin mutarea haotică a oamenilor din echipaje, coeziunea echipajelor fiind afectată. Abundenţa de forţe, resurse umane, a îngreunat fantastic acţiunea, comandanţii echipajelor neavând un rol efectiv de conducere.

Omisiunea vitală a lui Raed Arafat

De asemenea, doctorul Raed Arafat omite să informeze publicul că inspecţia de prevenire a ISU Dâmboviţa ar fi trebuit să aibă un schimb veritabil de informaţii în serviciu cu centrul operațional şi subunităţile inspectoratului Dâmboviţa, dar şi Bucureşti-Ilfov, că ar fi trebuit să -i informeze pe toti, până la ultimul pompier, despre pericolul rămas în teren prin existenţa stabilimentului de la Chitila. În baza acestui schimb de informaţii, subunităţile de pompieri ar fi putut pregăti din timp, pe timp de zi, o eventuală intervenţie la skitul GPL de la Crevedia. Cât despre închiderea efestivă a skitului, parchetul teritorial şi poliţia puteau fi sesizate, ca instituţii, despre posibilitatea săvârşirii infracţiunii prevăzute şi pedepsite conform art 348 NCP, respectiv exercitarea fără drept a unei profesii sau activităţi.

Incredibil; „Nicio procedură de intervenţie emisă de IGSU nu este publicată în Monitorul Oficial al României”

Mai trebuie reţinut şi faptul că nicio procedură de intervenţie emisă de IGSU nu este publicată în Monitorul Oficial al României, aşa cum este prevăzut legal, respectiv H.G.R. nr. 1490/2004, art.3, alin.(2): Inspectoratul General emite, în calitate de autoritate de reglementare în domeniu, metodologii, norme, regulamente şi proceduri care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Astfel, procedura de intervenţie de gestionare a oricărei situaţii de urgenţă nu poate fi opozabilă şi cunoscută de publicul larg, cetăţenilor României. Este îngrijorător să aflăm că doctorul Arafat susţine că „ce scrie nu este obligatoriu să se facă aşa..”, cu alte cuvinte că legile, regulamentele, ordinele, procedurile sunt facultative pentru dumnealui. Poate că am înţeles noi prost şi poate că va susţine că procedura valabilă la 26 august a.c. a fost respectată întocmai şi că, în fapt, a spus că orice procedură poate fi revizuită, că poate aşa este corect.

„Raed Arafat trebuie să înţeleagă că robotul nu va prelua niciodată rolul pompierilor”

În acest context, al surprinderii şi dezordinii organizatorice, orice membru din echipajele de pompieri, lipsit de un ordin clar şi precis asumat de un comandant ierarhic, rămâne cu inițiativa şi dorinţa de a ajuta, de a face bine, toţi fiind tentaţi să meargă înainte, să se facă utili, fără să realizeze pericolul iminent la care se expun. Aşa a fost posibilă surprinderea şi rănirea unui număr de 38 de pompieri, în special din lipsa unui suport informațional adecvat, al unui ordin clar al vreunui comandant responsabil. Domnul doctor Raed Arafat trebuie să înţeleagă că robotul nu va prelua niciodată rolul pompierilor şi nu se va inventa un robot care să conducă, cu curaj şi iniţiativă, pompierii în luptele lor.

Dacă dumnealui nu are personal ce să îşi reproşeze, sunt totuşi nişte aspecte pe care dumnealui ar fi trebuit să le cunoască şi ar fi trebuit din timp să le fi asigura, așa încât un astfel de eveniment să nu fie niciodată guvernat de garanţiile dumnealui de victorie sau reuşită deplină, sau, dimpotrivă, de un număr semnificativ de victime, arşi şi decese, până la terminarea intervenţiei. Nu poţi vorbi într-o funcţie publică că personal garantezi eşecul total, că vor fi victime multiple, numai din simplul considerent că populaţia civilă ar fi fost în preajmă.

„Raed Arafat și coloneii care au intervenit la Crevedia să lase locul unor profesionişti”

După chiar spusele domnului Raed Arafat, poate că este timpul să înceteze să ne mai dea asigurări inutile şi să se gândească ce putea să facă sau ce va putea să facă mai bine în viitor. Şi poate că e bine să lase locul unor profesionişti, atât dumnealui cât şi toţi coloneii care nu şi-au asumat rolul important de conducere şi coordonare a oamenilor la intervenţia nefericită din localitatea Crevedia. Poporul român, populaţia, comunităţile se simt din ce în ce mai vulnerabile cu voi la conducere. Poate toţi cei responsabili vor avea demnitatea şi curajul moral să renunţe la a arata bine în poză şi să facă ceva bun, să facă lucrul corect, să renunţe la funcţiile de putere. Da, este adevărat, nu numai doctorul Raed Arafat are ceva să îşi reproşeze, ci noi toţi cei care îngăduim astfel de situaţii.