Dacia se ia la trântă cu chinezii. A lansat un prototip revoluționar de mini-mașină electrică
Dacia a prezentat un prototip revoluționar de mini-mașină electrică, numit „Hipster”, care ar putea costa sub 15.000 de euro, oferind o alternativă atractivă la vehiculele electrice chinezești low-cost. Cu doar 3 metri lungime și sub 800 de kilograme, Hipster ar putea deveni cea mai mică mașină produsă vreodată în Europa.
Alternativă la valul de vehicule electrice chinezești low-cost
Conceptul a fost prezentat drept o alternativă accesibilă și pragmatică la valul de vehicule electrice chinezești low-cost care invadează piața europeană.
„Este o viziune îndrăzneață asupra mobilității locale, de zi cu zi, care rămâne fidelă spiritului Dacia: practică, accesibilă și ușor de întreținut”, a declarat Katrin Adt, noul CEO al Dacia, venită de la Mercedes-Benz.
Dacia Hipster nu își propune să cucerească autostrăzile, ci orașele. Viteza maximă a mini-electricului ar fi de 90 km/h, iar autonomia – de 150 km.
Potrivit datelor furnizate de companie, un automobil obișnuit parcurge în medie sub 40 km pe zi, cu o viteză medie de 56 km/h. Prin urmare, Hipster ar putea acoperi confortabil nevoile zilnice de deplasare ale majorității șoferilor urbani.
Minimalismul – cheia prețului mic
Pentru a menține costul sub pragul psihologic de 15.000 de euro, Dacia a renunțat la tot ce nu este esențial. Hipster are scaune din pânză, geamuri manuale, curele în loc de mânere pentru uși și un bord extrem de simplificat, fără ecrane inutile.
Chiar și oferta cromatică va fi minimalistă: modelul ar putea fi disponibil într-o singură nuanță – gri-albastru, cea a prototipului prezentat luni.
„Am redus tot ce nu contribuie la funcționalitate. Ne dorim o mașină care să fie ușor de produs, ușor de reparat și ușor de cumpărat”, a explicat un reprezentant al echipei de design.
Pentru că nu există uși în spate, accesul pasagerilor se face prin rabatarea scaunelor față, la fel ca la mașinile coupe. Cei de la Dacia spun că poziția este una confortabilă chiar și în spate. Materialele folosite pentru tapițerie sunt ca o plasă densă, care oferă elasticitate fără să mai fie nevoie de bureți groși și arcuri.
O nouă categorie auto în Europa?
Pentru ca Hipster să ajungă pe piață, este nevoie însă ca Uniunea Europeană să aprobe crearea unei noi categorii de mașini mici, inspirată de modelul japonez Kei Cars.
Tanto Renault, cât și Stellantis susțin această inițiativă, argumentând că vehiculele urbane nu au nevoie de toate caracteristicile de siguranță impuse automobilelor mari, iar reducerea cerințelor ar permite scăderea semnificativă a greutății și a prețului.
„Reglementările vor impune, cu siguranță, ca vehiculul să fie produs în Europa. De asemenea, trebuie să dezvoltăm modelul industrial care vine odată cu acesta”, a precizat David Durand, directorul de design al Dacia, într-un interviu pentru Reuters.
Dacia atrage atenția că prețul mediu al unei mașini noi în Europa a crescut cu 63% între 2001 și 2020, iar mulți cumpărători nu își mai permit vehicule electrice sofisticate. Hipster ar putea oferi o soluție pragmatică pentru milioane de europeni care își doresc mobilitate electrică fără costuri exorbitante.
Dacă Bruxelles-ul va deschide drumul noii clase de micro-mașini, Dacia Hipster ar putea deveni, în următorii ani, simbolul unei revoluții a eficienței și simplității pe patru roți.