Damen dă România în judecată pentru șantierul naval Mangalia: risc de insolvență și 2.000 de locuri de muncă în pericol

Publicat: 24 apr. 2024, 09:16, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Damen dă România în judecată pentru șantierul naval Mangalia: risc de insolvență și 2.000 de locuri de muncă în pericol

Situația de pe platforma industrială Mangalia devine din ce în ce mai tensionată iar viitorul șantierului naval e sumbru.

Grupul olandez Damen a escaladat conflictul cu statul român, recurgând la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena. Motivul: rezilierea acordului din 2018 prin care Damen a devenit acționar minoritar (49%) în Damen Shipyards Mangalia SA, dar cu control operațional, statul român deținând 51% din acțiuni.

Damen solicită rezilierea acordului și despăgubiri de 500 de milioane de euro. Olandezii invocă legea 187/2023 a abrogat excepția de la legislația guvernanței corporative a companiilor de stat, introdusă special pentru a facilita parteneriatul din 2018. Olandezii consideră noul cadru juridic ca fiind o încălcare a principiilor convenite și a garanțiilor primite, afectând negativ investițiile și viabilitatea șantierului.

Consecințele sunt semnificative:

  • Risc de insolvență: Damen Shipyards Mangalia a acumulat pierderi de 338 de milioane de lei în ultimii 3 ani. Lipsa de comenzi și datoriile „colosale” către creditori, inclusiv Damen, amplifică riscul.
  • 2.000 de locuri de muncă în pericol: Angajații au semnalat un „risc iminent” de întrerupere a activității. Damen a renunțat deja la controlul operațional și la obținerea de contracte, iar statul român nu pare pregătit să preia conducerea.
  • Proces complex: Soluționarea litigiului va fi dificilă și de lungă durată, cu implicații financiare majore pentru ambele părți.

Viitorul șantierului naval Mangalia este incert. Lipsa de consens, lipsa de finanțare și perspectiva unui proces costisitor creează o situație precară pentru o resursă economică importantă din regiune.

Angajații români cer cu disperare intervenția Guvernului

Situația alarmantă de la Șantierul Naval Mangalia a fost adusă în atenția publicului printr-o scrisoare deschisă semnată de reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul. Cu peste 1500 de angajați români rămași în șantier, aceștia trimit un apel disperat către Guvern pentru sprijinul necesar în protejarea locurilor de muncă și redresarea situației critice cu care se confruntă.

În documentul transmis, sindicaliștii evidențiază scăderea drastică a volumului de muncă și riscul iminent de întrerupere temporară a activității pentru majoritatea angajaților. Problemele financiare, inclusiv datoriile colosale către creditori, amplifică riscul de insolvență.

Este subliniată, de asemenea, preocuparea pentru consecințele negative potențiale asupra angajaților, dată fiind disputa dintre acționari. Reprezentanții sindicatului cer o întâlnire cu Guvernul și solicită informații despre modalitatea de administrare a șantierului în eventualitatea retragerii partenerului străin.

Șantierul Naval Mangalia reprezintă un pilon important al economiei locale, fiind principalul angajator din municipiul Mangalia. Sindicaliștii se arată încrezători că, cu sprijinul Guvernului și al tuturor părților implicate, vor putea identifica și implementa soluțiile necesare pentru depășirea acestei perioade dificile.

Damen Holding a abandonat colaborarea cu statul român

Compania olandeză Damen Holding, acționar minoritar al șantierului naval de la Mangalia, a anunțat în luna august 2023 că renunță la administrarea afacerii de la malul mării. Statul român nu este, însă, de acord cu decizia olandezilor.

Un document semnat de ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Oprea, lasă de înțeles că statul român nu dorește să preia administrarea șantierului naval Damen Shipyards Mangalia, chiar dacă deține 51% din acțiuni, și că îi somează pe olandezii de la Damen, care dețin 49% din capital, să nu plece de la conducerea unității.

Poziția statului român

”În justificarea intenției de demarare a procedurilor pentru încetarea JVA (Contractul de asociere din data de 09.11.2018, încheiat între Damen Holding B.V. societate privată cu răspundere limitată și Șantierul Naval 2 Mai Mangalia S.A., n.r.), Damen Holding BV invocă încălcarea unora dintre principiile fundamentale stabilite la înființarea asocierii pentru operarea șantierului Damen Shipyards Mangalia, precum și a angajamentelor asumate de Statul Român, respectiv de structurile sale, în favoarea partenerului olandez, ca urmare a adoptării Legii nr. 187/2023, act normativ care elimină excepțiile de la aplicarea regulilor și principiilor guvernanței corporative reglementate prin dispozițiile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (…) Modificările aduse dispozițiilor OUG nr. 109/2011 nu afectează continuarea JVA. Totuși, în situația în care urmare discuțiilor asupra notificărilor reciproce se va ajunge la concluzia unei intervenții din partea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, se va stabili de comun acord cu partenerul olandez asupra acțiunilor adecvate și benefice în scopul continuării parteneriatului. În ceea ce privește efectele unei potențiale încetări a contractului de asociere, acestea vor fi determinate în termenii contractuali și, în lipsa unei înțelegeri a părților, de organele judiciare îndrituite”, se spune în documentul semnat de ministrul Oprea.

Societatea Damen Shipyards Mangalia (DSMa) a fost înființată conform Contractului de asociere din data de 09.11.2018, încheiat între Damen Holding B.V. societate privată cu răspundere limitată, cu sediul social în Gorinchem, Olanda – și Șantierul Naval 2 Mai Mangalia S.A., societate aflată sub autoritatea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Ulterior semnării Contractului de asociere (JVA), nu au survenit alte modificări.

Damen Holding B.V. a notificat partenerul român cu privire la intenția de încetare a JVA și la pretențiile cu titlu de despăgubiri, în conformitate cu clauzele contractuale. În actualul context legislativ, Statul Român, în calitate de acționar majoritar, consideră că nu există motive pentru încetarea JVA, prin urmare, partenerul olandez trebuie să își îndeplinească în continuare obligațiile asumate prin contractul de asociere.

Performanța economică, sub olandezi

În anul 2018, la momentul preluării, șantierul avea un număr de 1.690 angajați, iar în prezent sunt aprobate un număr de 1.707 poziții.

Pentru perioada 2020 – 2022, situația valorii cifrelor de afaceri, respectiv a pierderilor înregistrate de Damen Shipyards Managalia, a fost următoarea:

După cum se observă, afacerile șantierului au crescut brusc în 2022, însă pierderile uriașe s-au menținut.

La puțin după preluarea administrării șantierului naval de la Mangalia, în 2018, PR-ul olandez a anunțat că la Damen Shipyards Mangalia au fost atrase noi contracte majore care vor permite ca șantierul să funcționeze la capacitate maximă încă din această vară. Noile contracte au fost axate pe toate cele trei sectoare de activitate ale șantierului din Mangalia: nave de croazieră, nave destinate transportului de pasageri și nave offshore. Doar că cifrele nu au fost în favoarea administratorilor.

Ce au invocat olandezii

Compania olandeză Damen Holding, acționar minoritar al șantierului naval de la Mangalia, a anunțat în luna august că renunță la administrarea afacerii de la malul mării, invocând diverse blocaje ale statului român, acționar majoritar.

”Damen Holding B.V. (Damen) este un actor strategic în industria construcțiilor navale din România, deținând și investind în cele mai mari șantiere navale din țară (Galați și Mangalia) și operând cea mai mare companie de proiectare navală din România. Totodată, prezența Damen asigură peste 3.500 de locuri de muncă pe plan local, peste 400 de proiecte au fost finalizate în România și au fost construite peste 30 de nave de apărare și securitate pentru 14 forțe navale și gărzi de coastă din întreaga lume, inclusiv pentru țări NATO și UE.

În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia și a acceptat să transfere părții române 2% din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval. Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piața europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.

Prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia. Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia”, au spus olandezii astă vară.

În plus, acest fapt vine după mai bine de trei ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român, au afirmat olandezii.

Damen a susținut că a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, olandezii spun că au informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și că au solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat, susțin olandezii.

În urma unei colaborări deja dificile și aflându-se acum în fața acestor schimbări unilaterale, Damen a spus că se confruntă, astfel, nu doar cu o încălcare a contractului, ci și cu încălcarea relației de încredere din partea statului român.

În acest sens, după o notificare anterioară de încălcare a contractului prin care Damen și-a exprimat pentru ultima dată disponibilitatea de a găsi o posibilitate pentru continuarea asocierii, la care nu s-a oferit nicio soluție de către partea română, Damen nu a avut altă opțiune decât să emită  notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.

Făcând acest pas, prevăzut în cadrul contractual al asocierii, Damen, în calitate de investitor străin, își protejează drepturile, investițiile, clienții și proiectele de la șantierul din Mangalia”, a anunțat un comunicat de presă Damen.

La ce lege fac referire olandezii

Legea la care se face referire – 187/2023 –  a fost adoptată de Parlamentul României în 10 mai 2023 și publicată în Monitorul Oficial în 29 iunie 2023. Acuzațiile sunt că legea generează o încălcare flagrantă a angajamentelor asumate de Statul Român față de Damen în legătură cu investițiile strategice ale Damen Holding B.V. în șantierul naval Damen Mangalia.

Sursa citată mai amintește că în 2018, în contextul prăbușirii activității șantierului naval din Mangalia și a deciziei fostului acționar (respectiv Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd.), de a se retrage din societate, statul român a fost de acord cu preluarea de către Damen a participației coreene.

În prima etapa a tranzacției, Damen a achiziționat 51% din acțiunile DSMa de la fostul acționar, devenind acționarul majoritar al societății. Ulterior, în urma negocierilor, Damen a tranferat 2% din acțiuni către SN 2 Mai SA (care aparține Ministerului Economiei), astfel societate de stat a devenit acționar majoritar la șantierul Damen Mangalia. Transferul a 2% din acțiunile Damen către SN 2 Mai SA a avut loc sub condiția ca, pe întreaga durată a asocierii dintre Damen și Statul Roman (prin SN 2 Mai SA), Damen să dețină controlul managerial și operațional deplin asupra șantierului naval Damen Mangalia, permițând, astfel, ca Damen să gestioneze și să dezvolte activitatea în baza unui plan de afaceri elaborat de Damen. Compania consideră acum că acordul de asociere între Damen Holding B.V. și statul român este încălcat și transmite că decizia nu afectează în niciun fel Șantierul Damen Galați.