Daniel David, despre burse și reforma educației, „Măsurile de criză sunt necesare pentru a putea începe școala”
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/daniel-david.png)
Ministrul Educației, Daniel David, a transmis la Adunarea Consiliului Național al Elevilor că bursele și salariile pot fi asigurate doar prin măsuri de criză, dar a dat asigurări că reforma curriculară și sprijinul pentru elevii performanți vor continua și după depășirea dificultăților bugetare.
Daniel David, mesaj în context de criză fiscal-bugetară
La Adunarea Generală a Consiliului Național al Elevilor, organizată la Satu Mare, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a transmis un mesaj ferm în legătură cu bursele și reformele din educație. Oficialul a subliniat că situația actuală impune măsuri de criză, cu impact asupra redimensionării sistemului de burse.
„Nimeni nu dorește aceste măsuri și nimeni nu le-ar fi luat în această formă, în condiții de normalitate fiscal-bugetară. Însă fără aceste măsuri, începerea anului școlar cu salarii și burse devine imposibilă”, a declarat Daniel David, citat de Mediafax.
Potrivit Ministerului Educației, coordonarea între bursele de reziliență și cele de merit trebuia analizată oricum, însă actualul context a accelerat procesul. Au fost păstrate bursele sociale, inclusiv cele destinate mamelor minore, bursele tehnologice și bursele de merit, într-o formă nouă. În plus, premiile pentru olimpicii naționali și internaționali au fost protejate.
Bursele de merit și olimpiadele
Ministrul a menționat că, după depășirea crizei fiscal-bugetare, se vor putea rediscuta procentul și o subcategorie a burselor de merit, dedicată exclusiv elevilor care câștigă olimpiadele naționale și internaționale.
„Odată ce situația financiară va fi stabilizată, vom putea reveni cu propuneri de ajustare a burselor, astfel încât să răsplătim mai bine performanța la cel mai înalt nivel”, a arătat Daniel David.
Pe lângă tema burselor, ministrul a vorbit despre continuarea reformei curriculare. Aceasta are la bază Raportul QX și implică peste 1.500 de specialiști care lucrează la elaborarea programelor liceale.
„Ne dorim o paradigmă nouă, în care elevii să fie încurajați să participe activ, inclusiv prin pilotarea unor planuri-cadru alternative și descentralizate. Acestea pot contribui la o educație mai personalizată și, în același timp, la stabilitatea normelor pentru titulari și suplinitori”, a explicat ministrul.
Deschidere pentru propuneri
Daniel David și-a arătat disponibilitatea de a primi sugestii atât în ceea ce privește adaptarea reglementărilor legale asumate prin Programul de Guvernare și Legea Fiscal-Bugetară L141/2025, cât și pentru alte măsuri de reformă care pot fi implementate dincolo de cele impuse de criză.
„Ministerul este deschis dialogului, iar sugestiile rezultate din întâlnirile cu elevii, profesorii și partenerii sociali sunt esențiale pentru a construi un sistem educațional stabil și echitabil”, a subliniat ministrul Educației.