De ce nu trece metroul la Primăria Capitalei?

Publicat: 02 nov. 2020, 13:21, de Ion Teleanu, în OPINII , ? cititori
De ce nu trece metroul la Primăria Capitalei?

Noul primar general al Capitalei, Nicușor Dan a anunțat în weekend că „o să avem curând un bilet unic, pentru că e logic ca lucrul ăsta să se întâmple”.

„Avem mijloace electronice de acces şi în transportul de suprafaţă, şi în metrou, deci avem o măsurătoare exactă a câţi oameni au intrat cu respectiva cartelă fie în autobuz, fie în metrou şi trebuie să existe doar un mecanism corect de decontare între aceste două entităţi”, a subliniat Nicuşor Dan.

Imediat după acest anunț a reacționat fostul primar general Gabriela Firea. „Să-i spună cineva primarului dreptei unite că există deja bilet unic în Bucureşti, de vreo trei ani, cu ajutorul căruia se poate circula şi cu metroul, şi cu autobuzul etc. A zis azi că el va «implementa biletul unic imediat»”, a scris, sâmbătă seară, pe Facebook, Gabriela Firea.

Dar nici Firea și nici Dan nu spun că biletul unic a generat în trecut un scandal de pomină între RATB și Metrorex din cauza decontărilor, ambele regii acuzându-se că una a furat banii de la cealaltă. În schimb, atât Firea cât și Nicușor Dan, dar de fapt ca toții primarii Capitalei din ultimii 25 de ani, ocolesc problema majoră a metroului.

Metroul trebuie să fie la Primăria Capitalei și nu la Ministerul Transporturilor. În toată lumea, Londra, Paris, New York, Madrid etc, metroul este la municipalitate. Numai la noi este la Ministerul Transporturilor. Practic, București este singura capitală din Uniunea Europeană unde transportul public de suprafață- autobuz, tramvai, troleibuz, și cel subteran-metrou, se află sub două ministere, cel al Administrației și Internelor și al Transporturilor.

Primarii nu vor metroul în subordine

Atât Firea, cât și Oprescu, Videanu, Băsescu, Lis sau Ciorbea s-a ferit ca dracu de tămâie când venea vorba ca metroul să treacă la Primăria Capitalei.

De ce? Ca să nu intre în conflict cu sindicaliștii de la metrou struniții de ani de zile de eternul lider sindical Ion Rădoi. De fiecare dată când se punea problema că metroul ar putea trece la Capitală, imediat sindicaliștii lui Rădoi amenințau cu greva că…deh dacă treceau la primărie își pierdeau o mulțime de privilegii.

Și acest scenariu s-a repetat an de an și nici până azi metroul nu a ajuns la Primăria Capitalei, iar noul primar deja a anunțat că nu are gând să facă așa ceva.  

„În acest moment, Bucureştiul plăteşte o subvenţie consistentă către transportul public de suprafaţă, plăteşte o subvenţie consistentă către sistemul de încălzire (…), nu-şi permite să mai plătească o subvenţie pentru metrou, acesta este motivul pentru care nu-mi doresc în acest moment ca metroul să vină la Primăria Capitalei”, a afirmat noul primar general al Capitalei. 

Așadar, Nicușor Dan continuă seria primarilor generali care sacrifică interesele bucureștenilor pentru a face pe plac sindicaliștilor, mai ales acum când campania electorală bate la ușă și nimeni n-are nevoie de scandal.

Majorări salariale

Dar e normal ca plătitorul de taxe și impozite de la Iași, Cluj sau Craiova să plătească pentru subvenționarea metroului bucureștean care vine de la Ministerul Transporturilor? De ce trebuie să plătească toată țara pentru un serviciu public de care beneficiază doar Capitala? De ce oare acum, când avem „guvernul meu” și „primarul meu” nu se dorește ca să întrăm în rândul capitalelor europene care au transportul public la municipalitate?

Un răspuns l-am avut atunci când s-a inaugurat metroul către Drumul Taberei: când între președintele Klaus Iohannis și premierul Ludovic Orban era Ion Rădoi și nu ministrul Transporturilor, directorul general al Metrorex sau chiar constructorul! Adică, câinii latră, caravana trece, iar scenariul se repetă indiferent de cine este la guvernare sau e primar general, și deja cei 5.500 de angajați de la Metrorex a anunțat că doresc majorării salariale cuprinse între 150 și 1.575 de lei.

Oare de ce nu-l pune Guvenul pe Ion Rădoi și primar general dar și ministrul al Transporturilor ca să nu mai fie o problemă cu majorările salariale, cu grevele, dar și cu biletul unic, că deh tot a luat de vreo 20 de ani compania Metrorex-ul pe persoană fizică?