„Economia răsfățului” prinde avânt: cum transformă micile plăceri consumul în vremuri de incertitudine

Publicat: 10 aug. 2025, 19:02, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
„Economia răsfățului” prinde avânt: cum transformă micile plăceri consumul în vremuri de incertitudine
sursa foto: Pexels

Într-un context economic fragil, tot mai mulți consumatori aleg să își îmbunătățească starea de spirit prin mici răsfățuri zilnice sau experiențe memorabile, renunțând la achiziții majore în favoarea unor obiecte sau activități cu efect emoțional imediat. Fenomenul, denumit „economia răsfățului”, își are rădăcinile în așa-numitul „efect al rujului”, observat în Marea Depresiune din anii ’30 și reapărut după atacurile din 11 septembrie 2001.

Analistul John Stevenson, de la Peel Hunt, explică simplu: „Nu îți permiți o canapea nouă, dar poți lua o pătură sau câteva perne. Nu redecorezi casa, dar schimbi fața de masă,” conform CNBC.

De la cosmetice la concerte de mii de dolari

Dacă în trecut era vorba în principal despre achiziții accesibile – parfumuri, lumânări, decorațiuni – pandemia de Covid-19 și schimbarea percepției asupra fericirii au amplificat fenomenul. Oamenii sunt dispuși să reducă din cheltuielile de zi cu zi pentru a participa la evenimente de amploare, precum concertele Taylor Swift sau reuniunea trupei Oasis, pentru care biletele ajung la sute sau mii de dolari.

Meredith Smith, director la compania de analiză Kantar, subliniază că „nu mai vorbim de plăceri vinovate, ci de momente de bucurie fără vinovăție, în contextul unei incertitudini accentuate”. Chiar și gesturile banale, precum modul în care se bea apă sau se aranjează locuința, devin ocazii de răsfăț.

Schimbarea valorilor și dispariția unor „borne” tradiționale ale vieții – căsătoria, cumpărarea unei case, pensionarea timpurie – au mutat atenția asupra „victoriilor” mărunte. Apar noi forme de celebrare, de la petreceri de divorț și aniversări pentru animale de companie, până la hobby-uri din copilărie redescoperite la maturitate, fenomen numit „adulții copii”.

Trendul, susținut de instabilitatea economică

Indicele de încredere al consumatorilor din Marea Britanie a scăzut în iulie 2025 la -19 puncte, iar în SUA, deși a existat o ușoară creștere, nivelul rămâne sub cel din anul precedent. Potrivit Kantar, traversăm o perioadă de „mare incertitudine” care ar putea dura între cinci și opt ani, ceea ce face probabilă menținerea și adaptarea „economiei răsfățului” în următorii trei-cinci ani, cu variații în funcție de cultura și particularitățile fiecărei piețe.