Exclusiv. Drumurile penale ale Otopeniului: Cum a împărțit Primăria banii de reabilitare a străzilor

Cuvântul „licitație” pare a fi destul de puțin cunoscut administrației locale a orașului Otopeni. În loc să recurgă la această procedură, conducerea a preferat să împartă aproximativ 10 milioane de lei pentru reabilitarea sau amenajarea unor drumuri, oferind banii direct unor firme de casă.

Fondurile au fost împărțite după aceeași rețeta ilegală a „fragmentării”: lucrări ample, cu bugete de milioane de lei, au fost divizate până la pragul a 450.000 de lei, la care nu e necesară licitația, pentru a fi atribuite direct. Beneficiarii sunt, în linii mari, aceleași companii abonate și la alte lucrări de infrastructură.

Urmăriți în continuare o analiză Puterea.ro făcută referitor la contractele de reabilitare a drumurilor oferite prin evitarea licitațiilor, doar în ultimii ani.

Prințul lucrărilor de pietruire

Între 2018 și 2020, Primăria Otopeni a investit nu mai puțin de 3,4 milioane de lei în lucrări de pietruire (foto). Fără licitații, deși ar fi existat condiții pentru organizarea lor cel puțin în primii doi ani. Bugetul a fost divizat și a ajuns, integral, la aceeași firmă, sub forma a 17 contracte:

2018

Costalex Construct primește 1,1 milioane lei pentru 8 lucrări de pietruire străzi;

2019

Costalex Construct primește 2 milioane lei pentru 8 contracte de pietruire străzi;

2020

Costalex Construct mai primește 283.000 lei pentru un contract de pietruire străzi.

Cu sediul în două camere dintr-o locuință din Otopeni, Costalex Construct a obținut de la primăria din localitate, doar în ultimii cinci ani, 79 de contracte în valoare totală de peste 21 de milioane de lei. Conform datelor de la Registrul Comerțului, acționarul unic este Constantin Diaconu, care ocupă și funcția de administrator.

Modernizări cu dedicație

În aceeași perioadă de trei ani analizată mai sus, 2018 – 2020, Primăria Otopeni a investit 6,2 milioane lei în modernizarea de străzi. Metoda împărțirii banilor nu a fost una a licitațiilor, nici în acest caz: bugetul total a fost divizat pentru 17 contracte sub pragul de 450.000 de lei, ce permite atribuirile direct. Cronologic, lucrurile au decurs astfel:

2018

Din totalul de 2,3 milioane lei au fost finanțate 7 contracte.

Costalex Construct, prințul pietruirilor, a primit 1,85 milioane lei și pentru 6 contracte de modernizare drumuri.

Fizic Construcții SRL a beneficiat de 432.000 de lei pentru un contract.

2019

1,7 milioane pentru 4 contracte:

Costalex Construct revine și încasează 1,3 milioane lei din 3 contracte.

Al patrulea, în valoare de 432.000 lei, ajunge la Revitarom SRL.

2020

2,2 milioane lei pentru 6 contracte:

Costalex Construct mai primește 898.000 pentru 2 contracte;

Edilinfra Construct obține 469.000 din 2 contracte;

Acvatot ia 817.000 din 2 contracte.

Edilinfra Construct apare în ultimii doi ani cu trei sferturi de milion de lei primiți direct de la Primăria Otopeni, pentru două contracte de extindere a rețelei de apă. În companie sunt asociați Cristian Preda și Valentin Anghel Costea, acesta din urmă fiind și administrator.

Înregistrată în Sectorul 2 București, Acvatot are drept acționari Veolia Eau – Compagnie Generale des Eaux SCA din Franța și Veolia România Soluții Integrate SA iar administrator este Irina – Elena Munteanu. Pe lângă lucrările de drumuri, Acvatot a primit în ultimii ani de la Primăria Otopeni, tot prin atribuiri directe, 2,7 milioane lei pentru opt contracte de extindere a rețelelor de apă.

Marea împărțire penală

Ce se întâmplă la Primăria Otopeni este caz de manual penal pentru procurorii anticorupție, care descriu situații asemănătoare în raportul „Abuzul în serviciu în domeniul achizițiilor publice”. Este vorba de analiza cazuisticii D.N.A. soluționate de instanța de judecată prin hotărâri de condamnare rămase definitive în perioada 2016-2017.

Cum definesc în acest raport procurorii DNA „fragmentarea” achiziției: „Se fac demersuri pentru achiziția succesivă și la un interval scurt de timp a unor loturi de produse similare. Pentru fiecare contract în parte, se aplică procedura selecției de ofertă, deși valoarea totală anuală a achizițiilor pentru acel tip de produs impunea, conform legii, organizarea unei licitații. Cu alte cuvinte, achiziția se fragmentează în părți mai mici în scopul aplicării unei proceduri mai puțin transparente și mai puțin competitive”.

Am întrebat reprezentanții Primăriei Otopeni care este motivul pentru care administrația locală a preferat metoda contractelor divizate, atribuite direct, în loc să reunească mai multe contracte de același tip și să organizeze licitații. Nu am primit niciun răspuns.

Primele consecințe

Ingineriile financiare ale conducerii Primăriei Otopeni au intrat deja în atenția procurorilor DNA, care a decis săptămâna trecută reținerea primarului liberal Silviu Constantin Gheorghe (foto) și a directorului executiv Constantin Vlad; Tribunalul București a hotărât cercetarea lor în stare de arest la domiciliu.

Contractul vizat este legat de licitaţia internaţională organizată în 2011 pentru finanţarea, proiectarea şi executarea infrastructurii de bază în Oraşul Otopeni.

Acesta prevedea executarea a 54 km de infrastructură rutieră şi edilitară completă – apă, canalizare menajeră şi pluvială, reţea de hidranţi, a patru staţii de epurare, patru staţii de pompare şi tratare a apei, iluminat public cu leduri, infrastructură pentru telecomunicaţii.

Contractul a fost câștigat de Asocierea S.C. Romstrade S.R.L. – S.C. Arcadia Engineering S.R.L. cu lider S.C. Romstrade S.R.L, firmă controlată de Nelu Iordache.

Surse din apropierea anchetei susțin că este cercetat modul în care a fost utilizat un avans de 36 de milioane de lei, pe care antreprenorul l-ar fi motivat inițial prin necesitatea achiziției de materiale. Ulterior, ar fi fost explicat prin „organizare de șantier”.

Cert este că, la zece ani de când au fost plătiți bani pentru canalizare, stații de epurare sau pompare, lucrările nu sunt și executate. Imagini de la fața locului, obținute în exclusivitate de Puterea.ro, arată că în continuare sunt abandonate aici zeci de țevi, resturi de fier beton sau scânduri putrezite. Pe locul unde ar fi trebuit să fie o stație de epurare nu este decât o mică baltă (video).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...

Ultimele articole