Exclusiv: Regimul igieno-dietetic al vieții, explicat de Dr. Georgiana Tache

Pandemia v-a făcut sedentari și mâncați mai mult? Desigur e o problemă. Una dintre multe altele, nu numai ale perioadei pe care o trăim. Potrivit datelor OMS, la nivel global unul din patru adulți nu este suficient de activ.

Datele mai relevă că persoanele care sunt insuficient active fizic au un risc de 20%, până la 30% de deces, în comparație cu persoanele care sunt suficient de active.

Pandemia COVID-19 a însemnat și creșterea sedentarismului la nivel mondial. Mai ales că mulți oameni au lucrat și lucrează de acasă și nu mulți apreciază exercițiile fizice sau pur și simplu nu își fac timp pentru așa ceva. De aceea medicii au subliniat în repetate rânduri că este foarte important ca oamenii de toate vârstele să fie cât mai activi. Activitatea fizică regulată poate reduce riscul de boli cardiace, accident vascular cerebral, diabet zaharat de tip 2 și diverse tipuri de cancer – toate fiind afecțiuni care pot crește sensibilitatea la coronavirus. Un element important îl constituie și faptul că o viață sănătoasă, activă, poate reduce riscul depresiei – afecțiune ce s-a accentuat pe fondul pandemiei.

Am stat de vorbă cu Dr. Georgiana Tache – Vicepreședintă a Societății Române de Reabilitare Medicală, pentru a afla ce e de făcut. Deoarece viața noastră tinde tot mai mult să devină rutină, o suită de activități desfășurate pe durata unei zile, a unei săptămâni, de-a lungul lunilor, anilor…

Doamnă doctor, există vreo cale de salvare din acest cerc vicios al inactivității fizice?

Da, în primul rând un regim igieno-dietetic al vieții! Să te stresezi mai puțin, să dormi mai mult, să oferi atenție alimentației tale, să renunți la vicii – considerate mici plăceri nevinovate, și să faci mai multă mișcare. De ce? Fiindcă au început semnele supraponderalității (cumperi îmbrăcăminte cu un număr mai mare), poate că obezitatea s-a și instalat, tensiunea arterială a crescut, respirația este mai dificilă când urci scările, ai bătăi suplimentare de inimă când te enervezi sau ești obosit, ai dureri de stomac sau arsuri în spatele sternului. Mai ales când deadline-urile profesionale se aproprie.

Care sunt semnele, mai exact, că suntem în pericol?

Sunt multe semne că trebuie schimbat stilul de viață cu unul mai activ, mai sănătos. Cum ar fi faptul că te ridici mai greu de pe scaun după ce ai stat așezat mult timp. Sau ai amețeli fiindcă stai așa de mult la birou sau în mașină. Ori ai uitat de micul dejun (înlocuit acum cu o cafea), reușești să mănânaci ceva la prânz sau ronțăi pe parcursul zilei dar te bucuri că, obosit fiind, ajungi acasă și reușești să mănânci pe săturate, seara. În locul unei cărți citite, sau a unei plimbări în aer liber, te uiți la știri, citești ce este postat în mediul online, în locul discuțiilor plăcute, purtate cu ceilalți membrii ai familiei, preferi polemicile despre aspectele vieții sociale sau profesionale. Copiii te obosesc și încerci să le indici ce au de făcut, în loc să le stimulezi creativitatea într-un anumit context. Nu e bine deloc!

Clar trebuie să mergem la medic…

Da, dacă începi să gândești că mâine nu este doar o nouă zi, ci ar putea fi o altă zi. Ziua în care te gândești că poți merge la medic, nu doar pentru a contracara efectele celor descrise, asupra stării tale de sănătate, ci pentru a te ajuta să faci schimbarea, pentru a preveni.

Și de unde sau cu ce am putea începe?

Totul trebuie să înceapă de undeva. Dacă te gândești să începi cu alimentația, se va dovedi a fi un pas corect. Nu dietă, ci o nutriție corectă. Regimul igieno dietetic al vieții tale începe cu mâncarea și continuă cu mișcarea. Nutriția corectă oferă organismului tău nutrimentele provenite din surse naturale, deoarece acestea aduc și fitonutrientii care ne raportează la natural. Nu încercați diete la recomandarea prietenilor, colegilor, rudelor, meniul fiecăruia este individual, mâncarea nu este un obiect unisex sau one size fits all, nu se potrivește tuturor, ci fiecăruia dintre noi.

Ar trebui să urmăm un program anume?

Poți începe un program personalizat de nutriție. Alături de antecedentele noastre, de bolile de care suferim, medicul află și despre stilul de viață, nivelul efortului fizic zilnic dar și despre rata metabolică bazală. Stabilește cum este distribuită grăsimea în corpul tău și care sunt riscurile reale pentru starea ta de sănătate (știai că fertilitatea este în legătură cu tulburările care definesc sindromul metabolic?), se stabilește nevoia calorică, necesarul de nutrimente iar anchetă alimentară adaptează ceea ce îți place să mănânci, poftele la alergiile, sensibilitățile tale, astfel încât mâncarea să fie și aliment și “medicament” ideal. Prin urmare, poți începe un program personalizat de nutriție, raportat inclusiv la valorile personale ale anumitor analize sanguine.

Cât de mult sport ar trebui să facem, pentru început?

Se poate merge pe jos în pas alert, se poate renunta pe anumite distanțe sau pe parcursul întregii zile, la deplasarea motorizată (mașină, transport în comun), puteți face înot, ore de pilates sau yoga. Deocamdată, ceva ușor.

Și după ce se trece de „faza ușoară”?

După ce începem să slăbim, ne gândim la activitatea fizică, precum alergare, fitness, la sălile dedicate (un antrenor sau kinetoterapeut care să supravegheze programul, ar fi binevenit) și, nu în ultimul rând, ar trebui să ne gândim să participăm la maraton sau să reîncepem partidele de tenis de câmp cu prietenii!

Dacă ai decis să urmezi sfaturile unui consilier în privința echilibrului tău metabolic, nu uita că sfaturile privind principiile unei alimentații corecte prezintă un element comun – numărul meselor servite zilnic, cantitatea de alimente, asocierile dintre acestea etc. Iar familia poate beneficia de pe urma sfaturilor primite, în timp ce meniul tău poate fi gătit împreună cu cei dragi. Care pot beneficia de meniul lor, adaptat propriilor necesități metabolice. Altă viață!

O concluzie?

Subiectul este interminabil, după cum bine știți. Stresul face parte din viața noastră și nu trebuie ignorat ci gestionat mai bine. De aceea este atâta nevoie de un regim igieno-dietetic al vieții!

1 COMENTARIU

  1. Întrebări pentru Dr. Georgiana Tache
    1) Cum aleg cel mai bun medic online și cum intru in sistemul servicii medicale online?
    2) Metode de comunicare, care va sunt ? Pacienții pot comunica online cu medicii și furnizorii lor de asistență medicală? Pacienții se pot conecta cu medicii lor, se pot conecta. inclusiv chat video și telefonic, e-mail, chat live și mesaje text ?
    3) Care va sunt serviciile disponibile prin tele-sănătate și cum se desfășoară de la consultații simple de întrebări și răspunsuri până la tratament pentru condiții de sănătate care sunt sau care pot fi în curs de desfășurare.
    4) Timp de așteptare; pentru obține o programare și pentru a vorbi online cu un medic fie de familie, fie de specialitate” decât dacă am vizita personal o clinică.
    Prin urmare, am căuta să fim incluși in acele servicii online care oferă programări la cerere în aceeași zi. Care va sunt pașii dvs și regulamentul interior ?
    5) Cum ne putem concentra pe construirea unei relații reale cu „prietenul doctor”. Putem conta pe același medic de fiecare dată când avem o întrebare medicală, îngrijorare, boală sau vătămare? Poate ca ne aude și domnul Dr.Read Arafat

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...

Ultimele articole