O prevedere a Art. I pct 11 din Norma 18/2022 modifică structura tarifului RCA în modalități care vor elimina de pe piață companiile de brokeraj. Astfel se va maximiza profitul multinaționalelor din asigurări, dar vor crește prețurile polițelor RCA, oricât de mult vor dori multinaționalele.
Aceste prevederi nu au la bază o minimă fundamentare și evaluare a impactului lor, astfel încât vor genera grave dezechilibre în piața de asigurări RCA. Printre acestea se numără creșterea tarifului RCA, restricționarea accesului la produse de asigurare și eliminarea concurenței. Scopul modificării legislative pare a fi acela de a maximiza profiturile multinaționalelor din asigurări, eliminând din piață companiile de brokereraj în asigurări din România. Dar toți românii vor plăti mai mult!
Prin art. I pct 16-20 din aceeași Normă, sectorul de asigurări din Cadrul ASF a modificat regimul juridic al formularului „Constatare amiabilă” stabilind că acesta se poate încheia și exclusiv electronic, dându-le asiguratorilor prerogativa de a stabili procedura de avizare a daunei. Cu alte cuvinte, deși cunoaște situația precară a pieței de asigurări RCA și numărul ridicat de petiții/reclamații întemeiate, sectorul de resort din cadrul ASF dă asiguratorilor dreptul de a stabili cum, dacă și în ce limite păgubitul își va putea exercita dreptul la despăgubire.
„Multinaționalele din asigurări au primit un cadou nejustificat din partea sectorului de asigurări din cadrul ASF, care a modificat norma 18/2022 astfel încât să întărească poziția companiilor de asigurări în relația cu brokerii, care astăzi intermediază aproximativ 80% din vânzările societăților de asigurări. Cu titlu de exemplu, Axeria a fost una dintre primele companii de asigurari care, la adăpostul acestei norme date cu dedicație de către ASF, a renegociat condițiile de conlucrare cu brokerii care distribuie produsele de asigurare. Considerăm că vicepreședintele ASF, Cristian Roșu, sub a cărui supraveghere directă a intrat în faliment City Insurance, iar prețurile RCA au luat-o la goană, cu 250%, în ultimele 12 luni, ar trebui totuși demis de Parlamentul României. Apoi ar putea, eventual, să se angajeze cu forme legale la una dintre multinaționalele pe care le protejează” – a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
COTAR cere modificarea Art. 8 din OUG 93/2013, astfel încât vicepreședinții ASF să poată fi numiți și demiși de către președintele Autorității. Prin numirea și demiterea vicepreședinților ASF de către Parlamentul României nu s-a făcut decât o subordonare a acestora față de orice acțiune ilegală de lobby care se face la nivel de Parlament.
În România, lobby este trafic de influență și e faptă penală, dar vedem că, deși este evident cum o simplă modificare de Normă scoate din piață concurența multinaționalelor din domeniul asigurărilor, nu s-a autosesizat nicio instituție de control a statului și nici măcar Consiliul Concurenței, pentru a face o anchetă, în acest sens, iar președintele ASF nu poate face nimic, într-o formula instituțională în care oricare dintre vicepreședinți conduce un „stat în stat”, subordonându-se Parlamentului și nu celui care conduce instituția.
În acest fel, președinlete degeaba încearcă să rezolve problemele mai vechi ale ASF, pentru că vicepreședinții pot face orice. Pot chiar și să modifice acte normative, în urma unor acțiuni de lobby din Parlamentul care îi numește și-I menține în funcție.
COTAR a transmis 7 argumente principale pentru care prevederile art. I pct 11 din Norma emisă de ASF trebuie corectate de urgentă, prin intervenția Parlamentului României:
În acest sens, solicităm public Parlamentului și organelor de cercetare abilitate demararea de urgență a verificărilor cu privire la modul în care a fost adoptată această Normă anticoncurențială, care avantajează în mod direct multinaționalele din asigurări, eliminându-le concurența din piață, adică societățile de brokeraj, care reprezintă 80% din acest sector economic.
În cadrul acestor verificări, considerăm că ar trebui să se afle și considerentele în baza cărora dl Cristian Roșu – Vicepreședintele ASF, responsabil de sectorul asigurări – a ajuns să ia exemplul Danemarcei, singura țară UE în care au fost implementate prevederi similare și care au condus la eliminarea pieței de brokeraj.
De asemenea, considerăm că ar trebui verificată și activitatea unor persoane din conducerea sectorului de asigurări al ASF, despre al căror profesionalism și integritate, rezultatele vorbesc de la sine:
„Opriți distrugerea pieței de brokeraj din România, orchestrată de sectorul de asigurări din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară! 40.000 de angajați ai acestei industrii vor intra în șomaj, în următoarele 6 luni, în lipsa unor intervenții urgente din partea Parlamentului României! Dacă nu veți interveni la timp, pozitia 13 pe lista performanțelor acestei instituții va reveni pieței de brokeraj din România, care va intra în faliment! Solicităm de urgență intervenția Parlamentului României, pentru corectarea noului derapaj grav al sectorului de asigurări din cadrul ASF și destituirea de urgență a domnului Cristian Roșu, vicepreședinte ASF, pe acest sector, responsabil de dezechilibrele pieței de asigurări din România, de creșterea prețului RCA cu 250% în ultimele 12 luni, de supravegherea defectuoasă a societății de asigurari City Insurance. El este și autorul noii catastrofe legislative prin care va fi eliminată industria de brokeraj din România, în perioada următoare. Astfel se va limita și posibilitatea păgubitilor de a-și exercita dreptul la despăgubire” – mai precizează Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.