Fermierii români ajung să rămână cu marfa pe stoc din cauza grâului ieftin al ucrainenilor

Publicat: 20 dec. 2022, 08:30, de Mariana Olteanu, în ACTUALITATE , ? cititori
Fermierii români ajung să rămână cu marfa pe stoc din cauza grâului ieftin al ucrainenilor
grau

Fermierii români ajung să rămână cu marfa pe stoc din cauza grâului ieftin al ucrainenilor. Pentru a vinde grâul la un preț mic, traderii ucraineni vând grâul de panificație cu discount. Însă, cu toate acestea și România are un avantaj.

Astfel, o tonă ajunge și la 275 dolari, cu mult sub prețurile oferite de celelalte state europene, inclusiv România. 

De cealaltă parte, România reușește să-și vândă grâul din cauza  prețului bun al transportului.

Însă, în ciuda acestui aventaj, 600.000 de tone de grâu din Ucraina și-a găsit cumpărători în România.

Deși exporturile totale ale UE au crescut în primele 24 de săptămîni ale anului comercial cu aproximativ 6%, până la 15,3 milioane de tone, livrările României sunt în picaj direct.

Până în data de 11 decembrie, am exportat în afara UE doar 1,8 milioane de tone de grâu comun, cu 52,6% sub nivelul raportat în perioada iunie-noiembrie 2021.

„Comerțul intracomunitar se rezumă doar la grâu cu un procent foarte mare de proteină care ajunge în Italia, pentru procesare. Iar exporturile s-au diminuat. Așa se face că anul acesta au rămas stocuri foarte mari de grâu nevândut. Micii fermieri au practicat retenția crezând că vor profita de prețuri și mai mari, ceea ce nu s-a mai întâmplat. În plus, în piață au rămas în jur de 600.000 de tone de grâu ucrainean care, teoretic, trebuia doar să tranziteze țara. Acest grâu a fost cumpărat fie de către procesatorii români, fie de către intermediari care l-au amestecat și vândut ca fiind românesc, pentru un profit mai bun”, a explicat pentru Economica Cezar Gheorghe, consultant pentru Clubul Fermierilor Români, expert analist pentru comerțul cu cereale.

În acest moment, România se situează pe al doilea loc în topul celor mai mari exportatori, la mare depărtare de Franța care a livrat până acum 6,4 miloane de tone de grâu, cu 72,4% mai mult decât în perioada similară a anului trecut.

„Franța. România și Bulgaria au, de obicei, un avantaj în ceea ce privește transportul de marfă, ceea ce poate însemna că sunt competitive chiar și cu prețuri FOB (free on board)  la niveluri mult mai ridicate în comparație cu alte țări de la Marea Neagră”, explică analiști AgriCensus.