COTAR avertizează public toate instituțiile financiare românești: peste criza economică mondială, problemele cauzate de războiul care are loc la granița României, criza din energie și cea alimentară, se poate suprapune o criză cauzată de nefuncționarea instituțiilor românești. O mare companie de asigurări, cu cea mai mare cotă pe piața RCA, ar putea intra într-un faliment care pare premeditat și de această dată, la fel ca în cazul City Insurance.
Cea mai amendată companie de asigurări din România, liderul pieței RCA, se apropie cu pași siguri și repezi de “default”. Conform raportului de control întocmit de ASF, societatea se află într-o situație financiară similară cu cea a societății City Insurance înainte de prăbușire. Peste 90% din disponibilitățile bănești ale societății au fost transferate în bănci din afara țării, iar din foarte puținii bani pe care societatea de asigurări îi păstrează în România, nu reușește să achite decât salariile angajaților săi, iar despre plata despăgubirilor în condițiile legii nici nu mai poate fi vorba.
Societatea de asigurări are zeci de popriri pe conturi în fiecare lună, rostogolind obligațiile de despăgubire în instanță, mizând, la fel ca City Insurance înainte de faliment, pe termenele de soluționare în instanță, care durează 3 ani, știind foarte bine că peste 3 ani, societății îi va fi anunțat falimentul, iar plata despăgubirilor se va efectua de către FGA, adică, de către toți șoferii români.
La fel cum am procedat în cazul City Insurance înainte de intrarea în faliment, tragem și acum un semnal de alarmă în legătură cu societatea Euroins și adresăm public următoarele întrebări către ASF și ANAF:
„Avem în momentul de față 3 milioane de șoferi care circulă pe drumurile din România cu polițe RCA la fel de sigure cum au fost cele de la City Insurance, iar autoritățile române se fac că plouă, la fel cum au procedat și în cazul City Insurance. FGA nu are, în momentul de față, disponibilități financiare să acopere nici măcar 30% din gaura produsă de către City Insurance. Cea mai bună dovadă în acest sens este aceea că FGA refuză să achite despăgubirile, conform legii, inclusiv atunci când ele sunt recunoscute prin hotărâri judecătorești. Suntem extrem de îngrijorați de pasivitatea vicepreședintelui ASF numit de către Parlamentul României, care în loc să ne protejeze, pare ca „ține de șase” și în cazul noului faliment din piața RCA care bate la ușă”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
În fapt, atitudinea FGA este și mai disprețuitoare față de păgubiți: atunci când hotărârile judecătorești sunt favorabile acestora, FGA le ignoră, susținând că nu îi sunt opozabile. În schimb, dacă se întâmplă ca hotărârea să fie defavorabilă păgubitului, FGA ține cont de ea și refuză sau diminuează despăgubirea. Se folosesc orice tertipuri, prevăzute de lege sau nu, pentru a refuza plata despăgubirii, așa cum este ea datorată.
Astfel se ajunge la cazuri incredibile în care o persoană care a respectat legea și îndemnurile insistente ale ASF de a se adresa instanțelor de judecată, ajunge într-o situatie mai rea decât a celor care au rămas în pasivitate. Cei care s-au adresat instanței și au făcut cheltuieli primesc cel mult o hotărâre care le este inutilă, iar cei care au rămas în pasivitate reușesc să încaseze despăgubirea.
Acest lucru e inacceptabil, de vreme ce, conform legii, și unii și ceilalți au aceleași drepturi. În acest context, ne întrebăm, legitim, de unde se vor plăti banii de despăgubire pentru asigurații Euroins, peste 8 luni. Devine din ce în ce mai clar că în cazul RCA încasarea despăgubirii nu mai e o certitudine, ci doar o probabilitate. Prin urmare, poate ar trebui să ne gândim că și polița RCA ar trebui să devină facultativă, așa cum, spre exemplu, pentru FGA este facultativă respectarea legii și a hotărârilor judecătorești.
România devine o țară din ce in ce mai vulnerabilă, din cauza instituțiilor dominate de oameni extrem de slab pregătiți, numiți politic și care rămân pasivi în fata unor fapte extrem de grave, cele mai bune exemplu sunt cei doi vicepreședinți ASF , unul care ar fi trebuit sa supravegheze fondurile de pensii private , al doilea asigurările . Romania urmează să treacă, în următoarele 8 luni, în mod inevitabil, printr-un nou faliment din piața RCA, iar costul acestui faliment, care va depăși un miliard de euro, va fi suportat de toți șoferii români, printr-o nouă majorare inevitabilă de preț a RCA-ului care va lovi crunt buzunarele șoferilor români, în cursul anului 2023. Șoferi români, pe lângă prețul în creștere a benzinei și motorinei, pregătiți-vă pentru un 2023 cu majorări importante ale prețului RCA, din cauza noului faliment premeditat din piața RCA, care bate la ușă, în timp ce autoritățile române „veghează pentru noi”!