Guvernul amână aplicarea noilor tarife rutiere

Publicat: 21 aug. 2025, 06:44, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Guvernul amână aplicarea noilor tarife rutiere

Guvernul urmează să adopte în ședința de astăzi o ordonanță privind prorogarea termenelor stabilite prin Legea nr. 226/2023 referitoare la aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România. Măsura este necesară din cauza întârzierilor în implementarea Sistemului de Tarifare Rutieră Electronică (STRR), un proiect complex care presupune modernizarea mecanismelor actuale de taxare.

De ce se amână aplicarea noilor tarife

Legea nr. 226/2023 prevedea inițial ca anumite măsuri privind aplicarea tarifelor rutiere să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026. Însă, potrivit notei de fundamentare, din cauza complexității proiectului STRR și a întârzierilor în procedurile de achiziție publică, aceste termene nu mai pot fi respectate.

STRR este structurat pe trei etape:

  • Prima etapă vizează dezvoltarea și implementarea soluției informatice, furnizarea echipamentelor și migrarea datelor din actualul sistem (SIEGMCR) către noua platformă.

  • Etapa a doua presupune achiziția echipamentelor necesare pentru amplasamentele de control, precum camere ANPR și echipamente de comunicații.

  • Etapa a treia constă în realizarea infrastructurii pentru instalarea acestor echipamente.

Potrivit documentului, evaluarea tehnică a ofertelor pentru prima etapă a fost finalizată abia la sfârșitul lunii ianuarie 2025, iar atribuirea contractului va fi urmată de o perioadă de execuție de 24 de luni, cu un termen intermediar de 18 luni pentru implementarea modulelor tarifare per kilometru.

Ce prevede noul sistem

STRR va introduce două moduri de tarifare:

  • în funcție de durata utilizării infrastructurii pentru autoturisme, autobuze, autocare și vehicule de marfă cu masa maximă autorizată (MTMA) de cel mult 3,5 tone;

  • în funcție de distanța parcursă pentru vehiculele de marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone.

Sistemul va fi compatibil cu soluțiile existente la nivelul Uniunii Europene, prin integrarea în Serviciul European de Tarifare Rutieră (SETRE), și va înlocui actualul sistem de rovinietă reglementat de Ordonanța Guvernului nr. 15/2002.

Termenele prorogate

Proiectul de ordonanță prevede ca termenele stabilite în articolele 4, 11, 12, 24 și 29 din Legea nr. 226/2023 să fie prorogate până la 1 iulie 2026. Această amânare vizează, între altele, introducerea noii rovignete, aplicarea tarifului TollRo și integrarea României în sistemul SETRE.

NF-44