Haos în călătorii: vor reveni întârzierile și anulările zborurilor în această vară?

Publicat: 05 mart. 2023, 13:30, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Haos în călătorii: vor reveni întârzierile și anulările zborurilor în această vară?

Vara aceasta va fi cel mai aglomerat sezon de călătorii din 2019.

Pentru companiile aeriene și aeroporturi, numărul de pasageri este în creștere, aproape de nivelurile de dinainte de pandemie. În ciuda crizei costului vieții, europenii își rezervă încă vacanțe la soare și mulți speră la o experiență mult mai plăcută decât au avut-o în 2022.

Există totuși șanse mari ca problemele cu care s-au confruntat pasagerii vara trecută să le poată urmări până în 2023, conform MSN.

De ce a fost 2022 un an haotic pentru călătorii?

După ce restricțiile de călătorie s-au încheiat în 2022, sute de europeni au profitat de șansa de a-și lua prima vacanță în doi ani. Dar industria aviației nu a fost neapărat pregătită pentru boom-ul de călători. A lăsat aeroporturile și companiile aeriene copleșite.

Jumătate din toate zborurile din Europa au fost întârziate vara trecută și aproape 2.000 au fost anulate în fiecare zi, potrivit organismului european de management al traficului aerian Eurocontrol.

Unele aeroporturi și companii aeriene s-au descurcat mai bine decât altele, dar pentru mulți pasageri, călătoria prin Europa nu a fost o experiență pozitivă.

Călătorii așteaptă cozi lungi pentru a se face check-in și a se îmbarca, pe aeroportul Schiphol din Amsterdam, Țările de Jos, marți, 21 iunie 2022. AP Photo/Peter Dejong

Anul a început promițător, dar lucrurile au coborât rapid în haos pe măsură ce a început sezonul de vârf al călătoriilor. În iulie, Eurocontrol spunea că numărul de zboruri care plecat la timp a scăzut sub 50%, apoi a rămas între 50 și 60% pentru cea mai mare parte a verii.

Principala cauză a haosului a fost lipsa de personal . Lucrătorii din aviație au fost disponibilizați în timpul pandemiei și nu au fost înlocuiți. Cozile s-au format la securitatea aeroportului, la check-in și la controlul pașapoartelor, în timp ce bagajele s-au îngrămădit fără nimeni care să se ocupe de ele.

Industria spune că este pregătită pentru această vară, dar numărul călătorilor este programat să crească din nou.

Cum vor fi călătoriile aeriene în 2023?

„Apropierea de nivelurile de trafic dinainte de pandemie nu va fi ușoară pe fondul problemelor lanțului de aprovizionare, posibile acțiuni industriale, indisponibilitate a spațiului aerian, blocajele sectorului, cererea în creștere și schimbările de sistem”, potrivit Eurocontrol.

Organismul de management al traficului aerian spune că 2023 va fi un an „foarte de provocator” și va necesita mult efort pentru a satisface cererea și a menține întârzierile la un nivel scăzut.

Este un sentiment care a fost repetat de șeful Ryanair, Michael O’Leary, la începutul anului. El consideră că vara aceasta va fi din nou caracterizată de întârzieri și anulări.

Directorul executiv al Ryanair, Michael O’Leary. Foto AP/Frank Augstein

Aeroporturile încearcă să combată problemele legate de lipsa de personal cu măsuri precum plafonul pentru pasageri. Aceste restricții speră să reducă riscul cozilor lungi la securitate, check-in și controlul pașapoartelor.

Aeroportul Schiphol din Amsterdam a făcut titluri anul trecut cu toate greșelile făcute, cu cozi lungi de ore și zboruri anulate. A impus un plafon pentru pasageri în încercarea de a atenua haosul.

Acum a extins acest plafon până în aprilie și mai în timpul orelor de vârf ale dimineții. Între 6:00 și 13:00, companiile aeriene vor trebui să rezerve cu cinci la sută mai puține locuri sau cu aproximativ 5.000 de pasageri mai puțini pe zi.

Aeroportul Heathrow a cerut, de asemenea, companiilor aeriene să nu mai adauge zboruri suplimentare la programul lor în timpul sezonului de vârf pentru a evita haosul în această vară. A înregistrat o creștere mai mare decât orice alt aeroport din lume după întoarcerea călătoriei, dar a avertizat că acest lucru este „provocator din punct de vedere operațional”.

Directorul executiv al aeroportului, John Holland-Kay, a spus că anticipează că va fi mai aglomerat decât 2019 în unele zile din această vară. Dar, după o lansare recentă de recrutare, se așteaptă ca lucrurile să meargă bine.

Grevele de călătorie vor fi o problemă în 2023?

Anul acesta, controlorii de trafic aerian din Franța (ATC) amenință să provoace haos. Deja în 2023, acțiunea industrială din 15 februarie a lăsat sute de zboruri la sol și a întârziat multe altele.

O’Leary a avertizat că încălcările ulterioare riscă să „închidă pe toată lumea” dacă disputa actuală asupra pensiilor continuă până în vară.

Acest lucru se datorează faptului că atacurile ATC nu au un impact doar asupra zborurilor din Franța, ci și asupra rutelor care trec în spațiul aerian francez. Aceasta include un număr mare de rute prin Europa.

Călătorii care se uită la informațiile de plecare din Terminalul 2 al aeroportului Roissy-Charles de Gaulle, Paris, pe fondul unei greve a controlorilor de trafic aerian. JULIEN DE ROSA/AFP

Și acestea nu sunt singurele greve care au loc. În întreaga Europă, personalul aeroporturilor și al companiilor aeriene sunt blocați în dispute cu privire la salariu și condițiile de muncă, pe măsură ce criza costului vieții se extinde.

Nu este neobișnuit ca aceste greve să aibă loc la cel mai popular moment de călătorie, deoarece acesta este momentul cel mai perturbator.

Cum afectează războiul din Ucraina călătoriile aeriene?

Spațiul aerian de deasupra Rusiei și Ucrainei este încă închis din cauza războiului , fără un sfârșit previzibil al restricțiilor. Doar aproximativ 80% din spațiul aerian obișnuit al Europei este disponibil, ceea ce înseamnă că cerul este mai aglomerat, deoarece zborurile evită regiunile restricționate.

O’Leary a spus că „adevărata presiune va fi asupra Germaniei”. În ianuarie, el a explicat că o mare parte din spațiul aerian din sudul Poloniei a fost închisă din cauza exercițiilor NATO. Fiecare aeronavă care călătorește de la nord la sud, din statele baltice până în Grecia și Italia, trebuie să zboare în jurul Germaniei .

De asemenea, rutele pe distanțe lungi către Asia trebuie să zboare în jos, în jurul Germaniei și în toată România, deoarece nu pot zbura deasupra Rusiei.

„Deci, există o presiune reală asupra Germaniei, a nordului Italiei, a unor astfel de coridoare acolo și asta va fi o provocare”, a spus el.

Ar putea însemna creșteri ale prețului biletelor pentru călători, deoarece costul evitării spațiului aerian închis continuă să se acumuleze pentru companiile aeriene și timpii de zbor mai lungi în unele călătorii.