Humă și Mantu, de la Arcada, au început timid reconstrucția căii ferate Aghireșu-Poieni

Publicat: 08 mai 2024, 20:27, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Humă și Mantu, de la Arcada, au început timid reconstrucția căii ferate Aghireșu-Poieni

Oamenii de afaceri gălățeni Mihai Humă și Spiru Mantu, care controlează compania Arcada Company, sunt criticați că nu consemnează progrese pe șantierul reconstrucției căii ferate Aghireșu-Poieni.

 

”Arcada, început timid pe M300 Aghireșu-Poieni”, susțin reprezentanții ONG-ului Asociația Pro Infrastructură, care monitorizează lucrările pe marile șantiere de infrastructură din țară. ”Progresul antreprenorului Arcada este destul de slab deși traficul este închis din ianuarie 2024 pe lotul 2 al Magistralei 300 dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor), reconstrucția căii ferate Aghireșu-Poieni fiind atacată încă din noiembrie 2023”, susțin cei de la Pro Infrastructură.
Arcada Company face parte alături de Alstom Transport din Franța din asocierea RailWork care a semnat în decembrie 2022 contractul, în valoare de 1,53 miliarde de lei, pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor de electrificare și modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare pe secțiunea Aghireș – Poieni (lotul 2), aferentă obiectivului Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km)ˮ.

Proprietarii Arcada sunt Mihai Humă și Spiru Mantu din Galați, despre care se spune că sunt milionari în euro. Chiar dacă a început în anii `90 prin lucrări de întreținere pentru CFR, grupul Arcada cuprinde acum și o moară, un siloz, o fabrică de pâine, o rețea de vânzare de produse de panificație și zeci de hectare de teren arabil, pentru cultivarea grâului. Spiru Mantu și Mihai Humă au fost cuprinși în 2011 în topul milionarilor români realizat de revista Forbes, cu o avere estimată la 24-26 milioane de euro.

Pro Infrastructură susține că pe segmentul amintit se circula înainte de reconstrucție cu 80 km/h. După ce lucrările vor fi terminate, vitezele maxime vor crește la 100 km/h (Aghireșu-Huedin), 120 km/h (Huedin-Brăișoru) și 85 km/h până la Poieni. Linia va fi electrificată, o premieră în nord-vestul Ardealului, și se va instala sistemul european de semnalizare ETCS.
”Antreprenorul este mobilizat în special între Brăișoru și Poieni, cu oarece activitate la Huedin. Se lucrează mai ales la structuri (poduri și podețe). Lotul de 36 km în valoare de 1,5 miliarde lei a ajuns la aproximativ 3% stadiu fizic, adică mult sub nivelul de 3% pe lună necesar ca să fie gata în termenul PNRR din 2026. Acest tronson este din păcate singurul atacat mai serios din cele patru semnate în ianuarie 2023 pentru proiectare și execuție. Data limită a PNRR din 2026 este chiar și mai greu de atins pe celelalte loturi. Pe Cluj-Aghireșu se va circula cu 100 km/h și există autorizație de construire. Poieni-Aleșd include zona de defileu, cea mai dificilă, unde sperăm să iasă autorizația în următoarele săptămâni. Pe acest sector trenurile vor merge cu 75-100 km/h, fir simplu, cu 160 km/h pe secțiunea Vadu Crișului-Aleșd. Pe tronsonul Aleșd-Oradea, proiectat la 160 km/h, linie dublă, tocmai a fost emisă autorizația de construire și ar trebui, teoretic, să vedem mișcare în teren în curând”, spun cei de la Pro Infrastructură.
Sursă foto: Pro Infrastructură