Inteligența artificială ne umblă la minte. Efecte directe asupra creierului și gândirii critice

Publicat: 24 dec. 2025, 21:39, de Corina Oprea, în LIFESTYLE , ? cititori
Inteligența artificială ne umblă la minte. Efecte directe asupra creierului și gândirii critice

Faptul că inteligența artificială este folosită tot mai mult în educație și la locul de muncă ridică semne de întrebare legate de impactul asupra funcțiilor cognitive. Cercetări recente indică faptul că dependența de instrumente AI poate reduce implicarea activă a creierului, afectând gândirea critică, capacitatea de învățare și rezolvarea independentă a problemelor.

Studiu MIT: activitate cerebrală mai scăzută la utilizatorii de AI

Inteligența artificială este folosită pe scară largă pentru sarcini academice, de la redactarea eseelor până la analizarea unor seturi complexe de date. Un studiu publicat la începutul acestui an de Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT) a analizat modul în care utilizarea ChatGPT influențează activitatea cerebrală în timpul procesului de scriere.

Cercetarea a inclus 54 de participanți, recrutați de la MIT și de la universități din apropiere, iar activitatea lor cerebrală a fost monitorizată prin electroencefalografie (EEG), o metodă care presupune plasarea de electrozi pe scalp pentru a detecta semnalele electrice ale creierului. Cercetătorii au urmărit modul în care folosirea AI pentru rezumarea cerințelor, identificarea surselor și corectarea stilului influențează procesarea cognitivă.

Rezultatele au arătat că participanții care au utilizat AI pentru generarea ideilor și redactarea textelor au prezentat o activitate mai scăzută în rețelele cerebrale asociate procesării cognitive. În plus, aceștia au întâmpinat dificultăți în a cita sursele folosite, comparativ cu cei care au lucrat fără sprijinul inteligenței artificiale. Cercetătorii au atras atenția asupra „importanței urgente de a explora o posibilă scădere a abilităților de învățare”.

Dependența de AI, asociată cu reducerea gândirii critice la locul de muncă

Impactul inteligenței artificiale nu se limitează la mediul educațional. Un studiu realizat de Universitatea Carnegie Mellon, în colaborare cu Microsoft, compania care operează Copilot, a analizat efectele utilizării AI asupra gândirii critice în mediul profesional.

Cercetătorii au chestionat 319 angajați care foloseau inteligența artificială cel puțin o dată pe săptămână și au analizat aproximativ 900 de exemple de sarcini, de la analiza datelor până la verificarea conformității documentelor. Concluzia a fost că un nivel ridicat de încredere în capacitatea AI de a rezolva sarcini se corelează cu un efort redus de gândire critică din partea utilizatorilor.

Deși aceste instrumente pot crește eficiența și viteza de lucru, studiul sugerează că ele pot diminua implicarea activă în procesul de rezolvare a problemelor și pot favoriza apariția unei dependențe pe termen lung, cu efecte asupra capacității de a lua decizii autonome.

Elevii văd atât avantaje, cât și riscuri

O perspectivă mai nuanțată reiese dintr-un sondaj realizat în Marea Britanie și publicat de Oxford University Press. Potrivit rezultatelor, șase din zece elevi consideră că inteligența artificială le-a influențat abilitățile legate de realizarea temelor școlare.

Dr. Alexandra Tomescu, specialistă în inteligență artificială generativă la Oxford University Press, a explicat că efectele nu sunt exclusiv negative. Ea a arătat că majoritatea elevilor recunosc beneficii clare, dar și riscuri legate de ușurința excesivă a utilizării AI.

„Cercetările noastre arată că nouă din zece elevi spun că AI i-a ajutat să dezvolte cel puțin o abilitate legată de școală, fie că este vorba de rezolvarea problemelor, creativitate sau revizuire. Dar, în același timp, aproximativ un sfert afirmă că utilizarea inteligenței artificiale le-a facilitat prea mult munca… Deci, este o imagine destul de nuanțată”, a explicat Dr. Tomescu.

Ea a subliniat necesitatea unor ghiduri clare pentru utilizarea inteligenței artificiale în educație, astfel încât elevii să beneficieze de avantajele tehnologiei fără a-și reduce implicarea activă în procesul de învățare. În acest context, ChatGPT, care are peste 800 de milioane de utilizatori activi săptămânal, a lansat recent un set de 100 de instrucțiuni destinate elevilor.

Lipsa dovezilor independente îngrijorează mediul academic

Profesorul Wayne Holmes, de la University College London, avertizează că există încă puține dovezi independente privind eficacitatea și siguranța utilizării AI în educație. El atrage atenția că impactul acestor tehnologii nu este suficient studiat, în special în ceea ce privește efectele pe termen lung asupra capacităților cognitive.

„În prezent, nu există dovezi independente la scară largă cu privire la eficacitatea acestor instrumente în educație, la siguranța lor sau chiar la ideea că au un impact pozitiv”, a declarat profesorul Holmes.

Acesta a făcut referire și la domeniul medical, unde utilizarea inteligenței artificiale a produs rezultate mixte. Un studiu realizat de Harvard Medical School a arătat că, deși AI poate îmbunătăți performanța unor medici, în alte cazuri poate afecta negativ capacitatea de interpretare corectă a datelor, sugerând că relația dintre om și inteligența artificială este mai complexă decât pare.

AI, utilă ca sprijin, nu ca substitut al gândirii

Specialiștii subliniază că inteligența artificială poate avea un rol benefic dacă este utilizată corect. Jayna Devani, reprezentantă OpenAI, recomandă folosirea AI ca instrument de sprijin, nu ca înlocuitor al efortului intelectual.

„Dacă ai o prezentare de susținut și… este miezul nopții, nu o să-i trimiți un e-mail tutorului tău universitar să-i ceri ajutorul. Cred că ChatGPT are cu adevărat potențialul de a accelera învățarea atunci când este utilizat în mod țintit”, a explicat ea.

Profesorul Wayne Holmes a subliniat, la rândul său, importanța înțelegerii modului de funcționare a inteligenței artificiale și a verificării rezultatelor generate.

„Nu este doar cea mai recentă versiune a calculatorului. Nu le spun niciodată studenților mei că nu ar trebui să folosească inteligența artificială… Dar ceea ce încerc să le spun este că trebuie să înțelegem toate aceste aspecte diferite, astfel încât să puteți lua decizii în cunoștință de cauză”, a spus profesorul Holmes.