Întrebarea zilei: poate economia românească să susțină revendicările fermierilor?

Publicat: 12 ian. 2024, 12:25, de Viorela Pitulice, în ESENȚIAL , ? cititori
Întrebarea zilei: poate economia românească să susțină revendicările fermierilor?

După ce inițial asociațiile de fermieri din România s-au delimitat de protestul „spontan” al transportatorilor și fermierilor, care ține de câteva zile, acum, ele își schimbă radical poziția și devin solidare cu această acțiune.

Dincolo de problemele cu care se confruntă agricultura românească, întrebarea care se pune este dacă și economia autohtonă poate să susțină revendicările fermierilor.

Astăzi este cea de-a treia zi de proteste în România, iar cele câteva sute de camioane și tractoare, blocate de Poliție și Jandarmerie la periferia Capitalei, deoarece protestul nu este autorizat, forțează intrarea în București pentru a merge la Guvern. Autoritățile dau de înțeles, însă, că oamenii trebuie să se organizeze și să-și trimită reprezentanții la discuții. Chiar și ministrul Agriculturii Florin Barbu le-a transmis fermierilor că îi așteaptă vineri la minister pentru a dezamorsa situația.

Problemele fermierilor de ani de zile

Dacă revendicările transportatorilor și fermierilor sunt justificate, întrebarea care se pune este în ce măsură ele pot fi rezolvate, mai ales că problemele nu sunt de ieri de azi, ci datează de ani mulți. Adevărul este că nicio guvernare, indiferent de culoarea politică, nu a reușit să găsească soluții decât parțial și probabil nici nu există vreo șansă nici pe viitor.

Pe de altă parte, nu putem face abstracție nici de faptul că până la urmă și atribuțiile statului român sunt limitate și nu îi este permis să intervină chiar de capul lui într-o piață concurențială. Aici, observația ar fi că, totuși, Consiliul Concurenței ar putea să facă mai multe în acest sens.

Nu în ultimul rând, nu trebuie să uităm că România face parte din UE, iar deciziile se iau cu girul autorităților de la Bruxelles. Așa de exemplu, în cazul Ucrainei, este greu de crezut că România poate să apeleze la restricții, fără acordul de la CE, în primul rând. Între timp, prețurile la cereale s-au prăbușit, inputurile s-au scumpit, iar fermierii falimentează pe bandă rulantă.

Polițele RCA și Ucraina, marile necunoscute

Principalele revendicări ale protestatarilor sunt legate de polițele RCA, care s-au scumpit de la an la an, într-o piață cu trei falimente majore doar în ultimii ani, majorarea prețurilor la motorină și, mai ales, concurența neloială a mărfurilor venite din Ucraina. Nu în ultimul rând, noul an a debutat cu majorări de taxe, care îngreunează și mai mult situația în piață.

”Ca şi transportatori, avem mari probleme când ne expiră poliţele RCA, nu avem o predictibilitate şi o siguranţă că putem să ne plătim această asigurare. Avem nişte instituţii ale statului inutile şi incompetente. ASF ar trebui să reglementeze situaţia asigurărilor din piaţă. Uitaţi-vă ce s-a întâmplat în ultimii 7 ani, trei falimente majore care au fost plătite din banii noştri. Noi nu vrem nimic să ni se dea, ci doar protecţie din punct de vedere legislativ şi să trăim într-un stat corect. Uitaţi-vă ce s-a întâmplat cu acciza la motorină! Începând cu 1 ianuarie s-a mărit din nou, pentru că preţul scăzuse, până în anul nou statul s-a gândit să mai bage o acciză suplimentară. Avem această guvernare care anul trecut a spus că nu face măriri de taxe şi a venit cu o groază de modificări fiscale, iar cea mai aberantă e că eu, ca şi microîntreprindere, trebuie să plătesc un impozit pe venit de 3%. Păi dacă eu am pierdere pentru că nu merge treaba, am cheltuieli mari, am daune sau nu am încasări, de ce trebuie eu să îţi dau ţie, statul român, 3% din pierderea mea? Sunt multe nemulţumiri şi mi-aş dori ca această răzvrătire să fie paşnică şi civilizată şi să avem un dialog coerent şi corect cu autorităţile statului român”, spune Ionuţ Cercel, reprezentant al unei firme de transport din Buzău.

Fermierii strâng rândurile

Alianța pentru Agricultură și Cooperare a anunțat astăzi că își exprimă solidaritatea cu membrii fermieri care protestează la nivelul mai multor județe și la intrarea în București. Mai mult, face demersuri pentru autorizarea organizării unui miting în Piața Victoriei, săptămâna viitoare.

Alianța va trimite Ministerului Agriculturii o listă completă de problemele din sectorul agricol care au nevoie de rezolvare urgentă, cu termene ce trebuie asumate la nivel guvernamental. De asemenea, problemele fermierilor vor fi transmise și Președintelui României, Premierului României și tuturor miniștrilor din Guvern. Pentru fiecare dintre probleme, în ultimele luni, AAC a transmis decidenților politici adrese oficiale și interpelări ce au rămas fără răspuns.

De asemenea, Alianța, care este membră a COPA-COGECA, va face o informare către organizația europeană și va solicita ca pe agenda de lucru a întâlnirilor de săptămâna viitoare să fie discutată și situația fermierilor din România.

„Luni, 15 ianuarie, organizațiile membre AAC vor participa la întâlnirea de la Ministerul Agriculturii de la care așteptăm soluții concrete și termene pentru rezolvarea punctuală a problemelor de pe lista de revendicări. În lipsa unor asumări clare și a unor acțiuni concrete ca urmare a ședinței, AAC va solicita săptămâna viitoare autorizarea unui protest cu tehnică agricolă la București, în Piața Victoriei, dar și la nivel nivelul fiecărui județ. Avem încredere că acțiunea noastră nu va fi împiedicată de chestiuni birocratice și că autorizarea protestului va fi făcută în regim de urgență”, se arată într-un comunicat al AAC.

Membrii AAC sunt Federația Națională PRO AGRO, Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România – LAPAR, Uniunea Naţională de Ramură a Cooperativelor din Sectorul Vegetal – UNCSV și Asociația Forța Fermierilor – AFF.

Peste 20 de revendicări

Lista revendicărilor transportatorilor și fermierilor include peste 20 de puncte, care reflectă probleme grave cu care se confruntă cele două sectoare de ani întregi și pentru care nu s-a găsit rezolvare. Este drept, însă, că unele sunt de domeniul imposibilului, cum ar fi, de exemplu, desființarea ASF.

Iată lista revendicărilor:

– diminuarea RCA camioane la prag de 4.500 LEI /B0, fără implicații baar și introducerea în polița RCA a tractărilor și asistenta internațională

– ⁠posibilitate suspendare asigurări RCA/CMR/casco în cazul în care un camion nu lucrează și prelungirea automată a valabilității cu perioada în care a fost suspendată

– ⁠desființare ASF

– mărirea pragului indemnizației de deplasare neimpozabile a șoferilor pe intern și extern

– ⁠ASIGURARE DE RASPUNDERE PROFESIONALA obligatorie pentru șoferii profesioniști cu sistem de bonus/malus similar ca la RCA ul vehiculului

– ⁠restituirea accizei de motorină în 30 zile

– ⁠eliminarea concurenței neloiale a companiilor care nu dețin asigurare RCA, asigurare  CMR, licențe și autorizații specifice tipului de marfa transportat

– ⁠renunțarea la e-transport

– ⁠mărirea taxelor de drum nejustificate

– ⁠beneficii și fonduri europene

– ⁠tichete pentru camioanele electrice

– ⁠Beneficii fiscale pentru șoferii profesioniști similar cu sectorul angajaților din construcții

– rezolvarea neregulilor cu cântarele din vămi și schimbarea cântarelor cu unele noi care să nu poate fi fentate 

– rezolvarea problemele cu timpii de așteptare în vămi

– ⁠rezolvarea problemelor din port (prioritizarea camioanelor românești)

– ⁠eliminarea sancțiunilor pentru transportatori în cazul în care furnizorul / destinatarul / beneficiarul  real al mărfurilor încalcă prevederile legale privitoare la diversele raportări (Sumal, E-transport, etc ), precum si sustragerea de la plata diverselor taxe ( ex accize in cazul transporturilor de băuturi alcoolice ).

– ⁠solicitări la guvernul bulgar pentru eliminarea parcării de la Ruse, în caz contrar inițierea unui parcări identice la Giurgiu

– ⁠stabilirea unui preț minim în transport

– ⁠amendă 10.000€ / factura dacă există întârzieri mai mari de 30 zile la plata facturilor către transportatori

– ⁠termen de încărcare/ descărcare maxim 2 h

– ⁠furnizorul bunurilor să răspundă până la suma prețului de transport în cazul în care spediția intră în faliment sau nu plătește (cum e în Franta)

– ⁠bandă dedicată pentru TRANZIT liber între RO-țările vecine

– ⁠revenirea la impozit pe venit 1% în pragul de 1.000.000€ 

– ⁠toate cheltuielile aferente activității să fie deductibile din profit la trecerea impozitului pe profit

– ⁠ eliminare asigurare ROTR

– ⁠mărirea pragului pentru eliberarea licențelor la 20.000€/cap tractor.