Jalonul PNRR care blochează milioane de euro: Scaunul executiv, miza luptei pentru putere în companiile energetice de stat
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/496947616_1281565387308135_3797945859491407440_n.jpg)
Implementarea Jalonului 121 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care vizează îmbunătățirea guvernanței corporative a companiilor de stat din sectorul energetic, întâmpină dificultăți semnificative. Obiectivul acestui jalon este ca toate numirile în poziții executive să fie efectuate prin proceduri publice, transparente, competitive și fără conflicte de interese, conform standardelor europene de guvernanță corporativă.
Conform unei note de informare elaborată de Ministerul Energiei condus de Bogdan Ivan și care va fi discutată în ședința de azi a guvernului, există probleme care au dus la suspendarea parțială a unei tranșe de finanțare nerambursabilă de peste 227 milioane euro, ceea ce pune în pericol atât bugetele companiilor energetice, cât și credibilitatea României în fața UE.
Proceduri de selecție neconforme
Comisia Europeană a constatat că procesul de selecție a membrilor Directoratului Hidroelectrica, inclusiv funcțiile de CEO și CFO, nu a respectat criteriile de transparență și competitivitate impuse de Jalonul 121.
În anumite cazuri, candidații au fost numiți imediat după ce au ocupat poziții în Consiliul de Supraveghere, fără respectarea perioadei recomandate de „cooling-off”, menită să prevină conflictele de interese. Aceasta ridică întrebări privind independența deciziilor manageriale și conformitatea cu standardele de guvernanță corporativă ale UE.
În plus, lipsa unor mecanisme clare de evaluare obiectivă a candidaților și implicarea limitată a acționarilor minoritari în procesul de selecție au fost identificate ca deficiențe suplimentare. Aceasta poate conduce la concentrarea puterii în mâinile acționarului majoritar și la disputele legale care întârzie implementarea reformelor cerute de PNRR.
Limitări legale în revocarea membrilor Directoratului
Ministerul Energiei, deși acționar majoritar al Hidroelectrica, nu poate revoca direct membrii Directoratului fără riscuri legale și financiare. Actul Constitutiv și legislația română protejează membrii Directoratului împotriva demiterii arbitrare, iar o revocare „fără cauză” poate atrage compensații substanțiale și litigii prelungite.
Deși s-au făcut modificări în Actul Constitutiv pentru a facilita revocarea, acestea nu sunt suficiente pentru a elimina complet vulnerabilitatea legală. Aceasta creează un blocaj instituțional, în care Ministerul poate doar să inițieze proceduri foarte bine documentate și justificate pentru a evita riscurile financiare și juridice.
Riscul pierderii finanțării PNRR
Nerespectarea integrală a Jalonului 121 poate determina suspendarea sau recuperarea fondurilor PNRR alocate companiilor de stat. În cazul Hidroelectrica și al Complexului Energetic Oltenia, pierderile preliminare estimate sunt de aproximativ 16 milioane euro, însă suma totală afectată prin suspendarea tranșei depășește 227 milioane euro.
Comisia Europeană a stabilit un termen de șase luni pentru remedierea deficiențelor. Întârzierea implementării procedurilor corecte poate atrage penalități suplimentare și poate afecta reputația României ca beneficiar responsabil al fondurilor europene.
Întârzieri în selecțiile executive și contestații
Procedurile de selecție pentru pozițiile executive sunt adesea încetinite de contestațiile candidaților respinși, care solicită revizuirea legalității procesului. Aceste întârzieri compromit respectarea termenelor Jalonului 121 și pot afecta fluxul de finanțare PNRR.
Documentele arată că, în mai multe companii energetice, selecțiile sunt încă în desfășurare, iar obstacolele procedurale și juridice împiedică deblocarea rapidă a fondurilor.
Probleme de transparență și competitivitate
Comisia Europeană a semnalat că Hidroelectrica și Complexul Energetic Oltenia nu au implementat mecanisme suficiente pentru a garanta evaluarea obiectivă a candidaților și prevenirea conflictelor de interese. Aceasta afectează nu doar conformitatea cu PNRR, ci și credibilitatea și legitimitatea deciziilor manageriale.
Implicarea limitată a acționarilor minoritari reduce controlul și echilibrul decizional, crescând riscul de litigii și întârzieri în implementarea reformelor.
Măsuri de remediere
Ministerul Energiei a declarat că derulează proceduri de remediere, inclusiv revocări și selecții noi, și a contractat consultanți independenți pentru evaluarea procesului de numire a membrilor Directoratului. Totuși, Comisia Europeană a avertizat că finanțarea va fi deblocată doar după respectarea integrală a dispozițiilor Jalonului 121, în termenul de șase luni.
Situația actuală
Stadiul îndeplinirii măsurilor pentru remedierea deficiențelor constatate de Comisie:
- SPEEH Hidroelectrica SA – Comisia a constatat 4 deficiențe în Consiliul de Supraveghere și 2 deficiențe în cadrul Directoratului. Ministerul Energiei a inițiat următoarele demersuri: revocarea a 3 membri din Consiliul de supraveghere, cel de al 4-lea fiind reprezentantul acționarului minoritar, iar potrivit modificărilor legislative inițiate de minister, acesta nu trebuie să parcurgă etapele selecției, ci trebuie să obțină avizul AMEPIP. În prezent procedura de selecție este în desfășurare, componenta integrală a fost aprobată în data de 28.07.2025, anunțul de selecție a fost publicat în data de 29.07.2025, termenul limită de depunere a dosarelor fiind 01.09.2025. Au fost înregistrate un număr de 52 dosare, iar în data de 03.09.2025 comisia de selecție a întocmit Lista lungă a candidaților și a transmis dosarele acestora către AMEPIP în vederea avizării. Apreciem că procedura de selecție a celor 3 membri ai CS se va finaliza cu succes până la data de 24 octombrie 2025, urmând numirea în ședința AGOA până în 28 noiembrie 2025, cu precizarea că indicatorii de performanță sunt deja negociați și aceștia vor fi incluși în contractele de mandat ce vor fi semnate cu cei trei membri desemnați.
În ceea ce privește selecția Directoratului Hidroelectrica, COM a reținut în scrisoarea preliminară că unul dintre membrii Consiliului de Supraveghere (CS) care făcea parte și din comitetul de nominalizare și remunerare (CNR), a demisionat din CS și a participat la selecția pentru membrii Directoratului, după ce procedura de selecție a directoratului începuse deja. Acesta a fost numit CEO pe baza recomandărilor făcute de către CNR din care acesta a făcut parte.
Ministerul Energiei a transmis COM următoarele clarificări în data de 15.11.2024:
- Persoana în cauză fost numită membru al Consiliului de Supraveghere prin Hotărârea AGOA nr. 10/28.03.2023. 3
- prin Decizia CS nr. 91/06.06.2023 a fost aprobată declanșarea procedurii de selecție a membrilor Directoratului SPEEH HIDROELECTRICA SA. Selecția a fost realizată de către societate prin Consiliul de Supraveghere, respectiv prin CNR, cu sprijinul și asistența de specialitate a unui expert independent, selectat de către societate (ARC CONSULTING SRL).
- în data de 07.08.2023 a notificat societatea cu privire la renunțarea la calitatea de membru al Consiliului de Supraveghere.
- în data de 06.11.2023 persoana în cauză a fost numită membru al Directoratului și președinte al acestuia pentru un mandat de 4 ani CNR este, conform prevederilor legale, format majoritar din membri independenți. Dată fiind componența CS Hidroelectrica la acea dată, prezența membrului în cauza în CNR era necesară pentru asigurarea respectării acestei condiții.
Pornind de la premisa accesului egal și uniform la informație, demisia nu putea interveni decât ulterior declanșării procedurii de selecție, numai după ce această informație a devenit publică și după stabilirea intenției de a candida, care nu putea fi în niciun caz anterioară stabilirii demarării procedurii de selecție. Între momentul declanșării procedurii (conform Hotărârii Consiliului de Supraveghere nr. 91/06.06.2023) și momentul demisiei (conform cererii inregistrate la Societate cu nr. 86014/07.08.2023), atât CNR, cât și membrul în cauză au limitat în mod explicit accesul la informație și, în consecință, și la procesul decizional. Astfel, persoana în cauză:
- nu a participat la ședințe decât exclusiv pentru indeplinirea conditiilor de cvorum, așa cum prevedea la acel moment actul constitutiv (art 13.17 pct .10) „…pentru luarea unor decizii fără respectarea termenului de convocare dacă toţi membrii consiliului sunt prezenţi sau reprezentaţi în cadrul şedinţei, fara a participa la dezbateri si a-si exprima votul in cadrul sedintei, intrucat a parasit sedinta dupa stabilirea presedintilor de sedinta”.
- nu a participat la dezbateri și la procesul decizional, ne-exprimându-și votul pe punctele înscrise pe ordinea de zi (votul pe subiectele aflate pe ordinea de zi fiind exclusiv exprimat de ceilalți membri)
- nu a participat la sedințe decât până la expirarea celor 30 de zile de preaviz
- nu a participat la luarea vreunei decizii cu privire la derularea procedurii de selecție a membrilor directoratului
- nu a avut nicio posibilitate de influențare a votului pe conținutul deciziilor
În consecință, de jure procesul de selecție și numire a membrilor directoratului a parcurs pașii procedurali cu respectarea tuturor prevederilor legale incidente la momentul de referință, iar de facto, luând în considerare toate cele de mai sus, toți candidații în procesul de selecție, inclusiv fostul membru al consiliului de supraveghere, foști membri ai directoratului și/sau angajați ai companiei au avut acces egal și uniform la informații. 4
Trebuie menționat că numirea unui membru al CS în funcția de Director General (CEO) a fost realizată cu respectarea deplină a principiilor de guvernanță corporativă, asigurânduse transparența, integritatea și independența procesului decizional. Astfel, in conformitate cu prevederile legale și principiile guvernanței corporative, promovarea acestui membru în rolul de CEO s-a bazat pe următoarele argumente:
- Competențele și experiența profesională: Membrul CS a fost selectat de către CNR dintr-o listă scurtă întocmită de un expert independent, specializat în recrutarea resurselor umane, conform art. 35, alin.(11) din OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare.
- Respectarea principiului „cooling off”: Înainte de numirea ca CEO, membrul CS a respectat perioada de „cool off” cerută de principiile de guvernanță corporativă. Această măsură a asigurat o tranziție echitabilă și evitarea oricărui conflict de interese care ar fi putut afecta deciziile strategice ale organizației, astfel: notificare privind demisia din CS 7.08.2023– perioada de preaviz, 6.11.2023- numirea ca membru in Directorat.
- Independența procesului de selecție: Procesul de selecție a fost derulat de către un expert independent, având la bază criterii transparente și obiective de performanță, pentru a asigura că alegerea CEO-ului respectă interesele organizației și ale tuturor părților implicate. Consiliul de Supraveghere și Comitetul de Nominalizare și Remunerare au asigurat imparțialitatea deciziei finale prin asigurarea unui proces de recrutare și selecție transparent și competitiv, iar candidatul a fost selectat pe baza competențelor demonstrate și evaluate în cadrul procedurii.
- Aderarea la bunele practici de guvernanță corporativă: considerăm că această numire respectă standardele de guvernanță corporativă, contribuind la consolidarea unei conduceri echilibrate și transparente, pentru o companie ce respectă toate principiile bunei guvernanțe și a Codului Bursei de Valori București. Măsurile luate în cadrul procedurii au fost orientate către maximizarea valorii pentru acționari și pentru a garanta un management responsabil și sustenabil.
Cu toate acestea, prin CID 3490/28.05.2025, COM a considerat că observațiile României nu impactează evaluarea preliminară, considerând că procedura de selecție pentru președintele Directoratului, la recomandarea CNR și a CS nu îndeplinește condițiile de transparență și competitivitate. De asemenea, COM a reținut că România nu a putut demonstra că perioada dintre demisia efectivă (septembrie 2023) și numirea ca președinte al Directoratului (noiembrie 2023) poate fi considerată perioadă de „cooling-off” pentru a putea atenua potențialele conflicte de interese sau influența nejustificată în temeiul principiilor de guvernanță corporativă. Pe de altă parte, în data de 26.02.2025, COM a sesizat Ministerul Energiei că dorește clarificări cu privire la faptul că numirea CFO–ului Hidroelectrica a îndeplinit condițiile de eligibilitate obligatorii pentru numirea în Directorat la data selecției, mai exact cerința privind certificarea/acreditarea ca și auditor financiar, contabil autorizat, consultant fiscal, membru ACCA-UK sau CFA. 5
Având în vedere că selecția Directoratului Hidroelectrica a fost derulată de către CS, Ministerul Energiei a solicitat Consililui documentele în referință, iar acestea au fost redirecționate către COM in data de 14.03.2025, si au cuprins certificarile solicitate si informatiile relevante. Cu privire la această numire, prin CID 3490/28.05.2025 Comisia reține că un membru în plus din directoratul Hidroelectrica și anume candidatul numit ca și CFO nu a îndeplinit conditiile de eligibilitate impuse în procedura de selecție a Directoratului la data acesteia. Mai mult decât atât, dovezile transmise de România nu au putut confirma că persoana deținea o certificare activă ca și auditor financiar, contabil autorizat, consultant fiscal, membru ACCA-UK sau CFA. În data de 04.07.2025 prin adresa G2025/3103, Ministerul Energiei a solicitat Consiliului de Supraveghere să depună diligențele necesare în vederea remedierii aspectelor menționate în CID 3490/28.05.2025 privind Directoratul și să aibă în vedere că neîndeplinirea acestuia va conduce la pierderea sumei de aproximativ 16 mil. euro grant (conform unui calcul efectuat de către specialiștii MIPE). Consiliul de Supraveghere, prin președinte, a răspuns solicitării ME, asigurându-ne că a luat act cu deplină responsabilitate de observațiile formulate de Comisia Europeană în cadrul CID 3490/28.05.2025, în special cu privire la transparența și competitivitatea procedurii de numire a CEO și îndeplinirea condițiilor de eligibilitate a CFO la data selecției, propunând un set de masuri care să asigure, pe de o parte, conformitatea procedurală solicitată de Comisie și deblocarea plăților aferente cererii de plată nr. 3, iar pe de altă parte, continuitatea și stabilitatea conducerii executive, absolut necesare pentru atingerea obiectivelor de investiții și modernizare asumate. Astfel, Consiliul de Supraveghere al Hidroelectrica a demarat realizarea unui raport independent, de tip Governance Assurance Review, prin contractarea unui consultant de renume (KPMG), care să efectueze o evaluare cu privire la elementele esențiale ale procesului de numire a CEO și CFO, incluzând potențial:
- evaluarea reputației, a istoricului de etică profesională și a eventualelor conflicte de interese (Integrity & Ethics Assessment);
- analiza performanței profesionale reale, a experienței manageriale relevante și a compatibilității cu standardele OCDE (Professional Fitness & Competency Review)
- verificarea pașilor procedurali ai procesului de selecție și numire, în raport cu legislația națională aplicabilă (Procedural Safeguards Confirmation)
Raportul astfel rezultat, a fost transmis de către Hidroelectrica Ministerului Energiei în data de 21.08.2025 și către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de coordonator național PNRR. Raportul în referință, precum și o solicitare de organizare a unei întâlniri (format videoconferință) pe marginea documentului a fost trimis COM, iar răspunsul serviciilor Comisiei (recepționat prin mesaj electronic tip e-mail) a reiterat faptul că în Decizia din 6 28.05.2025 Comisia a stabilit, printre altele, că CEO și CFO ai S.P.E.E.H Hidroelectrica S.A nu au fost selectați și numiți în baza unei proceduri transparente și competitive, așa cum prevedea Jalonul 121 și că această suspendare va fi ridicată doar când România va lua măsurile necesare să asigure implementarea în totalitate a dispozițiilor jalonului, într-o perioadă de 6 luni de la suspendare. În cadrul videoconferinței, organizată în cursul zilei de 02.09.2025, COM a punctat faptul că România a avut oportunitatea pentru o perioadă de 30 de zile după emiterea CID din luna mai 2025 să transmită obiecții la constatările COM și a precizat că, în măsura în care România își asumă concluziile Raportului KPMG, ar putea furniza un punct de vedere preliminar cu privire la conținutul acestuia din perspectiva cazurilor celor 2 membri ai Directoratului. COM a reiterat faptul că singura modalitate de remediere a deficiențelor constatate prin CID rămâne derularea unei proceduri de selecție respectând principiile Jalonului.
Hidroelectrica este o societate administrată în sistem dualist, cu un capital social de 4.498.025.670 lei. Statul român prin Ministerul Energiei are calitatea de acționar majoritar, deținând 80,0561% din capitalul social. În structura acționariatului societății, 16,31% sunt acționari persoane juridice și 3,63% acționari persoane fizice. Societatea este principalul producător de energie electrică din România și principalul furnizor de servicii de sistem din România, cu un rol esențial în securitatea Sistemului Energetic Național („SEN”). Societatea deține și exploatează 188 de centrale hidroelectrice și microhidrocentrale (inclusiv cinci stații de pompare) cu o capacitate totală instalată de producere a energiei hidroelectrice de aproximativ 6,3 GW și un parc eolian cu o putere instalată totală de 108 MW. Începând cu data de 12.07.2023 acțiunile Hidroelectrica au fost admise la tranzactionare pe BVB si au fost incluse în componența unei serii de indici BVB, inclusiv în cea a indicelui BET (indicele de referință al pieței locale de capital, care reflect evoluția celor mai tranzacționate companii de pe piata reglementată a BVB), precum și în component indicelui BET-NG (indicele sectorial care reflectă evoluția companiilor listate pe piața reglementată a BVB care activează în domeniul energiei). În perioada imediat următoare listării/ ofertei publice, Hidroelectrica a fost inclusă în indicii internaționali MSCI și FTSE Russell, pe baza unor mecanisme rapide de includere specifice IPO-urilor, datorită dimensiunii semnificative a companiei.
Sistemul de administrare dualist prevede ca administrarea societății, atât sub aspectul gestiunii interne, a afacerilor societății cât și sub aspectul reprezentării legale, este încredințată direct și exclusiv Directoratului, Consiliul de Supraveghere având doar atribuții de supraveghere și control al Directoratului. Separatia de atribuții rezultă din prevederile legale aplicabile respectiv Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare și reglementările specifice pieței de capital, respectiv Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, republicată, cu modificările și completările ulterioare (“Legea nr. 24/2017”) și Regulamentul nr. 5/2018 al Autorității de Supraveghere Financiară, privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, cu modificarile si completarile ulterioare (“Regulamentul nr. 5/2018”). Rolul și competențele Directoratului și Consiliului de Supraveghere sunt prevăzute în Actul Constitutiv al S PEEH Hidroelectrica. 7
Conform prevederilor art.111 alin.(2) lit.b) din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare (“Legea nr. 31/1990”) alegerea și revocarea membrilor CS este una din atribuțiile obligatorii a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor (AGOA). Conform art. 1539 alin.(1) lit.b) din Legea nr. 31/1990, numirea și revocarea membrilor Directoratului este una din atribuțiile principale ale Consiliului de Supraveghere. În temeiul prevederilor art. 1532 alin.(4) din Legea nr. 31/1990, “membrii Directoratului pot fi revocați oricând de către Consiliul de supraveghere. Actul Constitutiv poate prevedea că ei pot fi revocați și de către adunarea generală ordinară a acționarilor. Dacă revocarea lor survine fără justă cauză, membrii directoratului sunt îndreptățiți la plata unor daune – interese”.
În Actul Constitutiv al S.P.E.E.H. Hidroelectrica S.A., art.9.3, printre atribuțiile adunării generale ordinare a acționarilor nu se regăsește și aceea cu privire la revocarea membrilor Directoratului. Așa după cum reiese și din Codul de Guvernanță Corporativă al Bursei de Valori București, elaborat în colaborare cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, în vigoare de la 1 ianuarie 2025, aliniat la modificările recente de reglementare, la standardele internaționale actuale și la prioritățile participanților la piață, “o bună guvernanță corporativă începe cu un Consiliu funcțional”. Hidroelectrica a implementat politici și proceduri care reglementează guvernanţa companiei, pe care le actualizează constant, în conformitate cu prevederile Codului de Guvernanță Corporativă al BVB. Acestea pot fi consultate pe website-ul societății, www.hidroelectrica.ro, secțiunea Relația cu Investitorii – Guvernanță Corporativă – Documente Guvernanță Corporativă.
OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, prevede la art.3: “(2) Autorităţile publice tutelare nu pot interveni în procesul de luare a deciziilor comerciale, în conducerea şi în funcţionarea curentă a întreprinderilor publice. (4) Competenţa de a lua decizii cu privire la administrarea întreprinderii publice şi răspunderea pentru aceste decizii revine, în condiţiile prevăzute de lege, administratorilor sau, după caz, directorilor, în funcţie de competenţele şi atribuţiile fiecăruia.”
- SN Nuclearelectrica SA – Comisia a constatat 5 deficiențe (4 cu privire la procedura de selecție și existența unui post vacant) în cadrul Consiliului de administrație. Ministerul Energiei a inițiat urmatoarele demersuri: revocarea a 4 membri din Consiliul de administrație și declanșarea procedurii de selecție pentru toate posturile vacante (5). În prezent procedura de selecție este în desfășurare, componenta integrală a fost aprobată în data de 23.07.2025, anunțul de selecție a fost publicat în data de 30.07.2025, termenul limită de depunere a dosarelor fiind 01.09.2025. Au fost înregistrate un număr de 32 dosare, iar în data de 03.09.2025 comisia de selecție a întocmit Lista lungă a candidaților și a transmis dosarele acestora către AMEPIP în vederea avizării. Prin urmare, termenul de finalizare a procedurii de selecție este estimat până cel tarziu la data de 31 octombrie 8 2025, urmând ca numirea să fie consfințită în ședinta AGOA până la data de 28 noiembrie 2025.
- SNGN Romgaz SA – COM a constatat 2 deficiențe cu privire la procedura de selecție din cadrul Consiliului de administrație. Ministerul Energiei a inițiat următoarele demersuri: revocarea a 2 membri din Consiliu și declanșarea procedurii de selecție pentru posturile vacante. În prezent procedura de selecție este în desfășurare, componenta integrală a fost aprobată în data de 27.06.2025, anunțul de selecție a fost publicat în data de 22.07.2025, termenul limită de depunere a dosarelor fiind 25.08.2025. Au fost înregistrate un număr de 25 dosare, iar în data de 26.08.2025 comisia de selecție a întocmit Lista lungă a candidaților și a transmis dosarele acestora către AMEPIP în vederea avizării. Termenul estimativ de finalizare a procedurii de selecție – 20 octombrie 2025 și numirea până în 28 noiembrie 2025.
- Oil Terminal SA – COM a constatat 3 deficiențe cu privire la procedura de selecție din cadrul Consiliului de administrație. Ministerul Energiei a inițiat următoarele demersuri: revocarea a 3 membri din Consiliul de administrație și declanșarea procedurii de selecție pentru posturile vacante. În prezent procedura de selecție este în desfășurare, componenta integrală a fost aprobată în data de 21.08.2025, anunțul de selecție a fost publicat în data de 25.08.2025, termenul limită de depunere a dosarelor – 26.09.2025. Ședința pentru întocmirea listei lungi a fost deja programată pentru data de 29.09.2025, iar dacă toți factorii implicați vor respecta termenele legale apreciem că numirea poate fi efectuată până în data de 28 noiembrie 2025.
- Conpet SA – COM a constatat o deficiență cu privire la procedura de selecție din cadrul Consiliului de administrație. Ministerul Energiei a inițiat următoarele demersuri: Revocarea unui membru din Consiliul de administrație și declanșarea procedurii de selecție pentru postul vacant. În prezent procedura de selecție este în desfășurare, componenta integrală a fost aprobată în data de 16.07.2025, anunțul de selecție a fost publicat în data de 23.07.2025, termenul limită de depunere a dosarelor fiind stabilit la 26.08.2025. Au fost înregistrate un număr de 10 dosare, iar în data de 27.08.2025 comisia de selecție a întocmit Lista lungă a candidaților și a transmis dosarele acestora către AMEPIP în vederea avizării. AMEPIP a transmis avizele în data de 03.09.2025, urmând ca în data de 09.09.2025 Comisia de selectie și nominalizare să întocmească lista scurtă și să solicite declarațiile de intenție candidaților rămași pe lista scurtă. Prin urmare, termenul de finalizare a procedurii de selecție și numire a noilor membri se poate realiza până cel târziu la data de 20 noiembrie 2025. 9
- Complexul Energetic Oltenia SA – COM a constatat 5 deficiențe în cadrul Consiliului de supraveghere (3 cu privire la procedura de selecție, un reprezentant al acționarului minoritar și existența unui post vacant), precum și 2 deficiențe în cadrul Directoratului. Ministerul Energiei a inițiat următoarele demersuri: Revocarea a 4 membri din Consiliul de supraveghere și declanșarea procedurii de selecție pentru 4 posturi vacante, cel de al 5-lea fiind reprezentantul acționarului minoritar, iar potrivit modificărilor legislative inițiate de Minister, această persoană nu trebuie să parcurgă etapele selecției, ci trebuie să obțină avizul AMEPIP. În prezent procedura de selecție este în desfășurare, componenta integrală a fost aprobată în data de 22.07.2025, anunțul de selecție a fost publicat în data de 29.07.2025, termenul limită de depunere a dosarelor fiind 01.09.2025. Au fost înregistrate un număr de 22 dosare, iar în data de 02.09.2025 comisia de selecție a întocmit Lista lungă a candidaților și a transmis dosarele acestora către AMEPIP în vederea avizării. Prin urmare, termenul de finalizare a procedurii de selecție și numire a noilor membri ai Consiliului de supraveghere se poate realiza până cel tarziu la data de 15 octombrie 2025. În ceea ce privește revocarea și declanșarea procedurii de selecție pentru cei 2 membri din Directorat, acesta este atributul exclusiv al Consiliului de supraveghere, care poate iniția demersurile necesare în vederea remedierii deficiențelor numai după numirea noilor membri ai Consiliului de supraveghere. Menționăm că aceeași situație cu privire la Directorat (cazul SPEEH Hidroelectrica) a fost sesizată de către COM și în cazul Complexului Energetic Oltenia. Mai exact, COM a reținut că doi dintre membrii actuali ai Directoratului Complexului au fost implicați în procedura de achiziție a expertului independent care a derulat selecția Directoratului. Ca și în cazul Hidroelectrica, Ministerul Energiei nu are posibilitatea legală de a revoca membrii Directoratului, această prerogativă revenind strict consiliului de supraveghere, fapt care va conduce în mod evident la depășirea termenului de indeplinire a măsurilor de conformare pentru Jalonul 121.
- Electrocentrale Craiova SA – COM a constatat 3 deficiențe cu privire la procedura de selecție în cadrul Consiliului de administrație. Ministerul Energiei a inițiat următoarele demersuri: revocarea a 3 membri din CA și declanșarea procedurii de selecție pentru toate posturile vacante. În urma întocmirii componentei inițiale, acționarul minoritar (Fondul Proprietatea) și-a exprimat intenția de a numi un reprezentant în cadrul CA, fapt pentru care procedura de selecție se va derula pentru 2 posturi. În prezent, procedura de selecție este în desfășurare, componenta integrală a fost aprobată în data de 22.07.2025, anunțul de selecție a fost publicat în data de 28.07.2025, termenul limită de depunere a dosarelor – 29.08.2025. Au fost înregistrate un număr de 11 dosare, iar în data de 02.09.2025 comisia de selecție a întocmit Lista lungă a candidaților și a transmis dosarele acestora către AMEPIP în vederea avizării. Prin urmare, termenul de finalizare a procedurii de selecție și numire a noilor membri se poate realiza până cel tarziu la data de 15 octombrie 2025. 10
- Midia Green Energy SA – COM a constatat 3 deficiențe cu privire la procedura de selecție în cadrul Consiliului de administrație. În urma scrisorii preliminare a Comisiei, doi dintre membri și-au înaintat demisia, iar un al 3-lea membru a fost revocat. Ministerul Energiei a declanșat procedura de selecție pentru 2 membri, al 3-lea urmând a fi numit de către acționarul minoritar (KMG International). În prezent procedura de selecție este în desfășurare, componenta integrală a fost aprobată în data de 22.07.2025, anunțul de selecție a fost publicat în data de 25.07.2025, termenul limită de depunere a dosarelor – 26.08.2025. Au fost înregistrate un număr de 16 dosare, iar în data de 28.08.2025 comisia de selecție a intocmit Lista lungă a candidaților și a transmis dosarele acestora către AMEPIP în vederea avizării. Prin urmare, termenul de finalizare a procedurii de selecție și numire a noilor membri se poate realiza până cel tarziu la data de 15 octombrie 2025.
- Societatea de Administrare a Participațiilor în Energie S.A. (S.A.P.E. SA) – în cadrul Deciziei de suspendare, COM a constatat că un membru al Directoratului are contractul de mandat pe o durată mai mică de 4 ani. De asemenea, în perioada 16 octombrie 2024 (data primirii scrisorii de evaluare preliminară) și 28 mai 2025 (data Deciziei de suspendare a Jalonului) un membru al Consiliului de supraveghere a fost revocat de către AGA și doi membri ai Directoratului au fost revocați de către Consiliul de Supraveghere. CS a declanșat ulterior procedura de selecție pentru cei doi membri ai Directoratului, anunțul a fost publicat – iar termenul de depunere a fost 11 august 2025, în prezent stadiul selecției fiind avansat. Din informațiile pe puse la dispoziție de către SAPE, apreciem că selecția va fi realizată până în data de 30 octombrie 2025. Ministerul Energiei a declanșat procedura de selecție pentru un membru al Consiliului de Supraveghere, dar în cursul lunii iulie 2025 în urma unui control s-a constatat că există o stare de incompatibilitate a unui alt membru al CS. Ministerul Energiei a înaintat o adresă către Agenția Națională de Integritate, care a confirmat starea de incompatibilitate a membrului CS in cauza. Ministerul Energiei, în calitate de acționar unic, a convocat o ședință AGOA având pe ordinea de zi revocarea membrului CS incompatibil în data de 12.08.2025. S-a declanșat procedura de selecție și pentru celălalt post rămas vacant în data de 28 august 2025. Scrisoarea de așteptări a fost întocmită și urmează a fi transmisă spre avizare AMEPIP. Având în vedere că Ministerul Energiei este unic acționar, precum și faptul că sunt doar două posturi vacante, considerăm că selecția noilor membri ai CS poate fi finalizată până la 28 noiembrie 2025.
- Compania Națională pentru Controlul Cazanelor Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune (CNCIR) – COM a constatat că procedura de selecție nu a fost declanșată pentru Consiliul de Administrație. Menționăm că la momentul semnării PNRR era numit un CA pentru 4 ani. Ministerul Energiei a demarat procedura de selecție în conformitate cu OUG nr.109/2011, cu modificările și completările ulterioare. 11
În urma publicării anunțului de recrutare pentru 5 posturi de membru în Consiliul de Administrație, Comisia de selecție și nominalizare a analizat candidaturile depuse, a solicitat depunerea declarațiilor de intenție candidatilor aflați pe lista scurtă și s-au desfășurat interviurile cu candidații, raportul final fiind avizat de către AMEPIP în data de 25 august 2025, în perioada imediat următoare urmând a fi convocată ședința AGOA pentru numirea membrilor CA cu un mandat de 4 ani.
- Eurotest și Radioactiv Mineral Măgurele SA – prin hotărâri de guvern, societățile au fost transferate din portofoliul Ministerului Energiei în portofoliul Autorității pentru Administrarea Activelor Statului – AAAS, procedurile de selecție fiind derulate de către noua Autoritate Publică Tutelară. În prezent, din informațiile transmise de AAAS (nr. 25/5196/28.04.2025 și nr. 25/7548/12/06/2025), procedurile de selecție sunt în desfășurare la nivelul comisiei de selecție și nominalizare, urmând a fi finalizate cel târziu în luna octombrie 2025.
- Institutul de Cercetare Științifică și Inginerie Tehnologică Proiectare Mine pe Lignit S.A. – având în vedere situația economico-financiară dificilă a societății și pentru evitarea unor situații neprevăzute de orice natură, a fost demarată în data de 10.05.2024 procedura de fuziune prin absorbție a Institutului de către Societatea Complexul Energetic Oltenia S.A. în conformitate cu prevederile Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, în data de 20 august 2025 a fost finalizată procedura de fuziune.
- Complexul Energetic Valea Jiului S.A. – este un post vacant, ME este unic acționar. Procedura nu a fost declanșată având în vedere faptul că se discută unele modificări legislative cu privire la reducerea numărului de membri în CA la întreprinderile publice aflate în dificultate (pe pierdere in ultimii ani).
Având în vedere Ordinul Președintelui AMEPIP nr. 651/2024 privind stabilirea nivelului minim al indicatorilor de performanță la întreprinderile publice, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 187/04.03.2025, Ministerul Energiei a demarat negocierile pentru actualizarea Indicatorilor Cheie de Performanță (ICP), cu precădere pentru companiile aflate în Jalonul 121. Astfel, au fost renegociați indicatorii de performanță pentru membrii Consiliilor de administrație sau supraveghere la SNGN Romgaz, SAPE, Electrocentrale Bucuresti, RATEN, Electrocentrale Grup, SPEEH Hidroelectrica S.A, Conpet SA, Oil Terminal SA si SN Nuclearelectrica SA.
În ceea ce privește societatea Complexul Energetic Valea Jiului, aceasta implementează un Plan de închidere mine, care presupune o serie de impedimente în ceea ce privește evaluarea managementului companiei. Societatea nu va mai realiza venituri din exploatare, obiectul societății limitându-se la activități pentru punerea în siguranță și închiderea de mine, costurile cu acestea urmând a fi suportate de la bugetul de stat. Analizând Planul de administare și indicatorii de performanță aferenți, a fost imposibilă identificarea unor indicatori de performanță financiari și nefinanciari relavanți și care să corespundă criteriilor și metodologiei dispuse prin Hotărârea Guvernului nr. 639/2023, pentru aprobarea normelor 12 metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
Au fost aprobați în AGA ICP la următoarele societăți: Romgaz, SAPE, Electrocentrale București, RATEN, Electrocentrale Grup, Hidroelectrica, Conpet SA, Oil Terminal SA și SN Nuclearelectrica SA. ICP ce urmează a se negocia după numirea noilor membrii CA/CS: CE Oltenia, Electrocentrale Craiova, Midia Green.
Riscuri asociate procedurilor de selecție și nominalizare
În acest moment, cele 8 (opt) comisii de selecție și nominalizare își desfășoară activitățile prevăzute în legislația în vigoare incidentă, în conformitate cu regulamentul de organizare și funcționare a comisiilor de selecție si nominalizare a candidaților pentru posturile de membrii în CA/CS ale întreprinderilor publice din subordinea/ sub autoritatea Ministerului Energiei, aprobat prin Ordinul ministrului energiei nr. 1359/18.09.2024.
Procedura de selecție a candidaților poate fi întârziată prin contestațiile depuse la instanțele de judecată de către persoanele nemulțumite de rezultatul selecției. Deși membrii comisiei respectă ad literam regulamentul și legislația în vigoare, nu se poate împiedica accesul liber la justiție dacă un candidat se simte nedreptățit prin eliminarea din selecție.
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, pe lista scurtă pot ajunge între doi și cinci candidați pentru un post. În cazul SPEEH Hidroelectrica au fost înregistrate un număr de 52 de candidaturi pentru 3 posturi vacante. Este evident faptul că pentru a ajunge la o listă scurtă de 15 candidați, vor fi eliminați 37 de candidați în diversele faze ale selecției, iar dacă unuia dintre aceștia îi va fi admisă contestația în instanță și se va dispune suspendarea procedurii de selectie, Ministerul nu va mai avea posibilitatea de a putea remedia deficiențele constatate în timp util.
NOTA-6