Incredibil! Pe șantierul unui drum expres din România se lucrează și la lumina farurilor. „DX6” asigură legătura cu Podul de la Brăila

Publicat: 19 mart. 2022, 11:27, de Puterea.ro, în News
Incredibil! Pe șantierul unui drum expres din România se lucrează și la lumina farurilor. „DX6” asigură legătura cu Podul de la Brăila

După foarte mulți ani în care s-a tot vorbit de tergiversarea lucrărilor pe șantierele de autostrăzi sau drumuri expres avem și imagini care ies din acest tipar, demonstrând că la construirea unui drum expres din România se lucrează și noaptea, la lumina farurilor utilajelor de pe șantier.

CNAIR a dat publicității o filmare nocturnă realizată cu drona din care rezultă că pe șantierul drumului de expres care va conecta Podul suspendat de la Brăila la rețeaua națională de drumuri se lucrează și noaptea, cu zeci de utilaje, pentru devansarea termenului de finalizare a  lucrărilor.

Dacă drumul expres nu e finalizat cât mai repede, Podul de la Brăila va fi, timp de un an, „piesă de muzeu”.

Drumul este construit de Grupul UMB, al omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu și potrivit contractului încheiat în toamna lui 2021, lucrările ar trebui să fie finalizate în toamna lui 2023. Așadar, nu e problema constructorului, ci a Ministerului Transporturilor, care nu a corelat lucrările la pod cu cele ale rețelei de drumuri și a tergiversat începerea lucrărilor la drumurile de legătură cu Podul peste Dunăre. Astfel, s-ar putea ajunge în situația ridicolă ca pentru o perioadă de timp podul să fie doar un loc de promenadă.

Constructorul podului, Asocierea Astaldi S.p.A. (Italia) – IHI Infrastucture Systems Co. Ltd. (Japonia) își respectă termenele și va fi finaliza construirea podului până la sfârșitul acestui an și în acest condiții, până în 2023 podul ar urma să fie doar o „piesă de muzeu”, pentru că nu e racordat la rețeaua națională de drumuri. De aceea, constructorul a lucrat în ritm susținut și pe toată perioada iernii, iar în această perioadă lucrează non-stop.

Noul drum expres are 11 km, 3 poduri, 2 viaducte și un pasaj, fiind prevăzute două benzi pe fiecare sens de circulație. Va avea indicativul DX6 și e proiectat pentru viteza de 120 km/h. Va avea o platformă de 22 de metri din care partea carosabilă va fi formată din câte două benzi de câte 3,5 metri pe fiecare sens și o zonă mediană de 3 metri cu câte 0,75 metri spațiu pentru parapet.

Ministrul Sorin Grindeanu: până la sfârşitul anului se va putea circula pe pod”

Podul Suspendat de la Brăila este cel mai important proiect de infrastuctură construit în România în ultimii 32 de ani. Lucrările sunt realizate de Asocierea Astaldi S.p.A. (Italia) – IHI Infrastucture Systems Co. Ltd. (Japonia), în colaborare cu Șantierul Naval Brăila și Combinatul Siderurgic Galați, care au asigurat confecționarea tablierelor metalice ale căii de rulare.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a anunțat că lucrările au ajuns la un stadiu fizic de 60%, iar constructorii au dat asigurări că până la sfârşitul anului se va putea circula pe pod. În prezent se lucrează la instalarea celor 86 de tabliere metalice ale căii de rulare construite la Șantierul Naval „Vard” din Brăila cu laminate produse de Combinatul Siderurgic „Liberty” din Galați. Greutatea fiecărui segment de tablier metalic este cuprinsă între 180 de tone şi 300 de tone, iar greutatea totală a celor 86 tabliere este de 21.000 de tone.

„Încă un segment de tablier a ajuns pe şantierul Podului Suspendat de la Brăila! Este al patrulea din cele 86 de segmente şi urmează să fie montat în capătul dinspre Jijila al podului, din judeţul Tulcea. Lucrările au ajuns acum la un stadiu fizic de 60%, iar constructorii au dat asigurări că până la sfârşitul anului se va putea circula pe pod”, a a anunțat ministrul Transporturilor.

Un „Golden Gate” românesc cu lungimea de 2 km, suspendat la 38 de metri deasupra Dunării

Podul suspendat, care din punct de vedere constructiv seamănă cu celebrul „Golden Gate” din San Francisco, va avea o lungime totală de 1.974 metri, o deschidere centrală de 1.120 metri și două deschideri laterale de 489 si 364 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 metri de la nivelul de inundații maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigație pe Dunăre.

Sistemul de suspendare cuprinde două cabluri principale şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării. 

Firele de oţel care formează cele două cabluri de ancoraj au o lungime totală de 81.000 de kilometri, adică ar putea înconjura de două ori Pământul la Ecuator. Lățimea totală a podului suspendat de la Brăila va fi de 31,7 metri. Carosabilul va avea lățimea de 22 metri şi va fi alcătuit din 4 benzi de circulaţie de câte 3,5 metri lățime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 metri lățime, două acostamente de 1,5 metri lățime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 metri. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având lățimi de câte 2,8 metri fiecare.

Lucrări sunt realizate de companii din Italia și Japonia

Proiectul a fost demarat de către Guvernul Cioloș și Guvernul Grindeanu, care au actualizat studiile existente la CNAIR, iar în perioada Guvernului Tudose a fost organizată licitația pentru proiectarea și construirea podului, care a fost câștigată de Asocierea Astaldi S.p.A. (Italia) – IHI Infrastucture Systems Co. Ltd. (Japonia).

Valoarea totală a lucrărilor este de 1.995.932.000 lei, fără TVA.  Durata contractului este de 48 de luni din care 12 luni a fost proiectarea și 36 luni execuția. Perioada de garanție a lucrărilor va fi de 120 luni.

Conexiuni rutiere

Podul de la Brăila va asigura fluența traficului rutier pentru transporturile de mărfuri între nord-estul țării și Portul Constanța, dar și o rută mai scurtă pentru turiștii care călătoresc spre sau dinspre Litoral și Delta Dunării.

În zona Podului peste Dunăre, drumul principal, Brăila – Jijila, va avea o lungime de 19 Km şi va fi prevăzut cu două benzi de circulaţie pe sens, benzi de încadrare, acostamente, zona mediană şi zona de parapete. Drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, cu o lungime de  4,3 km, va fi prevăzut cu o bandă de circulaţie pe sens. Acest drum urmează să pornească de la  km 7+940 al drumului principal, Brăila- Jijila, şi se va intersecta cu DN22, Smârdan-Măcin.