Maserati, apusul unei legende?

Publicat: 23 iun. 2025, 07:03, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în Auto , ? cititori
Maserati, apusul unei legende?
Foto: thedrive.com

Grupul auto Stellantis analizează o posibilă vânzare a producătorului de automobile de lux Maserati. Aceasta este doar una dintre opțiunile analizate de grupul care vrea să își restructureze un portofoliu care conține nu mai puțin de 14 mărci, scrie Reuters.

Discuțiile cu privire la viitorul Maserati au început înainte de numirea noului director general de la Stellantis, Antonio Filosa. Acesta își va prelua luni atribuțiile.

Viabilitatea celor 14 mărci din portofoliul grupului auto franco-italian Stellantis, printre care se numără Chrysler, Peugeot, Jeep și Alfa Romeo, a fost una dintre prioritățile președintelui Stellantis, John Elkann, atunci când i-a intervievat pe candidații pentru postul de CEO.

Tarifele lui Trump au efecte și la Maserati

La fel ca și alți producători europeni de automobile, Stellantis se confruntă cu tarife mari la importurile în SUA impuse de președintele Donald Trump, precum și de intensificarea concurenței din partea rivalilor chinezi.

În luna aprilie a acestui an, Stellantis a angajat firma de consultanță McKinsey pentru a consilia cu privire la efectele tarifelor americane asupra Maserati și Alfa Romeo, în contextul în care cele două mărci își pregătesc planurile pentru viitor. Atunci, grupul a subliniat că este ferm decis să păstreze ambele mărci.

Cu toate acestea, o posibilă vânzare a Maserati, singura marcă de lux din portofoliul grupului, este, totuși, una dintre opțiunile analizate de McKinsey pentru Stellantis. Evaluarea firmei de consultanță este încă într-un stadiu preliminar.

Contactat pentru comentarii, un purtător de cuvânt de la Stellantis a spus: „cu tot respectul, Maserati nu este de vânzare”.

Predecesorul lui Filosa, francezul Carlos Tavares, care a demisionat în luna decembrie a anului trecut din cauza performanțelor slabe de pe piața din SUA, a refuzat să analizeze varianta renunțării la oricare din mărcile din portofoliul grupului.

Însă unii investitori și analiști sunt de părere că un portofoliul mai suplu ar îmbunătăți marjele de profit ale Stellantis. Acțiunile grupului au pierdut două treimi din valoare începând din luna martie a anului trecut și până în prezent.

Pierderi operaționale de 260 de milioane de euro

Vânzările mărcii Maserati s-au înjumătățit în 2024, până la 11.300 de unități, iar această divizie a raportat pierderi operaționale de 260 milioane de euro anul trecut. În prezent, marca nu are programată lansarea niciunui nou model, deoarece așteaptă un nou plan de afaceri. Precedentul a fost suspendat de grupul Stellantis anul trecut. Directorul mărcii Maserati, Santo Ficili, a spus, la începutul acestei luni, că noul plan ar urma să fie prezentat la scurt timp după ce Filosa va prelua postul de CEO al Stellantis.

Una dintre sursele citate de Reuters a precizat că grupul Stellantis s-a împăcat cu ideea că are mult prea multe mărci, astfel că îi este dificil să investească în mod adecvat în toate mărcile. Constructorul auto trebuie să „își stabilească prioritățile”, a adăugat sursa.

Stellantis nu i-a cerut în mod expres consultantului McKinsey să îi găsească un cumpărător pentru Maserati, însă mandatul vizează toate opțiunile, inclusiv o posibilă vânzare, a precizat o a doua sursă. Toate opțiunile sunt pe masă, a precizat sursa.

Stellantis oscilează asupra vânzării Maserati

Cu toate acestea, consiliul director de la Stellantis este divizat când vine vorba de planurile pentru Maserati. Unii membri cred că Stellantis nu este în măsură să relanseze în mod sustenabil Maserati și au sugerat că vânzarea mărcii ar fi cea mai bună opțiune. Alții cred că Maserati are în continuare valoare iar vânzarea singurei mărci de lux din portofoliul grupului ar prejudicia reputația grupului Stellantis.

Constructorii chinezi, cum este Chery, ar putea fi printre cei interesați să cumpere o marcă auto europeană, astfel încât să își susțină expansiunea într-o regiune unde marca lor nu este încă recunoscută de consumatori. Ar fi o mutare similară cu cea făcută de SAIC în 2007, când a cumpărat marca britanică MG Motor sau preluarea Volvo Cars de către Geely în 2010.