Ministerul Finanțelor și eterna telenovelă FOREXEBUG vs DARSAM: două sisteme, o poveste de dragoste imposibilă și un audit care n-a găsit de cuviință să o termine

Publicat: 13 iul. 2025, 18:08, de Cristian Matache, în Dezvăluiri , ? cititori
Ministerul Finanțelor și eterna telenovelă FOREXEBUG vs DARSAM: două sisteme, o poveste de dragoste imposibilă și un audit care n-a găsit de cuviință să o termine

Sistemul de raportare FOREXEBUG, început în 2016, este încă incomplet funcțional. Ministerul Finanțelor folosește în paralel două sisteme informatice, cu impact major asupra eficienței, acurateței și transparenței financiare.

De ce a fost necesar auditul Curții de Conturi?

Curtea de Conturi a României a efectuat un audit de performanță la Ministerul Finanțelor (MF) pentru a evalua eficiența procesului de raportare a situațiilor financiare de către entitățile publice. Scopul principal a fost analiza utilizării în paralel a două sisteme informatice – FOREXEBUG și DARSAM – pentru o perioadă de peste opt ani.

Deși încă din 2013 legislația prevedea ca raportarea să se facă exclusiv în sistemul FOREXEBUG, acesta nu este, nici în 2024, complet funcțional. În consecință, instituțiile publice sunt în continuare obligate să transmită datele în ambele sisteme, ceea ce a condus la suprasarcină birocratică, date necorelate și incertitudini privind acuratețea informațiilor financiare gestionate de MF.

Contextul inițial: o reformă începută și neterminată

Sistemul Național de Raportare – FOREXEBUG a fost dezvoltat în 2016 cu obiectivul de a înlocui sistemul DARSAM (Dări de seamă), creat acum mai bine de două decenii. Prin această reformă digitală, Ministerul Finanțelor urmărea instituirea unui sistem unic, modern, eficient și transparent de raportare a situațiilor financiare din sectorul public.

Potrivit legislației adoptate în 2013, DARSAM urma să fie scos din uz la 30 iunie 2015, iar FOREXEBUG să devină singura platformă funcțională. Acest termen nu a fost însă respectat. „MF nu a stabilit, prin legislația specifică, un nou termen de renunțare la această aplicație”, se arată în raportul Curții de Conturi.

În lipsa unei decizii ferme și a unui calendar clar de implementare, sistemele au funcționat în paralel. Astfel, în perioada 2022–2023, un număr mediu de 3.294 de ordonatori principali de credite au raportat în DARSAM, în timp ce în FOREXEBUG au raportat toți cei 14.056 de ordonatori de credite – principali, secundari și terțiari.

Un proces birocratic dublat și complicat

Auditul relevă că această dublă raportare a îngreunat semnificativ activitatea instituțiilor publice, care sunt nevoite să compileze rapoarte din ambele platforme și să coreleze informațiile în baza unor termene și prevederi nearmonizate din peste zece acte normative, emise între 2009 și 2024.

Mai mult, în ciuda progresului raportat de MF – migrarea a 15 anexe din DARSAM în FOREXEBUG – setul de situații financiare anuale recunoscut oficial de minister continuă să fie compus din:

  • 23 de anexe pe hârtie transmise prin DARSAM;

  • 22 de rapoarte generate electronic prin FOREXEBUG.

„Curtea a constatat astfel un progres lent al procesului de transfer al anexelor la situațiile financiare”, notează raportul.

Deficiențe legislative și lipsa de asumare a responsabilității

Curtea atrage atenția că Ministerul Finanțelor a fost „inconsecvent în stabilirea, menținerea și asumarea termenelor de utilizare” pentru cele două sisteme. Situația este agravată de faptul că:

  • Termenele de depunere a balanței de verificare în FOREXEBUG nu sunt corelate cu Legea contabilității;

  • Termenele de generare a pachetelor de situații financiare în FOREXEBUG nu sunt clar reglementate;

  • În 2023, unele rapoarte au fost generate după termenul limită de raportare în DARSAM, afectând fluxul operațional și calitatea raportărilor.

Verificări manuale în loc de validare automată

Unul dintre cele mai grave aspecte semnalate de Curte este lipsa unui mecanism de validare automată a datelor între cele două sisteme. Astfel, personalul MF este obligat să facă verificări manuale, prin comparație vizuală. Această metodă este calificată drept „ineficientă, cronofagă și predispusă la erori umane”, incompatibilă cu o societate digitalizată.

Volum mare de date, folosit insuficient

Deși în FOREXEBUG sunt raportate date de la peste 14.000 de instituții publice, Curtea de Conturi susține că Ministerul Finanțelor nu valorifică eficient acest volum de informații. Mai mult, lipsa de comunicare și cooperare între structurile interne ale MF afectează utilizarea analitică a acestor date.

În prezent, situațiile financiare considerate oficiale rămân cele generate în DARSAM, ceea ce reduce relevanța și potențialul sistemului FOREXEBUG.

Securitate informatică neasigurată integral

Un alt punct sensibil identificat de auditori este nerespectarea în unele cazuri a Politicii de securitate a sistemelor informatice în dezvoltarea FOREXEBUG. Au fost semnalate deficiențe în documentarea modificărilor și lipsa unui sistem de control al versiunilor pentru codul sursă – aspecte esențiale pentru trasabilitatea și integritatea unui sistem informatic guvernamental.

Concluziile auditului

Auditul formulează o serie de concluzii critice:

  • MF nu a luat o decizie fermă privind implementarea completă a FOREXEBUG;

  • Verificările manuale între cele două sisteme sunt ineficiente și riscante;

  • Situațiile financiare din DARSAM sunt în continuare cele oficiale, deși FOREXEBUG colectează mult mai multe date;

  • Lipsa valorificării datelor și a cooperării interne limitează capacitatea MF de a lua decizii informate;

  • Existența unui cadru legislativ greoi a accentuat problemele de raportare.

Cine a ocupat funcția de ministru al Finanțelor

Auditul acoperă perioada în care s-a încercat tranziția de la sistemul DARSAM la SNR FOREXEBUG (2016–2024). În tot acest răstimp, au fost schimbați 9 miniștri, ceea ce reflectă o instabilitate politică și posibil lipsă de continuitate în gestionarea reformei informatice. Anca Dragu a preluat mandatul în 2015 și a fost primii implicată în proiectul FOREXEBUG. Mandatele succesoare, culminând cu Adrian Câciu și Marcel Boloș, au gestionat continuu problema raportării duble, până la instalarea lui Tánczos Barna în decembrie 2024.

Ce recomandă Curtea de Conturi?

Pentru remedierea disfuncționalităților identificate, Curtea a formulat o serie de recomandări:

  • Elaborarea unui calendar clar pentru migrarea completă a raportării în FOREXEBUG și eliminarea sistemului DARSAM;

  • Corelarea termenelor de raportare cu Legea contabilității;

  • Introducerea unor termene precise pentru generarea pachetelor de situații financiare;

  • Dezvoltarea unor noi rapoarte în FOREXEBUG pentru valorificarea eficientă a datelor;

  • Implementarea unui sistem de control al versiunilor, pentru trasabilitatea modificărilor în codul sursă.

Ce urmează?

Conform Ordonanței nr. 10 din 1 februarie 2025, Legea contabilității a fost modificată pentru a impune ca instituțiile publice să transmită formularele individuale în FOREXEBUG până la data de 20 a lunii următoare pentru raportările lunare și trimestriale, respectiv până la 30 pentru raportările anuale.

Rămâne de văzut dacă aceste modificări vor fi însoțite de o reformă reală în infrastructura digitală a Ministerului Finanțelor. Până atunci, România continuă să își gestioneze finanțele publice printr-un mecanism birocratic duplicat, vulnerabil și costisitor.