MIPE lansează Proiectul „Promovarea celor 12 rute turistice/culturale”, parte a Programului România Atractivă

Publicat: 03 apr. 2024, 17:57, de Viorela Pitulice, în ACTUALITATE , ? cititori
MIPE lansează Proiectul „Promovarea celor 12 rute turistice/culturale”, parte a Programului România Atractivă

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) lansează Proiectul „Promovarea celor 12 rute turistice/culturale”, parte a Programului România Atractivă, prin care obiective cultural-turistice, mai puțin cunoscute, vor deveni vizibile pe plan intern și internațional.

Programul România Atractivă reprezintă un prim pas pe care îl face țara noastră pentru a reactiva obiective culturale mai puțin cunoscute, dar relevante pentru istoria și cultura națională și europeană, arată MIPE într-un comunicat de presă.

Fondurile alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru Proiectul Promovarea celor 12 rute turistice/culturale se ridică la 8 milioane de euro.

Proiectul include realizarea infrastructurii de semnalizare rutieră a 275 de obiective cultural-turistice, realizarea, pentru acestea, de conținut digital multimedia (materiale video, materiale audio, fotografii, animații 3D, texte de prezentare, tururi virtuale), dezvoltarea unor platforme online de informare și promovare (website și aplicație mobilă de travel), alături de planul de promovare națională și internațională a acestor 12 rute cultural-turistice care străbat România, precizează MIPE.

Când se dă startul campaniei

Ministerul Investițiilor va da startul, luna viitoare, campaniei „Promovarea celor 12 rute turistice/culturale” parte a programului România Atractivă, prin care țara noastră își propune susținerea turismului cultural și scoaterea la lumină a sute de obiective culturale încă necunoscute pentru aportul lor deosebit la multiculturalitatea specifică țării noastre precum și promovarea acestora pe plan intern și internațional. Programul România Atractivă este parte a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru care România a obținut finanțare europeană și a cărui dată de finalizare este 30 iunie 2026.

Proiectul de promovare a celor 12 rute turistice/culturale își propune dezvoltarea unei platforme online în care este încărcat conținut original despre obiectivele culturale alese, crearea unei infrastructuri de semnalizare în teren, prin amplasarea de indicatoare turistice, promovarea obiectivelor mai puțin cunoscute, dar cu o mare valoare istorică și culturală pentru România și pentru întreaga Europă.

275 de obiective culturale vor fi numite principale și vor beneficia de conținut digital original multimedia, iar alte 450 obiective culturale suplimentare se vor regăsi în aceeași platformă, cu linkuri active, astfel încât, experiența turistică să fie una completă.

Programul România Atractivă reprezintă un prim demers pe care România îl face asemenea Greciei și Italiei care are ca scop reactivarea obiectivelor culturale mai puțin cunoscute, relevante pentru istoria și cultura națională și europeană.

„Proiectul Promovarea celor 12 rute turistice/culturale parte a Programului România Atractivă reprezintă o oportunitate pentru repoziționarea țării noastre pe harta turismului internațional. Cu o istorie de mii de ani, România este depozitarul unor veritabile comori istorice și culturale, care vor fi reabilitate și puse în valoare, ca parte a patrimoniului cultural și turistic intern și internațional. Suntem onorați că sarcina de a duce la îndeplinire acest proiect ambițios ne revine nouă și avem încredere că, în următorii ani, rutele turistic-culturale vor deveni un reper pentru călătorul în căutare de experiențe de suflet”, a declarat Răzvan Popescu, subsecretar de stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.

MIPE este coordonatorul acestui proiect, parte a Componentei 11 – Turism și Cultură, Investiția 1 – Promovarea celor 12 rute turistice/culturale, Jalonul 332 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Principalii beneficiari ai proiectului vor fi autoritățile locale, pe baza propunerilor cărora au fost centralizate și incluse obiectivele de pe cele 12 rute, și nu mai puțin important, turiștii români și străini. Prin acest proiect, România are oportunitatea de a se poziționa ca o destinație turistică unde istoria, cultura, tradiția și gastronomia se împletesc într-o manieră originală.

Proiectul Promovarea celor 12 rute turistice/culturale a fost creat în baza unui efort comun în care proprietarii și custozii acestor obiective au transmis propunerile lor către MIPE în vederea includerii acestora în program.

Obiectivele, parte din cele 12 rute turistice, au o importanță istorică și de patrimoniu relevantă, iar odată introduse într-un circuit pot contribui la dezvoltarea economică a comunităților locale în care se află și pot oferi experiențe deosebite turiștilor.

Cele 12 rute sunt:

  • Ruta castelelor – 21 obiective promovate;
  • Ruta curiilor din Transilvania – 13 obiective promovate;
  • Ruta culelor – 11 obiective promovate;
  • Traseul gastronomiei tradiționale românești – 30 obiective promovate;
  • Ruta bisericilor fortificate – 15 obiective promovate;
  • Ruta bisericilor de lemn – 53 obiective promovate;
  • Ruta mănăstirilor din zona Moldovei – 18 obiective promovate;
  • Ruta Sfântul Ladislau pe teritoriul României – 20 obiective promovate;
  • Ruta castrelor romane – 22 obiective promovate;
  • Ruta cetăților – 31 obiective promovate;
  • Refacerea peisajului cultural din Delta Dunării în vederea creșterii atractivității zonei – 8 obiective promovate;
  • Ruta satelor cu arhitectură tradițională – 33 obiective promovate.

O mare parte a obiectivelor culturale vor putea fi vizitate încă de la lansare. Există și un segment din acestea care au intrat sau urmează să intre într-un proces de reabilitare sau restaurare, acestea nefiind deschise publicului în momentul lansării.

Proiectul România Atractivă este implementat de MIPE împreună cu asocierea TERRA BUILDING S.R.L. (lider) și EVENTYA Co S.R.L. (asociat), consorțiul care a câștigat licitația organizată de Minister”, în anul 2022. Terra Building SRL este o companie românească specializată în infrastructură rutieră, iar Eventya SRL este o companie specializată în dezvoltarea de aplicații de travel.