Mirage-2000 prăbușit în Ucraina: Incident în timpul unei misiuni de luptă
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/Mirage_2000C.jpg)
Un avion de vânătoare Mirage-2000, donat Ucrainei de Franța, s-a prăbușit în seara zilei de 22 iulie 2025 în regiunea Volînia, în timpul unei misiuni de zbor de luptă. Pilotul a semnalat imediat după decolare o defecțiune electronică majoră și a reușit să se ejecteze, evitând astfel o tragedie umană și distrugeri la sol. Aeronava s-a prăbușit într-o zonă mlăștinoasă izolată, scufundându-se la locul impactului.
Datorită reacției prompte a echipelor de căutare și salvare, pilotul a fost localizat rapid, iar starea sa este stabilă. Militarul a primit îngrijiri medicale și urmează să se recupereze complet.
Ancheta penală și investigațiile tehnice
Biroul de Investigații de Stat (SBI) din Ucraina a deschis o anchetă penală în baza articolului 416, partea a 2-a din Codul penal – încălcarea regulilor de zbor sau a pregătirii acestora, care a provocat un dezastru. Incidentul este tratat cu prioritate maximă, fiind înființat un grup special de investigații format din experți cu experiență în accidente de aviație militară.
Anchetatorii au securizat zona prăbușirii, au confiscat documente oficiale, au colectat probe și au început interogatoriile martorilor. Sunt planificate examinări tehnice detaliate și analiza înregistrărilor de zbor, pentru a determina cauzele exacte ale defecțiunii. În paralel, la nivelul unității militare implicate se desfășoară o anchetă internă.
Procuratura Specializată Volyn în domeniul apărării regiunii de Vest coordonează procedural ancheta, aflată sub supravegherea strictă a conducerii SBI, având în vedere contextul legii marțiale și importanța strategică a aviației militare.
Reacția experților: pierdere previzibilă în context de război
Expertul în aviație Bohdan Dolintse a declarat că pierderea unui Mirage-2000 este o situație regretabilă, dar nu ieșită din comun, mai ales în condiții de utilizare intensă în teatrele de operațiuni. El a subliniat că astfel de incidente se pot întâmpla și în timp de pace, iar în Ucraina, aceste avioane operează la capacitate maximă.
Potrivit lui Dolintse, aeronavele primite de Ucraina sunt funcționale și conforme cu standardele de siguranță, însă fiind modele vechi, necesită o întreținere mai frecventă, iar uzura pieselor poate duce la defecțiuni, chiar dacă acestea rămân în parametrii acceptabili.
„Pierderea unei aeronave nu este ceva neobișnuit în aceste condiții. Ceea ce contează cel mai mult este că pilotul a supraviețuit. Pregătirea unui pilot de clasă I durează până la 5 ani și poate costa peste 5 milioane de dolari. Deci, păstrarea personalului calificat este esențială”, a explicat Dolintse într-o intervenție la Radio NV.
Mirage-2000 – resursă valoroasă, dar limitată
Dolintse a mai remarcat că deși avionul Mirage-2000 nu este atât de răspândit în lume precum alte modele, cum ar fi F-16, Franța și alte state care încă operează acest tip de avion ar putea compensa pierderea, dacă se ajunge la noi acorduri de transfer.
Avionul de vânătoare Mirage 2000, conceput de compania franceză Dassault Aviation, aparține celei de-a patra generații de aeronave militare și se remarcă prin designul său monomotor și capacitatea de a executa o varietate de misiuni. Inițial gândit în anii ’70 ca un interceptor ușor pentru Armée de l’Air, Mirage 2000 a fost dezvoltat pe baza succesului predecesorului său, Mirage III.
Ulterior, aparatul a fost modernizat și transformat într-o platformă multirol, capabilă să îndeplinească atât misiuni aer-aer, cât și aer-sol. Printre versiunile specializate se numără Mirage 2000N și 2000D, destinate atacurilor la sol, precum și varianta Mirage 2000-5, care integrează tehnologii avansate pentru luptă aeriană modernă. De-a lungul timpului, au fost fabricate peste 600 de unități, iar modelul a fost adoptat de mai multe forțe aeriene din întreaga lume, fiind exportat în cel puțin opt țări.