Moștenirea lui Romeo Dunca la Caraș-Severin – zeci de milioane de lei „rătăcite” în acte și achiziții ilegale
Curtea de Conturi a constatat erori contabile și deficiențe administrative semnificative la Județul Caraș‑Severin, în vremea în care președinte al Consiliului Județean era Romeo Dunca. Auditul privind situațiile financiare centralizate pe anul 2024 relevă că neregulile, persistente de ani de zile, afectează fidelitatea bilanțului județului și includ gestionarea necorespunzătoare a patrimoniului, achiziții publice neconforme și erori repetate în evidența contabilă, în ciuda recomandărilor Curții de Conturi.
- Erori contabile majore la active fixe
- Neînregistrarea corectă a obligațiilor de plată
- Inventarierea patrimoniului județean – deficiențe repetate
- Reevaluarea activelor și probleme de evidență
- Neconcordanțe în evidența creanțelor
- Probleme de conformitate la achizițiile publice – Spitalul Județean de Urgență Reșița
- Achiziții auto neconforme – prejudiciu pentru buget
Analiza acoperă atât probleme de evidență contabilă, cât și deficiențe în achiziții publice, administrația patrimoniului și gestionarea contractelor de lucrări. Romeo Dunca a pierdut alegerile pentru șefia CJ în vara anului trecut, fiind devansat de Florin-Silviu Hurduzeu.
Erori contabile majore la active fixe
Una dintre cele mai grave constatări se referă la registrul activelor fixe corporale. Atât la nivelul ordonatorului principal de credite (Consiliul Județean), cât și la ordonatorul terțiar (Direcția de Drumuri Județene Caraș‑Severin), s‑a menținut eronat în evidență suma de 27.580.151,73 lei în contul „Active fixe corporale în curs de execuție” pentru investiții finalizate și recepționate în 2024.
Conform raportului, aceste obiective trebuiau înregistrate în conturile specifice de active fixe (212 – Construcții, 213 – Instalații tehnice etc.), iar menținerea lor în contul de active în curs de execuție contravine normelor contabile. Această practică a determinat o supraevaluare a contului 231 și o subevaluare a celorlalte conturi de active, afectând imaginea reală a capitalurilor proprii ale județului.
Auditul atrage atenția că această eroare a fost semnalată și în controalele anterioare, dar s‑au luat doar corecții punctuale, fără măsuri sistemice pentru eliminarea repetării acestor abateri.
Neînregistrarea corectă a obligațiilor de plată
Un alt aspect semnificativ semnalat de Curtea de Conturi este legat de evidența furnizorilor de active fixe: obligațiile de plată nu au fost recunoscute în momentul primirii facturii, ci doar la plata efectivă.
Auditul a identificat că obligații de plată în valoare de 15.940.305,94 lei reprezentând facturi emise în 2023 au fost înregistrate în contabilitatea județului abia în 2024, la momentul efectuării plăților. Acest mod de înregistrare contravine principiilor contabilității de angajamente, potrivit cărora tranzacțiile trebuie recunoscute atunci când sunt angajate, nu la plata lor efectivă. Această practică distorsionează rezultatele financiare și afectează evaluarea reală a situației financiare.
Inventarierea patrimoniului județean – deficiențe repetate
Raportul de audit a identificat mari lacune în inventarierea patrimoniului județului. Curtea de Conturi a constatat că, în anul 2024:
- Nu a fost emisă hotărârea deliberativului județean pentru inventarierea anuală a bunurilor din domeniul public și privat;
- Comisia specială de inventariere nu a întocmit sau actualizat inventarul bunurilor din domeniul public și privat;
- Inventarele nu au fost atestate prin hotărâre a Consiliului Județean și nici publicate pe site‑ul UATJ CS.
Lipsa acestor documente fundamentale face imposibilă obținerea unor probe adecvate privind existența și valoarea reală a elementelor de patrimoniu, iar bilanțul contabil nu reflectă fidel poziția financiară reală a unității administrativ‑teritoriale.
Reevaluarea activelor și probleme de evidență
Auditul a semnalat și alte deficiențe de evidență. Centrul Județean de Cultură și Artă Caraș‑Severin nu a supus clădirea și terenul „Ateneul Tineretului” reevaluării la termenele legale, ultima operă fiind efectuată în 2020. De asemena
Un aspect critic semnalat de Curtea de Conturi se referă la imobilul preluat din domeniul public al comunei Bozovici, care a fost transferat în domeniul public al Județului Caraș‑Severin, sub administrarea Consiliului Județean. Auditul a constatat că această preluare nu a fost reflectată corect în evidența tehnico‑operativă și contabilă a județului.
Neconcordanțe în evidența creanțelor
La Direcția de Drumuri Județene Caraș‑Severin, auditorii au identificat neconcordanțe între soldul contului „Debitori – alte creanțe” și evidența analitică, diferența fiind de 52.252,91 lei, fără justificare clară. Echipa de audit nu a putut stabili cu certitudine proveniența, vechimea și cuantumul exact al acestor sume, ceea ce contravine principiilor contabilității corecte și complete.
Probleme de conformitate la achizițiile publice – Spitalul Județean de Urgență Reșița
Auditul a evidențiat multiple abateri în domeniul achizițiilor publice efectuate de unul dintre ordonatorii terțiari ai CJ: Spitalul Județean de Urgență Reșița (SJUR).
Principalele constatări includ:
- Divizarea contractelor de lucrări pentru acoperișul Staționar II, evitând astfel procedurile legale impuse pentru achiziții de valoare mai mare (contractele au fost segmentate pentru a permite aplicarea achiziției directe);
- Nerespectarea principiilor de transparență, egalitate și nediscriminare în procedurile de achiziție;
- Contracte și recepții semnate într‑o singură zi, fapt imposibil din punct de vedere practic și contrar normelor legale de achiziții;
- Lipsa documentației de achiziție completă, includerea în situațiile de lucrări a unor articole fără justificare tehnică, și efectuarea unor plăți nejustificate.
Curtea de Conturi a stabilit că aceste abateri constituie contravenții conform Legii achizițiilor publice, iar entitatea a fost sancționată cu amenzi contravenționale.
Achiziții auto neconforme – prejudiciu pentru buget
Auditul a mai relevat că în perioada mai 2023 – martie 2024, în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, județul a achiziționat cinci autoturisme cu capacitate cilindrică de 2.488 cm³, depășind astfel limita legală de 1.600 cm³ impusă de program. Această neconformitate a generat un prejudiciu de 48.258,54 lei pentru bugetul județean.
”La nivelul UATJ CS, în perioada mai 2023 – martie 2024, au fost achiziţionate în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic, finanţat din Fondul pentru mediu, 5 autoturisme a căror capacitate cilindrică este mai mare de 1.600 cm , capacitatea cilindrică a acestora fiind de 2.488 cm , iar preţul pe fiecare autoturism depăşeşte contravaloarea în lei a sumei de 35.000 euro, inclusiv TVA, contrar prevederilor legale, fiind astfel prejudiciat bugetul judeţului cu suma de 48.258,54 lei”, se spune în raportul Curții.
Raportul de audit al Curții de Conturi concluzionează că, deși unele abateri nu au un caracter generalizat, ele sunt semnificative și afectează în mod real fidelitatea situațiilor financiare centralizate la 31 decembrie 2024. Mai mult chiar, multe dintre aceste probleme sunt repetitive, semnalând încă o dată necessitatea implementării unor măsuri administrative și contabile solide pentru a preveni propagarea deficiențelor în viitoarele exerciții bugetare.
UATJ_CS