O altă perspectivă asupra anilor de liceu: Cociuba Iulia, scrisoare din Ineu

Publicat: 08 iun. 2024, 14:51, de Radu Caranfil, în Educație , ? cititori
O altă perspectivă asupra anilor de liceu: Cociuba Iulia, scrisoare din Ineu

O scrisoare emoționantă. Cuvintele Iuliei Cociuba ne oferă oportunitatea de a reflecta asupra sistemului educațional și de a recunoaște nevoia urgentă de schimbare. Este timpul să trecem dincolo de simpla acumulare de cunoștințe și să ne concentrăm pe formarea unor indivizi compleți, autentici și etici. Școala ar trebui să fie un loc de sprijin și dezvoltare, nu un obstacol în calea autenticității noastre. Acest mesaj, deși deranjant pentru unii, este un pas important către conștientizarea și rezolvarea problemelor care au fost ignorate prea mult timp.

Realitatea ascunsă a anilor de liceu

Mă numesc Cociuba Iulia și, deși unii nu m-ați vrut aici, diferența fiind de doar 3 sutimi, iată-mă! Astăzi vreau să împărtășesc cu dumneavoastră o perspectivă diferită asupra anilor de liceu. Poate că nu e discursul clasic de mulțumire și celebrare, dar este unul sincer și reflectă în mod real experiențele mele.

Am petrecut ani de zile învățând pentru note și validare academică și am realizat abia acum cât timp am pierdut. Am dobândit cunoștințe, nu și valori, pentru că asta înseamnă, din păcate, școala. În loc să fie un loc al învățării și dezvoltării, școala a devenit o sursă de frustrare și dezamăgire pentru mulți dintre noi. Ne-am simțit deseori în imposibilitatea de a ne exprima punctul de vedere, de a gândi diferit sau de a fi autentici.

Ce m-a învățat școala? Să mă conformez, să mint, să-mi șterg cu buretele personalitatea și să mă ascund în spatele unor standarde absurde.

Școala a devenit un loc unde performanțele noastre sunt atribuite meritelor instituției și profesorilor, iar eșecurile ne sunt puse în cârcă.

Am avut parte de un sistem care ne-a învățat mai degrabă cum e să fim superficiali și ipocriți, decât să ne dezvoltăm etic și moral. Astăzi, în fața dumneavoastră, îmi reafirm dorința de a fi autentică și de a lupta pentru valorile în care cred.

Știu că acest discurs deranjează, dar sper să fie și un pas spre conștientizarea unor probleme care au fost băgate sub preș atâta timp.

În încheiere, vreau să transmit un mesaj clar: școala ar trebui să fie un sprijin, nu un obstacol. Nu voi mulțumi sistemului care m-a dezamăgit, însă vreau să-i celebrez pe acei dascăli care au dat o bucățică din ei de fiecare dată când s-au așezat la catedră și care au fost mereu acolo pentru noi.

Cu bune și cu rele, liceul ne-a unit pentru că aveam un scop comun: să absolvim. Și uite că am făcut-o! Mult succes! Mulțumesc!

Un apel la autenticitate și schimbare

Cuvintele Iuliei sunt o fereastră către o realitate adesea neglijată. În spatele festivităților de absolvire și a notelor strălucitoare, se ascunde un sistem educațional care, în multe cazuri, eșuează să își îndeplinească scopul de a forma indivizi complet dezvoltați. În loc să fie un spațiu al descoperirii și al creșterii personale, școala devine un loc al conformismului și al fricii de eșec.

Sistemul educațional: un labirint al conformismului

Cine poate nega că, de multe ori, școala înseamnă mai degrabă o luptă pentru note decât un proces de învățare autentic? În goana după diplome și medalii, elevii ajung să-și sacrifice creativitatea, să-și reprime individualitatea și să devină simple rotițe într-un mecanism rigid. Școala, în forma ei actuală, pare mai degrabă un test de supraviețuire decât un loc de formare umană.

Valorile pierdute

În timp ce acumulăm cunoștințe teoretice, școala ar trebui să fie și un loc în care să învățăm valori fundamentale: integritate, empatie, respect. Dar, după cum observă Iulia, aceste aspecte esențiale sunt adesea trecute cu vederea. Sistemul încurajează superficialitatea și ipocrizia, în loc să promoveze dezvoltarea etică și morală.

Către o schimbare necesară

Discursul Iuliei este, fără îndoială, unul curajos. Îndrăznește să spună ce mulți gândesc, dar puțini au curajul să exprime. Este un apel la conștientizare și la schimbare. Școala trebuie să evolueze, să devină un loc care să sprijine și să încurajeze autenticitatea, nu să o suprime. Profesorii care își dedică timpul și energia pentru a inspira și ghida elevii merită recunoștință, dar sistemul, în ansamblul său, necesită o reevaluare profundă.

Căutarea autenticității

Într-o lume în care conformismul pare să fie regula, autenticitatea devine un act de rebeliune. Iulia ne reamintește că a fi autentic nu este doar un drept, ci o necesitate pentru o viață împlinită. Trebuie să avem curajul de a ne exprima ideile, de a ne urma pasiunile și de a lupta pentru valorile în care credem.

În final, să ne amintim că adevărata educație nu constă doar în ceea ce învățăm, ci și în cine devenim. Mulțumim, Iulia, pentru curajul tău de a ne reaminti acest lucru esențial.