O maşină rară, de colecţie, cu valoare istorică, prezentată pentru omologare la RAR Bucureşti

Publicat: 07 nov. 2025, 21:46, de Nitulescu Gabriel, în LIFESTYLE , ? cititori
O maşină rară, de colecţie, cu valoare istorică, prezentată pentru omologare la RAR Bucureşti
SAAB 96

La Registrul Auto Român Bucureşti a fost adus vineri un autoturism considerat rar pe piaţa europeană post-producţie: un SAAB 96 fabricat în 1973, model cunoscut în comunităţile de colecţionari sub denumirea neoficială „Micuţa lacrimă”.

„Micuţa lacrimă” a ajuns la RAR

Vehiculul de colecție, care se remarcă prin designul distinctiv, specific perioadei, se află în procedura standard de analiză tehnică şi omologare pentru circulaţia pe drumurile publice din România. Apariţia autoturismului în curtea instituţiei a atras atenţia personalului RAR, întrucât prezenţa unor modele similare este foarte rară în traficul actual din România, conform Antena 3 CNN.

Conform informaţiilor publicate în mediul online, modelul SAAB 96 a fost produs timp de aproximativ două decenii, fiind unul dintre reperele istorice ale industriei auto suedeze în perioada în care constructorul se afla într-un proces de expansiune europeană.

În lumea pasionaţilor auto, vehiculul este asociat cu caroseria aerodinamică în formă de lacrimă, specifică anilor de început ai proiectării fără compromis a liniei de flux al aerului. Majoritatea exemplarelor existente sunt conservate în colecţii private, iar vehiculele rulate în trafic sunt considerate excepţii.

Autoturism cu relevanţă tehnică în istoria SAAB

SAAB 96 reprezintă un model cu relevanţă documentară pentru istoria industrială a constructorului suedez, întrucât este perioada în care se făcea tranziţia dinspre motorul în doi timpi, către soluţii tehnice mai convenţionale. Platforma era recunoscută pentru caracteristicile aerodinamice inovatoare raportate la epocă, precum şi pentru soluţiile constructive care vizau stabilitatea şi eficienţa. Pentru pasionaţi, actualul exemplar prezintă interes prin autenticitatea caroseriei şi starea tehnică ce permite continuarea exploatării în trafic.

Procesul de omologare la RAR se desfăşoară conform etapelor juridice standard, iar autoturismul trebuie să îndeplinească criteriile menţionate de legislaţia aplicabilă vehiculelor de epocă. În practică, prezenţa vehiculelor istorice la RAR reprezintă un segment distinct faţă de fluxurile uzuale de verificare pentru parcul auto curent, iar fiecare caz este tratat individual, în funcţie de caracteristicile tehnice şi documentele de certificare ale vehiculului.

Interes în creştere pentru modele de patrimoniu

În România, interesul pentru maşinile clasice a crescut în ultimii ani, iar unele exemplare sunt achiziţionate direct din exterior, ulterior fiind introduse în circuitul de înmatriculare conform procedurilor. Modelele rare, precum SAAB 96, sunt apreciate în special pentru forma distinctă şi relevanţa istorică.

În acest context, prezenţa maşinii la RAR Bucureşti reprezintă un exemplu de conservare tehnică şi introducere în trafic a unui obiect vehicul cu valoare patrimonială.