Pensionarii încă aşteaptă: recalculările întârzie, aplicaţia nu funcţionează complet, iar dosarele se acumulează
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/12/https___www.gandul.ro_wp-content_uploads_2024_11_Pensii.webp)
Pensionarii puşi să aştepte! Casa Națională de Pensii recunoaște întârzieri în plata pensiilor și probleme majore în implementarea aplicației informatice pentru recalculare, ceea ce afectează sute de mii de dosare și lasă pensionarii în nesiguranță.
Pensionarii aşteaptă recalcularea
Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) a recunoscut oficial că există întârzieri în plata pensiilor şi probleme serioase în implementarea noilor aplicaţii informatice necesare pentru recalculare. Într-un răspuns trimis către Antena3.ro, instituţia admite că sunt pensionari care nu şi-au primit banii la timp, uneori luni întregi, iar unele situaţii s-au rezolvat doar după ce presa a intervenit.
Aplicaţia software destinată recalculării pensiilor, element esenţial în aplicarea noii legi, nu este complet funcţională. Deşi au trecut nouă luni de la adoptarea Legii 360/2023, modulele sunt încă în fază avansată de testare.
CNPP susţine că termenul impus de lege pentru dezvoltarea, testarea şi implementarea aplicaţiei a fost prea scurt, fiind nevoie de doar șase luni pentru un sistem care trebuie să gestioneze aproape cinci milioane de dosare.
În prezent, doar dosarele depuse după 1 septembrie 2024 pot fi procesate complet cu noul soft. Restul, inclusiv recalculările pentru pensiile existente, sunt blocate parţial, în ciuda promisiunilor că drepturile restante vor fi plătite retroactiv.
Între timp, aproximativ 500.000 de dosare sunt în aşteptare, în timp ce doar 3.288 de angajaţi gestionează peste 10 milioane de beneficiari.
Problema este agravată de complexitatea sistemului de pensii românesc, în care, după cum recunoaşte CNPP, „nu există două persoane ale căror condiții de eligibilitate sunt identice”.
Pentru a acoperi toate variantele de calcul, softul a fost încărcat cu 3.587 de formule distincte. Instituţia mai afirmă că, în perioada 2020-2023, legislaţia s-a schimbat de 31 de ori, ceea ce a pus o presiune uriaşă pe personalul deja insuficient.
Responsabilitatea implementării software-ului revine consorţiului Arobs Systems – Wing Leading Edge. Deşi CNPP susţine că majoritatea termenelor au fost respectate, admite că unele întârzieri au fost sancţionate. Totuşi, nu oferă detalii clare despre valoarea sau natura penalizărilor.
Realitatea din teren contrazice optimismul din documentele oficiale. Cazuri precum cel al unui pensionar din Canada, rămas fără pensie din ianuarie, sau ale altor beneficiari din Bucureşti care au aşteptat luni întregi banii, sunt dovezi clare că sistemul nu funcţionează. Problemele s-au rezolvat doar după apariţii în presă, în timp ce, din interior, angajaţii recunosc că nu mai fac faţă.
„Din toamna trecută primim doar promisiuni. Vrem şi noi un termen clar”, spun surse din sistem.
În ciuda acestor disfuncţionalităţi, CNPP continuă să afirme că drepturile vor fi achitate integral, indiferent de data deciziei. Pe hârtie, acest lucru sună bine. În realitate, pensionarii afectaţi se confruntă cu facturi neachitate şi incertitudinea zilei de mâine.