Portul Constanța se confruntă acum cu o surprinzătoare provocare concurențială. Ungaria își face port în Italia

Publicat: 09 mart. 2024, 07:30, de Vlad Stefan Orjan, în News , ? cititori
Portul Constanța se confruntă acum cu o surprinzătoare provocare concurențială. Ungaria își face port în Italia

Ungaria se pregătește să-și extindă influența maritimă, cu construcția unui port în orașul Trieste, Italia, la Marea Adriatică. Colosul feroviar german Metrans, în parteneriat cu guvernul maghiar, a cumpărat operatorul croat Adria Rail, consolidând astfel controlul asupra transportului de containere în regiunea Adriaticii. Această mutare indică un pas semnificativ în strategia Ungariei de a deveni o putere maritimă, cu investiții de peste 11 miliarde de euro.

Grupul german Metrans, subsidiar al gigantului Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), a achiziționat 100% din Adria Rail Group, asigurându-și astfel o poziție puternică în Europa Centrală și de Sud-Est. Parteneriatul dintre Metrans și guvernul maghiar, inițiat în 2021, a inclus planuri pentru construirea de terminale feroviare în Ungaria, transformând țara într-un hub major cu legături directe la Marea Adriatică.

Foto: railfreight.com

Strategia Ungariei include și concesionarea unui teren de 34 de hectare la Trieste, unde au început construcția unui port. Costurile pentru recalificarea terminalului și dezvoltarea infrastructurii portuare se ridică la 45 de milioane de euro. Guvernul maghiar deține 100% din acțiunile Adria Port Inc, entitatea care administrează activitatea portuară la Trieste, cu o alocare totală de 200 de milioane de euro pentru proiect.

Cu o investiție totală de 11,2 miliarde de euro, Ungaria își propune să aducă noul port în funcțiune în 2026, cu un trafic inițial de aproximativ 2 milioane de tone pe an sau 78.000 de containere. Această mișcare vine în contextul unui trafic record înregistrat de Portul Constanța în 2023, cu peste 92 de milioane de tone, beneficiind de schimbările în comerțul maritim datorate conflictului dintre Rusia și Ucraina.

Deși raportat la cifrele portului românesc, proiectul maghiar păstrează o dimensiune mai redusă, expertii avertizează că aceasta reprezintă o schimbare semnificativă în dinamica regională. Portul Constanța se pregătește pentru o concurență neașteptată, iar Ungaria, o țară aflată la distanță de mările continentale, își consolidează statutul de jucător maritim în creștere.