Porturile maritime românești: Export de produse agricole și cherestea, import de cărbune și petrol

Publicat: 18 sept. 2022, 12:21, de Sorin Costea, în ESENȚIAL , ? cititori
Porturile maritime românești: Export de produse agricole și cherestea, import de cărbune și petrol
Portul Constanta

Transportul maritim de mărfuri își menține trendul de creștere din ultimii ani, dar în porturile maritime românești de la Marea Neagră și de la Dunărea Maritimă sunt încărcate sau descărcate în cea mai mare parte mărfuri comercializate în cadrul relațiilor economice cu parteneri din regiune, Rusia și Turcia.

În primul semestru al anului, prin porturile maritime românești a fost tranzitată o cantitate de 29,4 milioane de tone de mărfuri, ponderea cea mai importantă fiind deținută de Portul Constanța (94,7%), urmat de Portul Galați, cu 4,1%.

În transportul maritim de mărfuri se menține tendința de creștere înregistrată în ultimii ani. În 2021, în porturile maritime românești, respectiv porturile Constanța și Midia de la Marea Neagră și porturile de la Dunărea Maritimă, Tulcea, Galați și Brăila, au fost operate 67,5 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 11,7% față de cele 60,3 milioane tone care au tranzitat aceste porturi în 2020. Traficul portuar maritim din 2021 a fost cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești.

Sunt șanse foarte mari ca în acest an acest trafic portuar record să fie depășit. Volumul de mărfuri din primul semestru ar reprezenta aproape 50% din traficul portuar maritim de anul trecut, dar de obicei în al doilea semestru în porturile românești este înregistrată o creștere a cantităților de mărfuri datorită creșterii exporturilor de cereale după campania de recoltare. O altă creștere va fi determinată de tranzitul prin porturile românești a exporturilor de cereale din Ucraina.

În primul semestru, cele mai importante categorii de mărfuri încărcate în nave  în porturile maritime au fost, potrivit Institutului Național de Statistică, produsele agricole și produsele din silvicultură, în special cheresteaua și peștele și produsele din pescuit, cu o pondere de 65,7%. Dintre mărfurile descărcate în porturile maritime, așadar la importuri, dețin o pondere semnificativă, de 36%, cărbunele și țițeiul.

Peste 50% din traficul portuar maritim, în relațiile cu state non-UE din regiune, Rusia și Turcia

În ceea ce privește proveniența sau destinația mărfurilor operate portuar, cele mai mari cantități de mărfuri încărcate sau descărcate în porturile maritime au fost în relațiile comerciale cu parteneri din state non-UE din regiune, respectiv din Rusia (6,5 milioane tone) şi Turcia (4,9 milioane tone).

Dintre statele membre ale Uniunii Europene, operațiunile portuare cele mai importante au fost în cadrul relațiilor comerciale cu parteneri din Spania (1,548 milioane tone) şi Olanda (814.000 tone).

În transportul de mărfuri pe căile navigabile interioare cel mai important partener este Serbia

În ceea ce priveşte transportul pe căile navigabile interioare, pe Dunărea Maritimă și pe Canalul Dunăre – Marea Neagră, porturile în care au fost înregistrate în primul semestru cele mai mari cantităţi de mărfuri au fost Constanţa, cu ponderea de 52,1% şi Galaţi, cu o pondere de 19,1%.

În ceea ce privește proveniența sau destinația mărfurilor înregistrate în transport internaţional pe căile navigabile interioare, 34,5% au avut ca destinaţie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene.

Însă tot un stat non-UE din regiune deține locul 1 în ceea ce privește proveniența sau destinația mărfurilor. Această țară este Serbia, din care au provenit sau în care au ajuns în primul semestru peste 2,4 milioane tone de mărfuri operate în porturile maritime românești.