Primele de risc de război majorează prețul cerealelor la Constanța. Cât costă grâul acum

Publicat: 18 apr. 2022, 17:35, de Viorela Pitulice, în ESENȚIAL , ? cititori
Primele de risc de război majorează prețul cerealelor la Constanța. Cât costă grâul acum

Din cauza războiului din Ucraina, transportul mărfurilor cu vaporul a devenit foarte scump, iar în mare parte evoluția este cauzată, dincolo de temerile privind noua recoltă, de primele de asigurare tot mai scumpe, în contextul în care navigația pe Marea Neagră a devenit riscantă din cauza pericolului reprezentat de mine.

La grâu, de exemplu, prețul a trecut de 400 de euro pe tonă, incluzând toate aceste costuri, ceea ce înseamnă o creștere undeva de până la 80% față de perioada similară din 2021, conform informațiilor din piață. La porumb, prețul este în jur de 320 euro/tonă, la semințele de floare soarelui variază între 820 și 845 euro/tonă, iar la rapiță vorbim de 830-845 euro/tonă.

Spre comparație, în data de 14 aprilie, la Matif, cotația pentru grâu, cu livrare în mai, era de 401 euro/tonă, la porumb de 332 euro/tonă (iunie – livrare), iar la rapiță – 1.004 euro tonă (livrare în mai).

Transportul, de zece ori mai scump

Costul transportului de mărfuri cu vaporul a crescut de până la 10 ori, în Portul Constanța, conform datelor din piață, primele de asigurare devenind mai scumpe chiar decât închirierea propriu-zisă a navei. Calcule realizate de Bloomberg arată că un tanc petrolier, de pildă, care acostează în Portul Constanța ajunge să coste în total 8,5 milioane de dolari, ceea ce însemnă de peste 10 ori mai mult decât înainte de izbucnirea războiului.

În condițiile în care minele care plutesc în derivă constituie un adevărat pericol pentru navele care circulă în Marea Neagră, asiguratorii au introdus o primă de risc de război.

Bloomberg mai menționează faptul că firmele de asigurări percep acum în plus un tarif suplimentar de 10% din valoarea navei ca activ, solicitat ca primă de risc de război.

Citește și Ucraina: Exporturile de cereale s-au redus de patru ori, în martie. Calea ferată, o soluție scumpă