Programul Rabla 2026 rămâne sub semnul întrebării. Ministerul Mediului anunță lipsa bugetului și posibile schimbări importante

Publicat: 25 nov. 2025, 15:32, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Programul Rabla 2026 rămâne sub semnul întrebării. Ministerul Mediului anunță lipsa bugetului și posibile schimbări importante

Programul Rabla riscă să nu fie lansat în 2026, după ce Ministerul Mediului a anunțat că în acest moment nu există buget pentru finanțare. Ministra Diana Buzoianu a explicat că prioritatea anului viitor va fi finalizarea proiectelor PNRR și că multe dintre acestea, rămase fără fonduri, vor fi transferate către AFM. În același timp, instituția analizează o eventuală modificare majoră: includerea în program doar a mașinilor produse în Europa.

Lipsa bugetului pentru Rabla 2026

Ministra Mediului a transmis că, în prezent, nu există un buget identificat pentru derularea Programului Rabla în 2026. Explicațiile sale arată că presiunea pusă pe Administrația Fondului pentru Mediu, care va prelua proiecte PNRR rămase fără finanțare, limitează capacitatea de a aloca bani pentru alte scheme de sprijin.

Ea a arătat că bugetul AFM nu este finalizat și că anul viitor instituția va avea ca prioritate acoperirea acestor proiecte. În acest context, ministra a explicat situația înainte de a reda declarația: a menționat că, deși programul ar putea continua, nu există în acest moment resurse financiare confirmate.

„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM… Este clar că anul viitor prioritatea va trebui să fie finalizarea proiectelor din PNRR… În acest moment buget identificat pentru Programul Rabla nu există.”, a precizat Diana Buzoianu.

Posibile schimbări pentru ediția 2026

Pe lângă problema finanțării, Ministerul analizează și o eventuală modificare a condițiilor programului. Diana Buzoianu a explicat că își dorește ca Rabla să includă doar mașini produse în Europa. Declarația a venit în contextul în care nu mai sunt disponibile fonduri europene pentru acest program.

Ministra a precizat că un astfel de criteriu ar reprezenta o ajustare necesară, dacă se va reuși identificarea unui buget. Înainte de citat, explicația este clară: a anunțat că se poartă discuții pentru ca eventualul buget să fie însoțit de condiții suplimentare.

„Vom găsi totuși buget pentru Rabla anul viitor… să fie suplimentar cu câteva condiții… Eu susțin să fie aplicat programul Rabla pentru mașini produse în Europa.”, a mai spus ministra.

Cum a evoluat programul în 2025

În 2025, Programul Rabla destinat persoanelor fizice a avut un buget total de 200 de milioane de lei. Cererea a depășit rapid oferta, iar prima etapă s-a încheiat în 13 minute, când s-au epuizat toate voucherele pentru autovehicule noi cu combustie internă, hibrid sau motociclete. Ulterior, AFM a suplimentat aceste categorii pentru a acoperi numărul mare de solicitări.

Între 2005 și 2024, programele Rabla Clasic și Rabla Plus au dus la casarea a 1.061.452 de autovehicule. În aceeași perioadă, au fost cumpărate 719.999 de mașini noi, dintre care 9.797 hibrid plug-in și 49.716 pur electrice.

AFM a publicat recent o nouă listă cu 3.228 de ecotichete, cu o valoare totală de 38.167.000 de lei. Procedura presupune ca statusul solicitanților să fie actualizat în aplicație, iar beneficiarii au apoi 60 de zile pentru a distruge și radia mașina veche, înainte de a încărca documentele necesare în platformă.

Producătorii auto analizează în continuare dosarele depuse de persoanele fizice, iar listele aprobate sunt publicate treptat pe site-ul AFM, la secțiunea dedicată Programului Rabla.