Proiect strategic pentru mobilitatea din nordul Capitalei: Magistrala M4 se extinde spre Ilfov
Extinderea Magistralei M4 de metrou, care va lega actualul capăt de linie Străulești de comuna Mogoșoaia, a primit aprobările finale la nivel local și județean, urmând să intre în etapa de avizare la Ministerul Transporturilor. Proiectul, considerat o investiție strategică pentru zona metropolitană București–Ilfov, presupune construcția a două noi stații de metrou pe un tronson de aproximativ 2 kilometri și are o valoare estimată la 170 de milioane de euro.
„Mutăm traficul în subteran”
Președintele Consiliului Județean Ilfov, Hubert Thuma, a declarat într-un interviu că această investiție va transforma semnificativ calitatea vieții în zonă, prin reducerea poluării, a aglomerației și a timpului petrecut în trafic.
„Practic, mutăm traficul în subteran. Va crește calitatea vieții oamenilor care trăiesc acolo: mai puțină poluare, mai puțin timp pe care îl petrec oamenii în trafic spre muncă și dinspre muncă și automat mai mult timp pe care îl petreci acasă, cu prietenii sau cu familia. Dar este extrem de importantă și pentru dezvoltarea economică a județului nostru pentru că sunt foarte multe societăți care ar dori să își mute activitatea să producă în Ilfov, dar în clipa în care iei o astfel de decizie ai nevoie de un transport public eficient în zonă și asta facem noi acum”, a explicat Thuma.
Colaborare între instituții și finanțare europeană
Tronsonul Străulești–Mogoșoaia este rezultatul unei colaborări între mai multe instituții: Ministerul Transporturilor, Metrorex, Primăria Sectorului 1, Primăria Capitalei și Consiliul Județean Ilfov. Primăria Sectorului 1 a fost desemnată să coordoneze implementarea și monitorizarea proiectului, care este eligibil pentru finanțare prin Programul de Transporturi al Uniunii Europene.
Deși implementarea unui astfel de proiect presupune dificultăți administrative și etape complexe de avizare, autoritățile implicate susțin că toate obstacolele au fost depășite, iar finanțarea este asigurată. „Când autoritățile locale, Metrorex și Ministerul Transporturilor lucrează împreună, lucrurile merg înainte. Acesta este un exemplu de cooperare eficientă pentru un obiectiv comun”, a spus președintele CJ Ilfov.
Detalii despre noile stații
Cele două noi stații vor fi amplasate pe un tronson de circa 2 kilometri, între Străulești și zona gării Parc Mogoșoaia, unde se va construi un nod intermodal ce va conecta metroul cu linia feroviară M700. Prima stație va fi una intermediară, destinată locuitorilor și companiilor din nord-vestul Capitalei, în timp ce a doua, terminală, va asigura legătura directă cu transportul regional.
Proiectul prevede și amenajarea de parcări de tip Park & Ride, facilități pentru persoanele cu dizabilități și integrarea cu transportul public de suprafață operat de STB. Stațiile vor fi proiectate conform standardelor moderne de eficiență energetică și siguranță, iar lucrările de detaliu sunt programate să înceapă în 2026.
Beneficii pentru locuitori și economie
Extinderea metroului către Mogoșoaia va aduce beneficii multiple: decongestionarea traficului rutier pe DN1A, reducerea emisiilor de carbon, scurtarea duratei navetei zilnice și creșterea atractivității economice a zonei. Estimările Metrorex arată că, după finalizarea proiectului, peste 20.000 de pasageri vor folosi zilnic noul tronson.
Hubert Thuma a subliniat că investiția reprezintă doar începutul unei extinderi mai ample. „Noi lucrăm la un masterplan și am dori să extindem linia până la Buftea. Trebuie să vă gândiți că în zona Buftea și Corbeanca sunt foarte mulți oameni care locuiesc, și evident că, în viitor căutăm soluții și surse de finanțări ca să ducem Metroul în zona Buftea-Corbeanca”, a precizat președintele CJ Ilfov.
Un pas spre transportul urban durabil
Proiectul face parte dintr-o strategie mai amplă de extindere a rețelei de metrou din București, care include și prelungirea M4 spre sud, de la Gara de Nord până la Gara Progresul. În contextul creșterii rapide a traficului în Ilfov și în nordul Capitalei, această investiție este văzută ca o etapă esențială în tranziția către un transport urban modern, durabil și prietenos cu mediul.
Prin integrarea rețelei de metrou cu cea feroviară, extinderea Magistralei M4 către Mogoșoaia promite să devină unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură ale deceniului în zona metropolitană București–Ilfov.