Proiecte ambițioase ale lui Ceaușescu zac în paragină. Nu sunt bani pentru finalizare

Publicat: 01 oct. 2023, 21:40, de Florentin Lucaniuc, în ECONOMIE , ? cititori
Proiecte ambițioase ale lui Ceaușescu zac în paragină. Nu sunt bani pentru finalizare

Multe inițiative ale lui Nicolae Ceaușescu au rămas de izbeliște. Este vorba chiar despre proiecte ambițioase, pe care unii le-ar numi în ziua de azi „faraonice”. 

Unul dintre visele liderului suprem al statului român din secolul XX a fost calea ferată Pitești – Râmnicu Vâlcea, de inspirație occidentală.

Proiectul lui Ceaușescu, inspirat după superbele rute feroviare din Franța și Italia

După desprinderea de influența rusă, dictatorul român a început să promoveze naționalismul comunist și-și imagina că țara pe care o conducea va reuși să recupereze din decalajul față de Occident și deci, să devină o mare putere europeană.

Investițiile masive în infrastructură se aflau pe lista de priorități a lui Nicolae Ceaușescu. Calea ferată Pitești – Râmnicu Vâlcea avea să se asemene cu legătura italiană Roma – Florența sau cea franceză Paris – Lyon. Totuși, ambiția lui Ceaușescu s-a năruit.

Românii fac mai mult timp pe drum pentru că linia de cale ferată a fost lăsată în paragină

Inginerul Alexandru Dobre a oferit mai multe informații despre acest proiect în cartea sa,  „Constructori ai secolului XX”. Potrivit acestuia, dacă inițiativa lui Ceaușescu s-ar fi concretizat, drumul de la București la Sibiu ar fi fost scurtat cu 125 de kilometri, prin legătura feroviară Pitești – Râmnicu Vâlcea.

Înainte de execuția soților Ceaușescu, în 1989, lucrările erau „pe ultima sută”, la 95%, potrivit graficului. Nefinalizate erau doar lucrările de semnalizare feroviară, lucrările de telefonie și micile finisaje la partea de construcții. Linia de cale ferată trebuia inaugurată în 1990. Din nefericire, guvernele care au venit la putere după uciderea soților Ceaușescu au lăsat în paragină proiectul care ar fi salvat ore întregi pentru deplasarea românilor pe calea ferată.

Nepăsarea guvernanților, dar și insistențele oficialilor de la Regionala CFR Craiova ar fi sabotat proiectul. Cei din urmă ar fi cerut abandonarea lucrărilor pentru că „ar fi avut mari pierderi dacă trenurile ar circula pe ruta mai scurtă”.